قیمت تضمینی چای تعیین شد
گروه بازرگانی- دولت قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای را با حداکثر 10‌درصد رطوبت و برحسب درجه کیفی 1و2 به ترتیب 3هزار و 650ریال و 2هزار و 140 ریال تعیین کرد.
هیات‌وزیران در راستای اجرای آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای و اصلاحات آن، سازمان مرکزی تعاون روستایی را به عنوان دستگاه مباشر، مسوول خرید و تحویل‌گیری بـرگ سبز چای مازاد بر فروش کشـاورزان تعیین کرد.

بر اساس این مصوبه، سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف شد به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید برگ سبز چای تسهیلات مورد نیاز در جدول گردش نقدینگی را تعیین و به بانک مرکزی ارسال کند.
بر اساس این مصوبه، میانگیـن قیمـت چـای خشـک تحویلـی از کارخانه‌ها بابـت بدهی کارخانـه‌ها به دستگاه مباشر از محل برگ سبز دریافتی به ازای هر کیلوگرم ۷۲۰۰ریال تعیین شده است و دوره زمانی خرید برگ سبز از اول اردیبهشت تا ۱۵/۸/۱۳۸۷ است و به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود.
همچنین کارخانه‌ها موظفند حداکثر ظرف دو ماه بعد از تحویل برگ سبز نسبت به تسویه حساب به صورت ریالی یا تحویل چای خشک با دستگاه مباشر اقدام کنند و دستگاه مباشر موظف است تمهیدات لازم را برای فروش چای خشک خریداری شده در سال جاری و از طریق مزایده فراهم نماید.
چای و شکر و قند کمبود ندارند
معاون وزیر بازرگانی گفت: در حال حاضر بی‌سابقه‌ترین ذخیره‌ قند و شکر در کشور موجود است به طوری که 5/1میلیون تن موجودی در کارخانجات و حدود ‌700‌هزار تن ذخیره‌سازی از سوی دولت وجود دارد بنابراین به هیچ عنوان جای نگرانی نیست.
محمدصادق مفتح با اشاره به مشکل به وجود آمده در بازار قند و شکر در استان‌های آذربایجان غربی، ‌آذربایجان شرقی و زنجان عنوان کرد: توزیع گسترده قند و شکر در این سه استان و تهران آغاز شده است.
مفتح درباره علت کمبود قند و شکر در برخی نقاط کشور گفت: علت به وجود آمدن چنین مشکلی جوسازی روانی بوده؛ چرا که عده‌ای به دنبال سودجویی در پی ایجاد تنش در بازار بوده‌اند.
مفتح همچنین درباره‌ مشکل کمبود چای و افزایش قیمت آن در بازار گفت: در حال حاضر حدود ‌۱۰۰‌هزار تن چای در انبارهای تعاونی، ‌کشاورزی موجود است و از سوی دیگر فصل برداشت چای نیز نزدیک است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت چای به شدت کاهش یابد.
وی با بیان این‌که زمینه‌ای برای ایجاد مشکل در بازار چای وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر واردات چای علاوه بر موجودی داخل به روال عادی در حال انجام است.

بازار شایعه و طعم تلخ چای
حیف که عکس نگرفتم؛ یعنی نه فرصت آن پیش آمد و نه دوربین همراهم بود؛ اگرنه تصویر آن سه کامیون توقیف‌شده پر از چای در کمربندی شهری که بازار شایعه در آن داغ است، تماشایی بود. ناگهان خبر آمده بود که قیمت هر کیلوگرم چای «طی روزهای آینده» به ۳۰ تا ۴۰هزار تومان خواهد رسید و آنها که تاب‌و‌تحمل تورم بیش از این را ندارند، از ترس اینکه «از چای خوردن هم بیفتند» هجوم آورده بودند به مغازه‌های شهر. شایعه‌سازان چنان که می‌خواستند به طرفه‌العینی هزاران کیلو چای را با قیمت‌های سرسام‌آور فروختند و ... در آن روز که شاهد این ماجرا بودم به طرح تثبیت قیمت‌ها، تنظیم بازار و مهندسی مجدد آن و بسیاری طرح‌های دیگر فکر می‌کردم که فقط یک شایعه کافی است تا مثل تار عنکبوت از هم بگسلند. به راستی وقتی بازار کالا این چنین در برابر شایعه‌سازان ناامن است در برابر رقبای جدی امنیت دارد؟ این پرسشی است که وزارت بازرگانی باید به دنبال پاسخی قانع‌کننده برای آن باشد.