واردات 5/24 میلیون دلار میوه ممنوعه

گروه بازرگانی- در حالی که بیش از یک سال از اعلام ممنوعیت واردات میوه‌هایی چون هلو، شلیل، شفتالو، گلابی، انبه و سیب می‌گذرد، طبق آمارهای رسمی طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۲۲ هزار تن از این میوه‌ها به ارزش حدود ۵/۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.

به گزارش «ایسنا»، ثبت سفارش هفت محصول «انگور»، «خربزه»، «هلو- شلیل - شفتالو»، «سیب»، «آلو»، «گلابی» و «انبه» از ۱۹ مهرماه سال ۸۹ ممنوع بوده است که با احتساب در نظر گرفتن مهلت شش ماهه برای واردات آنها این محصولات حداکثر تا پایان سال گذشته می‌توانستند وارد شوند. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران، از زمانی که ثبت سفارش انجام می‌شود حداکثر تا شش ماه بعد از آن هم امکان واردات وجود دارد، به شرط اینکه تعرفه تغییر نکرده باشد و اگر ثبت سفارش متوقف شود و تعرفه قبلی هم تغییر کند، این دوره به جای شش ماه به دو ماه تبدیل می‌شود.

با وجود این، طی تنها شهریور ماه امسال بیش از ۱۶ تن هلو، شلیل و شفتالو به ارزش هشت هزار دلار وارد کشور شده که با اضافه کردن این میزان به ۸۸۹ هزار تن هلو، شلیل و شفتالو وارد شده طی پنج ماه نخست امسال با ارزش ۴۴۴ هزار دلار در مجموع از این محصول طی نیمه نخست امسال بیش از ۹۰۵ هزار تن با ارزش ۴۵۲ هزار دلار وارد ایران شده است.

طبق آمارهای گمرک ایران، مبدا این میوه‌ها از کشور ترکیه بوده که با کد تعرفه‌ای ۰۸۰۹۳۰۰۰ وارد ایران شده است.

در شهریور ماه امسال بیش از ۴۷۷ تن گلابی تازه نیز به ارزش ۵۱۱ هزار دلار وارد شده که با اضافه شدن این میزان به ۱۰۴ تن گلابی تازه وارد شده طی پنج ماه نخست امسال با ارزش۵۲ هزار دلار در مجموع از این محصول طی نیمه نخست امسال بیش از ۵۸۱ تن با ارزش ۵۶۳ هزار دلار وارد ایران شده است.

مبدا این میوه نیز از کشور ترکیه بوده که با کد تعرفه‌ای ۰۸۰۸۲۰۱۰ وارد ایران شده است.

سومین میوه ممنوعه وارد شده در شهریور ماه امسال انبه بوده که طی این ماه بیش از هزار و ۹۶۲ تن انبه با ارزش ۹۶۷ هزار دلار وارد شده است. تا پیش از این نیز طی پنج ماه نخست امسال بیش از هزار و ۴۳۴ تن انبه با ارزش ۷۵۱ هزار دلار از کشورهای پاکستان، هند، تایلند و امارات متحده عربی وارد ایران شده بود.

به این ترتیب طی نیمه نخست امسال بیش از سه هزار و ۳۹۶ تن انبه با کد تعرفه‌ای ۰۸۰۴۵۰۰۰ به ارزش یک میلیون و ۷۱۸ هزار دلار وارد ایران شده است.

در کنار این میوه‌ها طی نیمه نخست امسال بیش از ۱۶ هزار تن سیب با کد تعرفه‌ای ۰۸۰۸۱۰۰۰ به ارزش ۲۱ میلیون دلار وارد ایران شده بود که این آمار در پنج ماه امسال هم همین میزان بود.