گره صادرات پسته باز شد

گروه بازرگانی-ایران در کمیسیون کدکس بین‌المللی موفق شد معیار و ملاک مناسب‌تری برای ارزیابی پسته ایران به دست آورد و بدین ترتیب مسیر توسعه صادرات به کشورهای اروپایی هموار شد. معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت در کارگروه بازرگانی و بهداشت ستاد عالی پسته با ابراز خرسندی از به دست آوردن چنین موفقیتی برای پسته ایران گفت: این موفقیت مرهون تلاش ۸ ساله سازمان‌ها و موسسات ایرانی برای اثبات حقانیت کشورمان در تولید بهترین پسته جهان است. غضنفری با اشاره به کاهش تولید پسته در سال جاری به علت خشکسالی و سرمازدگی باغات تولید آن، تصریح کرد: باید تصمیمات و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات تولید و صادرات پسته در این کارگروه به طور جدی دنبال شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه جلسه این کارگروه حمید فیضی، رییس کمیته ملی کدکس آلاینده‌های غذایی گفت: در کمیسیون کدکس بین‌المللی که در تیرماه امسال در سوییس برگزار شد، حد مجاز و استاندارد آلاینده‌های پسته معادل ppb ۱۵ اعلام شد.

وی تصریح کرد: درگذشته حدمجاز آلایندگی صادرات پسته به اروپا را حداکثر ppb ۲ مشخص کرده بودند و با سخت‌گیری‌های نابه‌جا مانع فروش پسته در بازارهای هدف می‌شدند که با تلاش‌ وافر کشورمان و همکاری جامعه بین‌المللی، معیار مناسبی برای سنجش آلایندگی‌های پسته مشخص شد.

فیضی با اشاره به اینکه کسب این موفقیت بزرگ فرصت خوبی برای صادرات پسته ایران فراهم می‌کند، افزود: وقتی از نظر فنی اجماع جهانی وجود داشته باشد، با طی مراحل بعدی محصولاتی را خواهیم داشت که بهتر و راحت‌ تر در اختیار بازارهای هدف قرار می‌گیرد.

پسته، گرفتار بحران آب

رییس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران بحران آب را مساله محوری صنعت پسته نامید. وی با اخطار بدان‌که غالب قطب‌های اصلی تولید پسته فاقد منابع آبی پایدار هستند وضعیت دشت رفسنجان (که ثلث باغات پسته کشور را در بردارد) را «فوق بحرانی» اعلام کرد.

محسن جلال‌پور در مجمع عمومی این انجمن، از دولت خواست در کوتاه‌مدت با پشتیبانی جدی و موثر از طرح‌های انتقال و توزیع بهینه آب در باغات و همچنین خرید برخی چاه‌ها به قیمت روز و بستن آنها، به داد منابع آب رفسنجان برسد.

به گفته جلال‌‌پور بهره‌وری در باغ کالیفرنیا ۳ تا ۴ برابر باغ کرمان است. تا جایی که آمریکا قبل از ۲۰۱۵ از سقف تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن می‌گذرد.

مجتبی خسروتاج،دبیر کل انجمن پسته ایران، با اشاره به از دست رفتن دو سوم بازار اروپا و تمام بازار ژاپن به علت کنترل آفلاتوکسین، لزوم توجه به کنترل‌های روزافزون بهداشتی توسط خریداران را متذکر شد.

مهندس کریمی نماینده مردم کرمان نیز گفت: پسته ایران مشکلات بزرگی دارد که باید با جدیت بدان پرداخت.

کریمی، مساله محوری صنعت پسته ایران را ایجاد همدلی و وفاق بین فعالان و فعال شدن بخش‌خصوصی در عرصه تصمیم‌گیری دانست. وی افزود: نمایندگان استان با جدیت نیازهای قانونگذاری صنعت پسته را در مجلس پیگیری خواهند کرد.