رقابت 244 شرکت در هوای شرجی

گروه بازرگانی- ۲۴۴ شرکت داخلی و خارجی از عصر دوشنبه تازه‌ترین دستاوردهای خود را در زمینه عمران و ساختمان در مرکز بین‌المللی نمایشگاه کیش به نمایش گذاشته‌اند. در این نمایشگاه که امروز پایان می‌یابد جلوه‌های فن‌آوری و خدمات مدرن در وضعیتی که تورم در بخش مسکن سیر صعودی دارد‌، دیدنی است.مهندس داود مددی‌، مدیرعامل منطقه آزاد کیش در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: فعالیت‌های عمرانی و صنعت ساختمان نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه کشورهای جهان دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسات معتبر بین‌المللی حجم فعالیت‌های ساختمانی جهان در سال ۲۰۰۷ به ۷/۴‌ هزار میلیارد دلار رسید که ژاپن و چین با ۷۰۰ و ۶۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بعد از آمریکا در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار دارند.مددی با اشاره به این که در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۰د‌رصد انرژی تولید شده در جهان در ساختمان‌ها به مصرف رسیده‌، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین‌، و جلوگیری از اتلاف سرما و گرما در ساختمان‌ها می‌توان ۵۰د‌رصد از هدر روی انرژی کاست. مددی رشد صادرات خدمات فنی مهندسی طی سال‌های گذشته را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: ارزش قراردادهای خدمات فنی مهندسی کشورمان در سال ۷۶ به بیش از ۲‌میلیارد دلار رسید. مدیرعامل منطقه آزاد کیش، ایران را در تولید انواع مصالح ساختمانی دارای مزیت نسبی دانست و افزود: برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش به سبب نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین وجود فعالیت‌های گسترده عمرانی در این جزیره‌، موقعیت مناسبی را برای معرفی و بازاریابی انواع لوازم و تجهیزات ساختمانی و شهرسازی فراهم کرده است. مددی سپس طرح جامع مقصد کیش با عنوان «باغ ایرانی در خلیج‌فارس» که در سال ۸۴ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است را گامی ‌موثر در توسعه مجتمع‌های مسکونی، هتل‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری در این جزیره دانست. او از همه شرکت‌هایی که می‌خواهند در این طرح مشارکت داشته باشند دعوت به همکاری کرد. محمد برزگری‌، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت مجری پروژه‌های ساختمانی و تاسیسات دولتی و عمومی ‌نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی با ابراز تاسف از زلزله اخیر چین، گفت: آمار بالای کشته‌های این زلزله به دلیل فقدان مصالح نوین و طراحی‌های ساختمانی است.او اعلام کرد؛ آمادگی داریم با تمام وجود همکاری لازم با کشور چین انجام دهیم؛ چراکه تجربیات خوبی در زمینه ساخت و ساز در زلزله‌های مختلفی مانند بم و رودبار به دست آورده‌ایم. سپس ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه ۹۵د‌رصد از ساخت و سازهای کشور به دست بخش‌خصوصی انجام می‌گیرد، تاکید کرد: باید تعامل دولت و بخش‌خصوصی بیشتر شود که خوشبختانه در چند سال اخیر هر دو طرف گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند. در ادامه‌، فرهاد سعدلو، دبیر انجمن کانون سراسری انبوه‌سازان نیز خواستار حضور انبوه‌سازان در کلیه امور مرتبط با ساخت و ساز در کشور شد. به باور وی نقش‌آفرینی انبوه‌سازان در تصمیم گیری‌های کلان مربوط به بخش مسکن می‌تواند از افزایش قیمت‌ها و تورم در این بخش جلوگیری کند.

فقط نمایندگی‌ها می‌آیند

در حاشیه این نمایشگاه با چند تن از مدیران شرکت‌های بخش‌خصوصی گفت و گو کردیم. رفیعی،رییس هیات مدیره شرکت «پدیده آذران» می‌گوید: نقش نمایشگاه در توسعه بازاریابی کتمان‌ناپذیر است. البته این جا کیش است و در کنار مزیت‌های قابل توجه آن، این محدودیت هم وجود دارد که بسیاری از مشتریان ما نمی‌توانند به دلیل دوری راه، به نمایشگاه بیایند که باید رسانه‌ها در این میان نقش اصلی را بازی کنند. با این حال استقبال خوبی از نمایشگاه شده و از تهران که بگذریم در هیچ کجای دیگر نمی‌توانیم این چنین ظاهر شویم. او به یک نکته دیگر هم اشاره می‌کند: می‌گوییم نمایشگاه بین‌المللی‌، اما فقط نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی که در ایران دفتر و دستک دارند به این گونه نمایشگاه‌ها می‌آیند. سری تکان می‌دهد و می‌گوید: به همین هم راضی هستیم.

ما متفاوتیم

محمد سیفی، مدیرعامل «گروه کارخانجات فرآورده‌های نسوز آذرخش» معتقد است که آنچه این شرکت تولید می‌کند و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته با هرآنچه که پیش‌تر در کشورمان دیده‌ایم متفاوت است. به گفته سیفی فرآورده‌های نسوز این کارخانه به فن‌آوری پیشرفته از ایتالیا مجهز است و در ایران و منطقه‌، نمونه‌ای ندارد.

سنگ ما، رقیب ما

اسماعیل فخری‌، مدیر شرکت صنایع سنگ مروارید ایران، که محصولات این شرکت به چندین کشور از جمله چین و دانمارک صادر می‌شود، وضعیت صادرات سنگ را مبهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: چین بازار سنگ را در دنیا قرق کرده. سنگ خام کشورمان را وارد می‌کند و پس از فرآوری‌، به بازارهای جهانی می‌فرستد که در واقع می‌شود رقیب خود ما.

ماسه شور‌، ساختمان نمور

دقایقی برق نمایشگاه رفت و همه جا تاریک شد. بیرون رفتیم و کنار در ورودی پای سخن یکی از پیمانکاران ساختمانی منطقه نشستیم که سخن بسیار داشت و از آن میان این چند جمله را نقل می‌کنیم: برخی از سازندگان ساختمان از ماسه نامرغوب جزیره استفاده می‌کنند که مثل برف آب می‌شود و عمر مفید آن تقریبا هیچ است. تفاوت قیمت این نوع ماسه با ماسه مرغوب حداقل ۶۰۰هزار تومان در هر تن است که ناخودآگاه به چنین فرآیندی دامن می‌زند. باید فکری برای این ساختمان براندازها کرد!

هزار و یک سبک معماری

محمد عزیزی‌، معمار است. او را در غرفه شرکت مهندسان مشاور «آتک» دیدیم؛ شرکتی که طرح‌های بزرگی در کیش دارد. عزیزی می‌گوید: ساخت و ساز در کیش یا با مدیریت سازمان منطقه آزاد انجام می‌گیرد که اصول طراحی و اجرا رعایت می‌شود یا آنکه توسط «شخصی‌سازها‌» و سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی به این کار می‌پردازند که معلوم نیست چه قدر به طراحی و معماری و اصول ساختمان‌سازی پایبندند. به باور عزیزی، در سال‌های گذشته طرح جامعی برای پروژه‌های خصوصی در جزیره وجود نداشته است بنابرین هزار و یک سبک معماری می‌بینیم که تناقض برانگیز است.

کاش برای اطلاع‌رسانی آمده باشند...

مدیر یک شرکت معتبر ساختمانی که نمی‌خواهد نامی ‌از او به میان آید، چنین نمایشگاهی را فرصتی برای دیدن دوباره فن‌آوری‌ها می‌داند، می‌گوید: اگر کیش را از نو بشناسیم می‌بینیم که قابل مقایسه با هیچ کجا نیست. در رمان مادام بوواری، شاهکار گوستاو فلوبر‌، نمایشگاهی می‌بینیم که در واقع نشانه‌ای به عصر مدرن است. چنین نمایشگاه‌ها از اواخر قرن نوزدهم شکل گرفتند و نشانگر گذار تولید از سنت به مدرنیته بودند و هستند. نمایشگاه کیش حتی در آن هوای شرجی نفس‌گیر‌، دیدنی است و فراموش نشدنی.