سارا صفاری: روز گذشته میزگرد خصوصی‌سازی در چارچوب اصل ۴۴ که موسسه مطالعات و پژوهش‌‌های بازرگانی متولی آن بود، بدون حضور دکتر بازرگانی، معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی و دکتر حیدری کردزنگنه، معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان خصوصی‌سازی که از سخنرانان اول این میزگرد بودند، برگزار شد. تنها سخنران این میزگرد دکتر عبده تبریزی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی و رییس سابق سازمان بورس بود.

عبده تبریزی با بیان اینکه «برای خصوصی‌سازی فضا آماده است» خاطرنشان کرد: اگر در شرایط فعلی دولت نهم عنوان کنند که تمایل به خصوصی‌سازی دارد اما فضا آماده نیست این حرف پذیرفته نمی‌شود و حتی در زمان خاتمی نیز این فضا آماده بود زیرا به قدری قوانین و مصوبات متعدد برای خصوصی‌سازی در اختیار داریم که نمی‌تواند مانعی برای انجام واگذاری‌ها به بخش‌خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه «خصوصی‌سازی به شایستگی در کشور صورت نگرفته و موانعی اساسی سر راه آن است» اظهار داشت: به طور کلی می‌توان گفت ضعف‌هایی در بازار پول، بازار بیمه و بازار سرمایه از موانع اصلی برای بخش‌خصوصی بود و این در حالی است که بخش مالی و پارامترهای آن نقش درجه اول را در تولید ثروت دارد. در اقتصاد اگر بخش مالی حمایت نشود رشد نمی‌کند. نمونه‌هایی از نحوه واگذاری‌ها در فولاد، مس و پالایشگاه‌ها در چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده که کنترل از دست دولت خارج نشودو در مواردی که قرار بوده ۳۵درصد از واگذاری‌ها صورت گیرد این میزان به روش‌هایی تقلیل یافت و نمی‌توان ادعا کرد که این اقدامات در سطوح مدیریتی بالا صورت گرفته و ممکن است این اشکالات در سطوح میانه مدیریت به وجود آمده باشد.

عبده تبریزی در پایان به ضرورت ایجاد وفاق ملی در میان اقشار مختلف مردم در امر خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: وجود برخی کاستی‌ها مانند دخالت در قیمت‌گذاری‌ها، نحوه برخورد با نظام مالی، تبدیل بانک‌ها به قرض‌الحسنه، سهام عدالت و عدم واگذاری مدیریت این سهام به بخش‌خصوصی و نحوه واگذاری دارایی‌ها به کسانی که شبه دولتی و نزدیک به دولت هستند، مانند صندوق‌های بازنشستگی از موارد مغایر با خصوصی‌سازی است و در نهایت تصمیمات دولت در مورد خصوصی‌سازی با موقعیت فعلی قانون و ابلاغیه رهبری فاصله جدی دارد و دولت باید برای نزدیک شدن به این هدف تلاش کند.