طرح جامع خلیج فارس 800 میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد

اجرای طرح جامع ارتباطی خلیج فارس به ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سلطانی‌نیا، نماینده تام‌الاختیار وزیر بازرگانی به خبرگزاری«مانا» گفت: طرح جامع ارتباطی خلیج فارس و شبکه ارتباطی و مواصلاتی پیرامونی آن در مجموع یک پروژه محسوب می‌شود که به حدود ۸۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. وی ادامه داد: ‌این پروژه به تازگی به تصویب رسیده و شامل احداث پل خلیج فارس و اتصال آن از طریق راه‌آهن و اتوبان به اسکله کاوه است که با احداث این پل و شبکه ارتباطی پیرامونی، اسکله کاوه کاملا حالت اقتصادی پیدا می‌کند.

مشاور وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اسکله کاوه این اسکله در آینده نزدیک به یکی از فعال‌ترین بنادر ایران تبدیل خواهد شد.

وی گفت:‌ ماموریتی که برای اسکله کاوه تعریف شده، شامل ترانشیپ و صادرات مجدد کالا است.

سلطانی‌نیا با اشاره به تجهیز و توسعه اسکله کاوه برای اهداف پیش‌بینی شده بیان کرد: مذاکراتی با شرکت‌های مختلف خصوصی داخلی و خارجی برای تجهیز و تکمیل بخش‌های مختلف اسکله کاوه صورت گرفته ودر حال حاضر صادرات مجدد سیمان از طریق این اسکله صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر بازرگانی همچنین از انجام مذاکراتی در خصوص واردات خودرو از طریق اسکله کاوه خبر داد و خاطرنشان کرد: بازرگانان و فعالان بازار اقتصادی در صورت تمایل به واردات کالاهای خود از طریق اسکله کاوه یا صادرات مجدد از این اسکله می‌توانند از تخفیف ۵۰درصدی هزینه‌های بندری برخوردار شوند.

سلطانی‌نیا توسعه اسکله کاوه را جزئی از پروژه شبکه جامع ارتباطی

خلیج فارس عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری عمده‌ای در اسکله کاوه صورت گرفته و این اسکله قابل بهره‌برداری است، اما اقدام برای تجهیز و تکمیل بخشی از این اسکله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی صورت می‌گیرد.

سلطانی‌نیا در خصوص توجیه اقتصادی توسعه اسکله کاوه گفت: اسکله کاوه در حال حاضر قابل بهره‌برداری است و توسعه زمانی اقتصادی است که پل خلیج فارس احداث شود در غیر این صورت توسعه این اسکله می‌تواند در زمینه صادرات مجدد کالا توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با تجار عراقی خاطرنشان کرد: تجار عراقی در صورت استفاده از اسکله کاوه متحمل هزینه کمتری خواهند شد که در این خصوص نیز مذاکراتی با طرف عراقی صورت گرفته تا از قشم به جای امارات برای کالاهای وارداتی خود استفاده کنند.

سلطانی نیا در پایان خاطرنشان کرد: طی ۲ تا ۳ ماه آینده یک گروه ۷۰ نفره متشکل از تجار عراقی برای بررسی واردات کالا از طریق قشم، به این جزیره سفر خواهند کرد.

اعلام نظردبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد

از سوی دیگر،محمود صلاحی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و مشاور رییس‌جمهور، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: این طرح از سوی وزارت بازرگانی به هیات‌ دولت ارائه شده و زوایای مختلف و نحوه اجرای آن در دست بررسی است.

صلاحی عنوان کرد: اینکه این طرح تا چه میزان عملی است باید مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و دبیرخانه مناطق آزاد قطعا تابع نظرات کارشناسی و تصمیم هیات دولت خواهد بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه با ارزیابی مثبت از اجرای طرح پایلوت قشم از سوی وزارت بازرگانی گفت: نظر کارشناسی دبیرخانه مناطق آزاد درباره طرح جدید وزارت بازرگانی برای تشکیل منطقه آزاد بزرگ خلیج‌فارس تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: در این بررسی درباره چگونگی اتصال مناطق آزاد جنوبی کشور شامل کیش، قشم، چابهار، بندر شهید رجایی و مناطق ویژه اقتصادی بحث شده و میزان سازگاری آن با قوانین و اینکه چه میزان با مصلحت اقتصادی کشور هماهنگ است، ارزیابی می‌شود.