استقبال بخش خصوصی از حذف یارانه پودر شوینده

گروه بازرگانی- سرانجام پس از کشمکش طولانی میان تولیدکنندگان و تصمیم‌گیرندگان دولتی، یارانه پودر شوینده حذف و از شمول قیمت‌گذاری خارج شد. دولت در راستای حل مشکل کمبود پودر شوینده و به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و افزایش توان رقابتی کارخانجات داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده، یارانه‌ پودر شوینده را حذف و سود بازرگانی آن را کاهش داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه مورخ ۱/۳/۸۷ بنا به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد قانون برنامه چهارم توسعه تصویب کرد که میزان یارانه معوق کارخانه‌های تولید‌کننده پودر شوینده در سال‌های ۸۵ و ۸۶ و دو ماهه اول سال ۸۷ در کارگروهی با مسوولیت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و با حضور نمایندگان وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) تعیین شود. همچنین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور موظف به پرداخت بدهی مذکور به صورت نقدی شد.

بر اساس این مصوبه که در تاریخ ۲/ ۳/ ۸۷ از سوی معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد، از تاریخ ۱/۳/۸۷ پودر شوینده از سبد حمایتی خارج و دولت یارانه ای بابت آن پرداخت نمی‌کند و درآمد حاصل از صرفه‌جویی پس از حذف یارانه پودر شوینده به یارانه‌ شیر و لبنیات اختصاص می‌یابد.

در همین راستا، وزرای عضو کمیسیون ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات نیز در جلسه اخیر خود، با هدف افزایش توان رقابتی کارخانجات داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده و حمایت از مصرف‌کنندگان، ‌سود بازرگانی پودر شوینده دستی (با بسته زیر ۵کیلوگرم) را از ۲۶‌درصد و پودر شوینده ماشینی (با بسته‌بندی زیر ۵ کیلوگرم) را از ۳۶‌درصد به ۲۱‌درصد کاهش دادند.

بر اساس تصمیم وزرای عضو این کمیسیون همچنین سود بازرگانی پودرهای شوینده دستی، ‌ماشینی با بسته ۵ کیلوگرم از ۲۶‌درصد به ۱۶‌درصد کاهش یافت.

این تصویب نامه در تاریخ ۱/۳/۸۷ به تایید رییس‌جمهور رسیده و در تاریخ ۱/۳/۸۷ به امضای معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد.

ما خرسندیم

ابوالفضل مسگرزاده مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: هنوز جزئیات این تصمیم دولت مشخص نیست؛ اما مراتب خرسندی خود را اعلام می‌کنیم و آرزو داریم که منافع مصرف‌کنندگان در این میان تامین شود.

حسین ابویی مهریزی، مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنایع و معادن نیز گفت: منابع حاصل از صرفه‌جویی پس از حذف یارانه پودر شوینده به یارانه‌ شیر و لبنیات افزوده می‌شود.

ناکارآمدی یارانه

اعضای هیات‌مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی چندی پیش (۲۲/۲/۸۷) در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» خواستار حذف یارانه پودر شوینده شده بودند. به گفته یکی از تولیدکنندگان این صنعت «ما در این بخش تولید مازاد داریم؛ اما دولت می‌گوید «نه و باید همچنان یارانه به آن تعلق گیرد». بدیهی است که یارانه موجب ناکارآمدی است؛ وقتی هم که دولت به هر دلیل یارانه ندهد، کارخانه تولیدکننده پودر در شرایط بحران قرار می‌گیرد و تولید متوقف می‌شود. از آن طرف می‌بینم که سروکله پودر ترکیه‌ای در بازار پیدا می‌شود.»

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در یکی از آخرین گزارش‌های خود که ماه گذشته منتشر شد، با صراحت اعطای یارانه به پودر شوینده را غیرضروری دانسته و پیشنهاد حذف آن را به دولت داده بود.

بدهی ۲۵۰میلیارد تومانی دولت

بدهی دولتی به تولیدکنندگان پودر شوینده از سال ۱۳۸۵ تا فروردین ماه امسال به حدود ۲۵۰میلیارد تومان رسید.

دبیر انجمن صنایع بهداشتی، شوینده و آرایشی ایران می‌گوید: معتقدیم که یارانه‌ها هدفمند تقسیم نمی‌شود و به قشر آسیب‌پذیر که عمدتا فاقد ماشین لباسشویی هستند، تعلق نمی‌گیرد؛ اما در هر صورت افزایش مصرف پودر ماشینی در کشور نشان‌دهنده بهتر شدن وضع اقتصادی مردم است؛ ضمن این‌که بین ۱۰ تا ۱۵درصد از پودر شوینده توزیع شده در بازار از کشور به مناطقی مانند افغانستان، عراق و خاورمیانه قاچاق می‌شود.

به گفته علم‌بیگی، ظرفیت تولید پودر شوینده در کشور افزایش یافته است؛ به طوری که در سال گذشته این میزان بین ۶۵۰ تا ۷۵۰هزار تن بود و با راه‌اندازی دو کارخانه دیگر در اواخر سال گذشته و یک کارخانه دیگر نیز که در دست راه‌اندازی است، ظرفیت تولید پودر شوینده در کشور بین ۹۵۰هزار تن تا یک میلیون تن خواهد شد. همچنین سال گذشته ۲۰۰هزار تن پودر شوینده از ایران به کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان صادر شد.