توقف طرح‌های نان صنعتی در وزارت صنایع

عکس :صدای ساز ناهمساز صنعتی شدن نان به صدا درآمده است اما مردم هنوز از نان سنتی دل نمی‌کنند هر چند از نشانه‌ها پیدا است که دیر یا زود تنورهای دست‌ساز به خاطره‌ها می‌پیوندند

سارا صفاری-روز گذشته نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان با حضور حبیب مزروعی، مجری طرح توسعه نان صنعتی برگزار شد این نمایشگاه که دومین تجربه به نمایش گذاشتن تجهیزات و ماشین‌آلات تولید نان صنعتی در کشور است از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه در تهران برگزار می‌شود. در چند سال اخیر بحث تولید نان صنعتی و بیان مضرات و ضایعات نان سنتی هر از گاهی شنیده می‌شود و این در حالی است که تولید نان صنعتی هنوز در پیچ و خم اما و اگرها و مشکلاتی است که هر طرح نوپایی در کشورمان با آن مواجه است و نان سنتی با ضایعات فراوان همچنان تک‌تاز بازار مصرف و سفره‌های مردم است. نکته برجسته این نشست اعلام طرح‌هایی بود که برای ایجاد واحدهای تولید نان صنعتی همچنان به دلیل مشکلات ارزی در وزارت صنایع معلق مانده است.

مجری طرح توسعه نان صنعتی وزارت بازرگانی در خصوص برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان در جمع خبرنگاران گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۱۲هزار مترمربع اعم از سرپوشیده و فضای آزاد در سالن‌های ۳۸ و ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.مزروعی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه با استقبال فعالان عرصه نان صنعتی مواجه شده، افزود: به علت این استقبال با محدودیت مکانی مواجهیم و به‌رغم میل‌مان شاید مجبور به افزایش تعداد سالن‌ها شویم. به گفته وی، ۷۴ شرکت معتبر داخلی و خارجی که تولیدکننده نان صنعتی و سازنده ماشین‌آلات نان صنعتی هستند در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

مزروعی تصریح کرد: در دومین نمایشگاه نان صنعتی برای نخستین بار نان توسط شرکت«ورنر» تولید می‌شود و همچنین توانمندی‌های داخلی از نظر ماشین‌آلات انواع نان‌ها در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

مجری طرح توسعه نان صنعتی با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه دستاوردهای خوبی حاصل خواهد شد، گفت: نمایندگان کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین، کره‌جنوبی و ترکیه که عمدتا تولیدکننده ماشین‌‌آلات نان صنعتی هستند در نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از صنعتی کردن نان «انجمنی با عنوان کارخانجات نان صنعتی کشور تشکیل دادیم تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را خودشان پیگیری کنند»، افزود: برگزاری نمایشگاه به این انجمن محول شد، اما شرکت بازرگانی دولتی نیز برای برگزاری نمایشگاه با انجمن همکاری می‌کند.

مزروعی درخصوص مشکلات نان سنتی و گرایش به تولید نان صنعتی اظهار داشت: با وجود پرداخت یارانه ۳هزار میلیارد تومانی به نان،‌دولت، نانوا و مردم از کیفیت آن رضایت ندارند و این در حالی است که تولید نان سنتی از نظر اقتصادی نیز برای نانوایان مقرون به صرفه نیست.

مزروعی خاطرنشان کرد: در نانوایی‌های سنتی ۷۰درصد از هزینه‌ها مربوط به نیروی انسانی است و ۵ تا ۷درصد هزینه مواد اولیه است که در هیچ جای دنیا این شیوه منطقی نیست.

به گفته این مقام دولتی عدم پرداخت قیمت واقعی یکی از معضلات نان است و اگر نان قیمت واقعی داشت ضایعات نیز به این حجم نمی‌رسید.

مجری طرح توسعه نان صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حجم تولید نان صنعتی در کشور و اینکه در حال حاضر چه تعداد کارخانه تولید نان صنعتی در کشور وجود دارد، گفت: کارخانه‌ای در اطراف کرج حدود ۳ماه است که تولید نان صنعتی را آغاز کرده است. این کارخانه هنوز افتتاح رسمی نشده و منتظر حضور رییس‌جمهور برای افتتاح آن هستیم.

وی با بیان اینکه تولید روزانه این کارخانه ۱۵هزار تن است، خاطرنشان کرد: این کارخانه در ۸نقطه تهران فروشگاه دارد و نان تولیدی خود را توزیع می‌کند، همچنین در طرح توزیع شیر و نان یارانه‌ای در مدارس، نان موردنیاز از طریق این کارخانه تامین می‌شود.

مزروعی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون حدود ۲۵۰۰مجوز برای تاسیس واحدهای تولید نان صنعتی صادر شده، اظهار داشت: از این تعداد ۶۵طرح در بانک تجارت داریم و ۱۴طرح نیز نهایی شده است که در مجموع ۱۶طرح تایید نهایی را از وزارت بازرگانی گرفته است.

وی با بیان اینکه«تامین ارزی این تعداد طرح مقدور نیست»، گفت: ماشین‌آلات تولید نان صنعتی اروپایی است و تاسیس این واحدهای تولیدی نیازمند واردات ماشین‌آلات است، ضمن اینکه تاییدیه نهایی با وزارت صنایع است زیرا اختیار حساب ذخیره ارزی با وزارت صنایع است.مزروعی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ای که در سال ۸۶ به تصویب رسید به تمامی اهدافمان رسیدیم و اگر تاخیری وجود دارد به دلیل توقف طرح‌های نان صنعتی در وزارت صنایع است. به‌رغم پیگیری‌ها تاکنون اقدامی صورت نگرفته، اما امیدواریم بیشتر از این تاخیر وجود نداشته باشد.