گروه بازرگانی - مشاور انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت شیر خام در ایران بالاتر از قیمت این محصول در اتحادیه‌ اروپا است، گفت: سومین مرحله افزایش قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی در ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رییس‌جمهوری صورت گرفت و قیمت پایه شیرخام درجه یک به ۶۰۰ تومان رسیده است. حسین چمنی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: قیمت شیرخام در دو مرحله از سوی کارگروه تنظیم بازار افزایش یافته و از کیلویی ۵۲۰ تومان مصوب تیرماه به کیلویی ۵۷۰ تا ۶۰۰ تومان در ماه جاری افزایش یافت که باعث افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی خواهد شد. این در حالی است که بازار مصرف قدرت خرید را ندارد. چمنی افزود: در حالی‌که شیرخام بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است بر قیمت محصولات لبنی حدود ۱۸ درصد افزوده است.

به گفته وی هر کیلو شیرخام از ۴۳۰ تومان سال گذشته به ۶۰۰ تومان در سال جاری رسیده است که باعث کاهش تولید شیر پاستوریزه، کاهش سرانه مصرف و همچنین کاهش قدرت رقابت محصولات لبنی ایران در بازار‌های جهانی شده است. مشاور انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام در ایران بالاتر از کشور‌های اروپایی و آمریکایی است، گفت: باید دلایل بالا‌بودن هزینه تمام شده تولید شیرخام در کشورمان مورد بررسی قرار گیرد و مسوولان با ارائه تسهیلات و حمایت از تولید از روند رو به افزایش قیمت تمام شده این محصول استراتژیک جلوگیری کنند. چمنی گفت: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دامداری‌ها برای تامین علوفه با توجه به حجم عظیم دامداری‌ها رقم ناچیزی است که نمی‌تواند در کاهش قیمت شیرخام تاثیر‌گذار باشد.

به گفته وی هر کیلو شیرخام در کشور هلند ۴۵ سنت، در آرژانتین ۳۶ سنت، در آلمان ۴۱ سنت، در استرالیا ۴۲ سنت، در اوکراین ۴۰ سنت، در هند ۳۹ سنت، در آمریکا ۳۷ سنت، در ایرلند ۳۵ سنت و در ایران ۵۵ سنت فروخته می‌شود که بسیار بالاتر از نرخ میانگین اتحادیه اروپا است. از سوی دیگر کیفیت شیرخام تولیدی در کشور‌های اروپایی بسیار بالاتر از ایران بوده و بارمیکروبی کمتری دارد که قیمت شیرخام با کیفیت کشور‌های اروپایی در ایران ۶۲ سنت می‌رسد. چمنی تصریح کرد: بالا‌بودن قیمت شیرخام نهایتا قدرت خرید جامعه را می‌کاهد که ضروری است برای آن تدبیری اندیشیده شود.

مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی مشکل اصلی صنایع نیست، چراکه با افزایش قیمت قدرت خرید مردم کاسته می‌شود و قدرت رقابت در بازارهای جهانی را نیز از دست می‌دهیم، بنابراین مهم‌ترین راه برای رفع مشکل دامداری‌ها و صنایع لبنی و رسیدن مصرف مناسب جهانی بررسی راهکارهای تولید شیرخام به قیمت مناسب است.