گروه بازرگانی- جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوگرد میکرونیزه در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بدون استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به راه‌اندازی کارخانه فرآوری گوگرد خام کرده‌اند، اما در مسیر تولید و صادرات موانع جدی در برابر آنها نمایان شده است، خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند. بخش‌هایی از این نامه را در پی می‌خوانید: جناب آقای رییس‌جمهور، قیمت جهانی گوگرد در برهه‌ای خاص از زمان افزایش چشمگیری یافت، اما این تغییرات نه‌تنها التیامی بر دردهای کهنه تولید در کشور اسلامی‌مان نشد بلکه زخم‌های کاری دهشتناکی را بر پیکره نیمه جان آن وارد ساخت که ذیلا به آن اشاره می‌شود.

شرکت ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال قبل با تعامل با تعداد معدودی (یک یا دو نفر) با مزایده‌های خاص، اقدام به فروش و صادرات گوگرد آن هم به‌صورت کلوخ و فله‌ای کرد که این اقدام کماکان به همان صورت خام فروشی و بدون هیچ‌گونه فرآوری و ایجاد اشتغال در جریان است.

بعد از گذشت حدود یک سال از صدور اولین پروانه کوتاژ صادراتی و برگ سبزهای گمرکی، تحت تاثیر اقدامات و گزارش‌های این افراد برای انحصاری‌تر نمودن صادرات گوگرد خام، ظاهرا معاونت برنامه‌ریزی وزارت محترم نفت، بخشنامه‌ای خلق‌الساعه را به گمرک کشور ابلاغ نمود که صادرات گوگرد میکرونیزه مشمول اخذ مجوز است و گمرک نیز برای سرپوش گذاشتن به تفسیر و تعبیر دوگانه خود از بخشنامه وزارت نفت مبادرت به تعیین نوعی مابه‌التفاوت، آن هم به صورت عطف به ماسبق جهت صادرات انجام شده در سال ۸۶ نمود و با صدور مطالبه‌نامه‌های هنگفت و غیرقابل باور بابت هر تن صادرات انجام شده مبلغ ۰۰۰/۸۰۰/۳ ریال در هر تن را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطالبه کرد.

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، فسخ یک جانبه قراردادهای اخذ سهمیه گوگرد، افزایش ۱۷۰۰درصدی قیمت گوگرد کلوخه و بسنده ننمودن به همین حد و قطع سهمیه گوگرد تولیدکنندگان داخلی توسط شرکت ملی گاز به نوبه خود ضربات مهلکی بود که بر پیکره ما به عنوان بخشی هر چند کوچک از صنایع کشور وارد شد، عنایت فرمایید، هر کدام از کارگاه‌های گوگرد میکرونیزه برای دارندگان آنها بالغ بر شش تا هشت میلیارد ریال هزینه در برداشته و امروز با قطع سهمیه گوگرد این کارگاه‌ها از یک سال پیش تاکنون، علاوه بر بیکار شدن جمع کثیری از کارگران زحمت کش در شب عید سال گذشته، ده‌ها میلیارد تومان سرمایه بخش‌خصوصی خاک می‌خورد. ما به صراحت می‌گوییم برابر اسناد و مدارک موجود و قابل اثبات کالای تولیدیمان را کاملا قانونی صادر نموده‌ایم. از جنابعالی راهنمایی می‌طلبیم، اگر گوگرد میکرونیزه کالای تولیدی کارگاه ما نیست پس چرا برای آن توسط سازمان صنایع و معادن استان پروانه بهره‌بردای صادر نموده‌اند؟ آیا پروانه بهره‌برداری مجوز قانونی واحدهای تولیدی نیست؟ و اگر این کار فرآوری محسوب نمی‌گردد پس چگونه است که امروز کشور چین و هند و غیره از پالایشگاه‌ها و از بازرگانی پتروشیمی ما به واسطه همان دو سه نفر آدم خاص، گوگرد را به صورت خام خریداری می‌نمایند، سپس با فرآوری آن و ایجاد اشتغال در کشور خود، همان محصولات را برای مصرف‌کنندگان تولید کود کشاورزی گرفته، تا صنایع لاستیک‌سازی و صنایع دارویی به سایر کشورها از جمله کشور عزیز ما ایران با قیمتی چند برابر می‌فروشند. کرارا تاکید می‌نماییم که کالایمان را از مبادی گمرک و طی مراحل گمرکی صادر نموده‌ایم و امروز همین گمرک با نوعی تفسیر از بخش‌نامه و نامه وزارت نفت به صورت غیرقانونی مبلغ گزافی را به عنوان ما به التفاوت به ازا هر تن از صادرکنندگان مطالبه می‌نماید. متاسفانه مکاتبات ما با مسوولان ذی‌ربط در گمرک جهت لغو و ابطال این مطالبه نامه‌ها به نتیجه نرسیده و مدیران گمرک بر ادعای خویش پافشاری می‌نمایند.

جناب آقای احمدی‌نژاد، امروز قیمت جهانی گوگرد تحت اثر عواملی همچون، کاهش قیمت جهانی نفت، رکود اقتصاد غرب و دسترسی مصرف کنندگان خارجی به منابع عظیم گوگرد در امارات، قزاقستان، ازبکستان، عراق و کانادا و آمریکا، و گسیل گوگرد به صورت خام از طریق ایران و به واسطه افراد یاد شده، به زیر یک‌صد و پنجاه دلار در هر تن تنزل یافته است.

لذا از جنابعالی انتظار داریم که دستور بفرمایید گمرک ایران در تصمیم‌گیری خود تجدید نظر کرده و شرکت ملی گاز و فرآورده‌های نفتی کشور نیز سهمیه گوگرد واحدهای تولیدی را به آنها اختصاص دهند.