هرچند در کشور با مشکلاتی در زمینه رشد نرخ کالا و خدمات مواجه شدیم، اما نباید از این وضعیت نگران شد زیرا این افزایش نرخ و تورم ناشی از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی بوده و اگر هر دولت دیگری بر روی کار بود و تمامی‌درهای تجارت را می‌بست بازهم نمی‌توانست مانع بروز گرانی و تورم در داخل کشور شود. رییس شورای اصناف کشور با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «موج» گفت: ‌زمانی‌که قیمت نفت خود را تا این حد افزایش می‌دهیم نباید انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر در روابط اقتصادی خود با ما، در قبال چنین رشد قیمتی، کالای خود را با نرخ پایین به ما عرضه کنند، بنابراین می‌توان گفت که تورم و گرانی‌های موجود وارداتی است .

در ادامه محسن صفایی فراهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص عملکرد اقتصادی دولت نهم گفت‌‌: زمانی‌که درآمدهای کلان نفتی کشور که باید صرف بازسازی و زیرساخت‌های اقتصادی کشور شود در بخش یارانه‌ها و هزینه جاری استفاده می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که دولت نهم در بخش اقتصادی عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته است.

وی افزود‌: زمانی می‌توان گفت عملکرد اقتصادی دولت نهم مناسب بوده که میزان صادرات، سرمایه گذاری، تولید و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با دریافت تسهیلات از دولت برای افزایش تولید ملی ارتقا بیابد، اما دولت نهم در جهت عکس حرکت کرده و درآمد حاصل از فروش منابع نفتی را برای سرمایه گذاری طرح‌های دولتی ،پرداخت یارانه و هزینه جاری شده است.

صفایی فراهانی اظهار کرد: عملکرد اقتصادی دولت نهم به گونه ای بوده که در اقتصاد موجب رشد تورم ونقدینگی شده است تا جایی که در کمتر از ۳ سال میزان نقدینگی مااز ۶۵‌هزار میلیارد‌دلار به ۱۶۰‌هزار میلیارد‌دلار می‌رسد که این آمار بیانگر این است که طی این مدت زمانی نقدینگی ما حدود ۳ برابر شده است.