نمایندگان حقوق بشر به اتاق تهران رفتند

نمایندگان سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی حقوق بشر که برای تحقیق در مورد وضعیت حقوقی و قضایی ایران در تهران به سر می‌برند، عصر روز شنبه از مجتمع شماره ۲۸ شورای حل اختلاف ویژه بازرگانان تهران بازدید کردند و پس از آن در نشستی با مقامات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در جریان نحوه رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی بخش‌خصوصی قرار گرفتند. این هیات را چند مشاور و مقام رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر و چند مقام قضایی کشور همراهی کردند. به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران در ابتدای این نشست، دکتر مسعود ستایشی، معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران و ریاست شورای حل اختلاف استان تهران به تشریح فعالیت‌های شورای حل اختلاف بازرگانان تهران پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان از موفقیت نسبی شورای حل اختلاف اتاق تهران در حل مسائل و مشکلات قضایی بازرگانان دارد و دادگستری استان عملکرد شورای حل اختلاف اتاق تهران را تایید می‌کند.

وی افزود: یکی از نقاط قوت مجتمع شماره ۲۸ شورای حل اختلاف، هماهنگی خوب این مجموعه با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران است که نتایج خوبی برای جامعه بازرگانی کشور در پی داشته است.

مسعود ستایشی گفت: مجموعه قضایی و شبه قضایی استان تهران رابطه و تعامل خوبی با تشکل‌های بخش‌خصوصی دارد. با این حال دغدغه مدیران ارشد قوه قضائیه این است که همکاری قضایی با بخش‌خصوصی هر روز گسترده‌تر شود.

رییس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به تخصص و تجربه قضات تعیین شده برای شورای حل اختلاف بازرگانان استان تهران گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی خاورمیانه است که بیش از ۲۰هزار عضو فعال دارد و تلاش برای حل مشکلات این تعداد فعال اقتصادی برای قوه قضائیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس از اظهارنظرهای دکتر مسعود ستایشی، محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران نیز به تشریح دستاوردهای فعالیت شورای حل اختلاف برای فعالان بخش‌‌خصوصی پرداخت.

وی گفت: در ساختار اقتصاد ایران، اتاق‌های بازرگانی نقش مهمی در تعاملات بخش‌خصوصی دارند و در این میان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیش از ۲۰ هزار عضو، بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مدیران اتاق بازرگانی تهران این است که دایره خدمات‌رسانی به اعضای خود را گسترش دهد که در این زمینه برنامه‌های خوبی در دست پی‌گیری است.

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به نقش مکمل قوه‌قضائیه در بزرگ‌تر کردن دایره خدمات رسانی به بخش خصوصی گفت: عملکرد شورای حل اختلاف در رفع مشکلات قضایی بخش خصوصی موفق بوده و این شورا مشکلات قضایی داخلی و بین‌المللی بسیاری از اعضای اتاق تهران را برطرف کرده است.

دبیرکل اتاق تهران گفت: از زمانی که شورای حل اختلاف ویژه بازرگانان در اتاق تهران تشکیل شده است، با همکاری خوب قوه قضائیه، توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از مشکلات بخش خصوصی را حل و فصل کنیم، بدون این‌که نیاز به پی‌گیری پرونده‌ها از طریق محاکم قضایی باشد.

وی افزود: تخصصی برخورد کردن شورای حل اختلاف و رسیدگی بدون وقفه زمانی مشکلات بخش‌خصوصی کشور و جلوگیری از اطاله دادرسی، جزو مزایایی است که رضایت جامعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته است.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: تمام تلاش‌ ما این است که مشکلات بخش خصوصی و دعاوی اقتصادی به محاکم قضایی ارجاع نشود و اختلاف‌ها در شورای حل اختلاف حل و فصل شود.

در ادامه این نشست، جانگ گیل‌وو، نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر با مثبت ارزیابی کردن فعالیت شورای حل اختلاف ویژه بازرگانان اتاق تهران، گفت: برای من تجربه مثبتی از تعامل بخش خصوصی با سیستم قضایی ایران تشریح شد که در من تاثیرگذار بود.

وی افزود: احتمالا تجربه شورای حل اختلاف برای اعضای اتاق بازرگانی تهران تجربه مثبتی است به‌این دلیل که مسائل و مشکلات قضایی آنها علاوه بر این که به صورت تخصصی حل می‌شود، نیازمند پیچیدگی و زمان زیادی نیست.

وی گفت: جالب است که تعامل مثبتی میان قوه قضائیه ایران و بخش خصوصی وجود دارد و به نظر می‌رسد این تعامل تجربه خوبی برای دیگر کشورها باشد.

وی افزود: همکاری سیستم‌های قضایی با تشکل‌های بخش خصوصی مورد تایید سازمان ملل است و من چنین تعاملی را میان بزرگ‌ترین تشکل بخش‌خصوصی ایران و سیستم قضایی این کشور مشاهده کردم.