صادرات غیرنفتی غیرگازی هم کاهش یافت
دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشانگر این واقعیت است که طی هفت ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات کشور بدون احتساب میعانات گازی و محصولات پتروشیمی به رغم افزایش وزن از ۲/۷ میلیارد یورو به ۹/۶ میلیارد یورو کاهش یافته است. طی مدت مذکور ارزش واردات به کشور نیز به رقم ۲۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون یورو رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر ۵۶/۱۲ درصد کاهش است. واردات کشور در همین مدت از نظر وزنی ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش گمرک ایران از تجارت هفت ماهه منتشر شد
کاهش ۵/۱۲ درصدی واردات
واکنش متفاوت دو فعال اقتصادی به آمار گمرک
گروه بازرگانی- تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که طی هفت ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات کشور بدون احتساب میعانات گازی به ۱۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون یورو و با احتساب میعانات گازی به ۱۶ میلیارد و ۸۷۶ میلیون یورو رسیده است در حالی که همین آمار نشان می‌دهد که ارزش صادراتی «سایر کالاها» طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است.
طی همین مدت ارزش واردات به کشور نیز به رقم 24 میلیارد و 319 میلیون یورو رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر 56/12 درصد کاهش است. آمارها نشان می‌دهد وزن کالاهای صادراتی در این مدت 43 میلیون و 778 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/10 درصد رشد داشته است این در حالی است که برای امسال صادرات 45 میلیارد دلاری هدفگذاری شده است.
بنابراین گزارش، ارزش دلاری صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی ۵/۳۵ درصد و به لحاظ یورو ۶/۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.این گزارش حاکی است، در هفت ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی نیز به ۱۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون یورو (۳۹/۱۸ میلیارد دلار) افزایش یافت که این رقم در سال گذشته و در مدت یاد شده ۱۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون یورو (۸۷/۱۴ میلیارد دلار) بوده است.از سوی دیگر متوسط قیمت هر کیلو کالای صادراتی ایران در هفت ماهه ابتدای امسال ۱۰سنت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۵۰ سنت رسید که این رقم در سال گذشته ۴۰ سنت بوده است. این گزارش می‌افزاید، واردات کشورمان نیز در هفت ماهه ابتدای سال جاری به رقم ۲۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون یورو (۵۲/۳۴ میلیارد دلار) رسید که این رقم حاکی از کاهش ۵۶/۱۲ درصدی واردات ایران طی این مدت بوده است. ایران در هفت ماهه ابتدای سال گذشته ۲۷ میلیارد و ۸۱۲ میلیون یورو (۳۶ میلیارد دلار) انواع کالای خارجی وارد کرده بود.وزن کالاهای وارداتی کشورمان نیز برای نخستین بار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶/۲۴ درصد کاهش یافت و در مجموع ۲۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تن انواع کالا در این مدت وارد کشورمان شد. در هفت ماهه اول سال گذشته ۲۷ میلیون و ۱۵۲ هزار تن انواع کالا وارد کشورمان شده بود.
آمار گمرک درست است
در همین رابطه نظر یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران را جویا شدیم که وی نیز بر رشد حجم صادرات غیرنفتی صحه می‌گذارد و می‌گوید: این آمار از سوی مراجع بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول هم در گزارش اخیر این نهاد مورد تایید قرار گرفته و آنها نیز به روند رو به رشد صادرات غیرنفتی ایران اشاره داشته‌اند.رییس اتاق تهران همچنین در پاسخ به پرسشی در این خصوص که به رغم رشد حجم کلی صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی، این حجم بدون احتساب میعانات با کاهش مواجه بوده است، این موضوع را رد می‌کند و تاکید می‌کند که باید با نگاهی مثبت، مجموع روند صادرات غیرنفتی را رو به رشد دانست.
مشکل در تعریف صادرات غیرنفتی است!
سخنان آل اسحاق در شرایطی مطرح می‌شود که محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران درباره روند صادرات غیرنفتی نظر متفاوتی دارد.به گفته این کارشناس اقتصادی، در حال حاضر، گمرک در شرایطی آمار صادرات غیرنفتی را محاسبه و رو به رشد اعلام می‌کند که تعریف این نهاد از صادرات غیرنفتی نادرست است؛ چرا که اساسا آمار صادرات غیرنفتی باید بدون احتساب انواع مشتقات نفت اعم از محصولات گازی و پتروشیمی اعلام شود، زیرا محصولات غیرنفتی موادی بدون پایه نفتی از جمله فرش، پسته، خاویار، محصولات کشاورزی و صنایع دستی هستند.او در توضیح بیشتر منشا این تعریف نادرست از صادرات غیرنفتی می‌گوید؛ مقایسه آمار صادرات غیرنفتی هفت ماهه نخست سال ۹۰ با مدت مشابه سال ۸۹، گویای این است که در مدت مذکور سال گذشته، حجم صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در مقابل حجم صادرات سایر کالاها، حدودا ۴۶، ۴۷ درصد در مقابل ۵۳، ۵۴ درصد بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۰، این ارقام به ۶۱، ۶۲ درصد در مقابل ۳۸، ۳۹ درصد رسیده است. این ارقام از آنجا حاصل شده که ارزش صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی با توجه به افزایش نرخ پایه نفت و فرآورده‌های نفتی در بازارهای بین‌المللی بالاتر رفته و اساسا باید گفت که ما رشد صادرات غیرنفتی که سهم بیشتر آن به مشتقات نفت برمی‌گردد را به دلیل گران‌تر فروختن محصولات به دست آورده‌ایم.

پیش‌بینی کاهش سهم ایران از صادرات جهانی

واحد اطلاعات اکونومیست در حالی از رسیدن ارزش صادرات ایران به 8/97 میلیارد دلار در سال‌جاری میلادی خبر داده که صندوق بین‌المللی پول این میزان را 116 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. در گزارش ماه سپتامبر اکونومیست آمده است: سهم ایران از صادرات جهانی که در سال گذشته 57/0 درصد بود در سال‌جاری اندکی کاهش داشته و به سطح 55/0 درصد خواهد رسید. این در حالی است که اکونومیست در گزارش خود از افزایش 13 میلیارد دلاری صادرات ایران طی سال‌جاری خبر داده و عنوان کرده است که صادرات ایران در سال گذشته 84 میلیارد و900 میلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که این شاخص در سال‌جاری با 13 میلیارد دلار افزایش به 97 میلیارد و800 میلیون دلار برسد. به اعتقاد تحلیلگران اکونومیست، اما در سال‌ آینده صادرات ایران با کاهش هفت میلیارد و600 میلیون دلاری به 90 میلیارد و300 میلیون دلار می‌رسد و در سال 1392 معادل 85 میلیارد و 700 میلیون دلار خواهد بود.