بساط نمایشگاه‌های فصلی برچیده می‌شود

گروه بازرگانی - بر اساس قانون جدید نظام صنفی، بساط نمایشگاه‌های فصلی و عرضه مستقیم کالا برچیده می‌شود و این نمایشگاه‌ها با فروش‌های فوق‌العاده جایگزین می‌شوند.

در تازه‌ترین طرحی که در حوزه اصناف کشور در دست پیگیری است، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا که در آن واحدهای معدودی از اصناف شرکت دارند، جای خود را به فروش‌های فوق‌العاده در سطح شهرها می‌دهند تا از این طریق، بخش بزرگ‌تری از مردم شامل تخفیف‌های کالایی بهاره یا پاییزه کالاها شوند. از سوی دیگر، مجامع امور صنفی به دلیل نبود مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، فقدان رونق کسب و کار به دلیل برگزاری نمایشگاه‌ها در فصول خاص سال مثلا، پیش از بازگشایی مدارس یا پیش از عید نوروز (شهریورماه و اسفند‌ماه) و محدودیت‌ واحدهای صنفی شرکت‌‌کننده در نمایشگاه‌ها به گونه‌ای که برای مثال در تهران، حداکثر دو هزار واحد صنفی از چهارصد هزار واحد می‌توانند حضور پیدا کنند، با برگزاری نمایشگاه به شدت مخالف هستند.

صنوفی که در فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند با نصب پلاکارد بر سردر مغازه‌ها قابل شناسایی هستند و واحد‌های صنفی بدون جواز، اجازه شرکت در طرح فروش فوق‌العاده را ندارند. در این طرح، کالا‌ها هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ قیمتی مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرند و یک نمونه از تایید کالای نهایی به صورت پلمب شده در واحد صنفی موجود است که در صورت درخواست متقاضیان، باید در اختیار آنها قرار گیرد.

به گفته رییس شورای اصناف کشور، «با جایگزینی نمایشگاه‌های فروش ویژه پاییزه و بهاره با فروش فوق‌العاده، تمامی صنوف می‌توانند در این طرح شرکت کنند که البته تحقق کامل این امر منوط به همراهی تمامی اتحادیه‌ها است. در بسیاری از کشور‌های دنیا نیز نمایشگاه عرضه‌ کالا برگزار نمی‌شود، بلکه حراج‌های فصلی در نظر گرفته شده است؛ برای مثال در کشور‌هایی چون انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا، در هر فصل سال به مدت یک ماه و نه یکی ـ دو روز، حراج یا همان فروش فوق‌العاده برگزار می‌شود و واحد‌های صنفی با اخذ مجوز، کالاها را با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند که البته در این حراج‌ها، کالاهای باکیفیت و بسیار ارزان‌ به دست مردم می‌رسد.» قاسم نوده فراهانی می‌گوید: «در طرح فروش‌های فوق‌العاده در ایران نیز، کالاها با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی به مردم عرضه می‌شوند که با توجه به حجم بالای فروش، این طرح، هم منافع صنوف را تامین می‌کند و هم مطالبات متقاضیان و مردم در مورد دریافت کالاها با قیمت‌های پایین‌تر را برآورده می‌سازد.»

تخفیف یا ...؟!

البته در این بین، برخی معتقدند که چندان به تخفیف‌های فروش فوق‌العاده نمی‌توان امیدوار بود، زیرا واحدهای صنفی پیش از آغاز فروش فوق‌العاده قیمت‌های خود را بالاتر از حدی که باید باشد، قرار می‌دهند تا پس از آغاز فروش فوق‌العاده و شمول کالاهایشان در تخفیف‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی، همان قیمت مد نظر واحدهای صنفی با سودهای غیر مجاز تامین شود.

اما رییس شورای اصناف در واکنش به این اظهار نظر، عنوان می‌کند: «کمیته کارشناسی کالا متشکل از یک نفر نیست که همان یک نقر قیمت‌ها را تعیین کند و در مغازه به فروش برساند. این کمیته متشکل از سه نفر از بطن صنوف است که قیمت‌ها را کارشناسی می‌کنند و در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهند، لذا این موضوع صحت ندارد و حتی در صورت مشاهده از سوی بازرسان اصناف، با آن برخورد جدی خواهد شد.»

تاکید دیگر او در عین حال این است که وزارت بازرگانی، مجمع و اتحادیه مربوطه قیمت کالا‌هایی که می‌خواهند عرضه شوند را مورد بررسی قرار خواهند داد و این گونه نیست که هر کالایی با هر کیفیت و قیمتی در بازار عرضه شود.

حذف کالاهای خارجی از چرخه فروش

در این بین البته یک نکته حائز اهمیت، این است که طبق متن قانون، در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، کالاهای خارجی و اجناس بی‌کیفیت نباید به فروش برسند و تنها کالاهای ایرانی حق فروش در این نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا را دارند. رییس شورای اصناف کشور درباره این که تاکنون این مصوبه چقدر اجرایی شده و آیا پس از این در مورد فروش‌های فوق‌العاده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر، این طور می‌گوید: «کالاهای خارجی و چینی جایگاهی در مراکز عرضه مستقیم کالا نداشته‌اند. حال نیز صنوف باید بدانند که همان قوانینی که در مورد عرضه مستقیم کالا لحاظ می‌شده، در مورد فروش‌های فوق‌العاده نیز لحاظ خواهد شد.»

طبق قانون جدید نظام صنفی، قیمت‌ و کیفیت‌ کالاهای فروش فوق‌العاده، باید مانند قیمت و کیفیت اقلام در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا باشد و از سوی دیگر، واحد‌های صنفی باید تحت نظارت و کنترل اتحادیه و زیر نظر مجمع امور صنفی اقدام به برگزاری فروش

فوق‌العاده کنند. به گزارش شورای اصناف با برگزاری فروش فوق‌العاده به جای نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، بیش از

۸۰ درصد واحد‌های صنفی و شهروندان رضایتمندی داشتند. ضمن اینکه با برگزاری فروش‌های فوق‌العاده، هزینه‌های سنگین جانبی نمایشگاه‌ها مانند احداث سالن‌ها و انعقاد قرار‌داد‌های کنترل، نظارت، بهداشت، راهنمایی و رانندگی، اورژانس، نیروی انتظامی و ... نیز حذف می‌شود. این شورا همچنین تاکید کرده است که کلیه اتحادیه‌ها این آمادگی را دارند که به صنوفی که علاقه‌مند به دریافت مجوز فروش فوق‌العاده هستند، با شرایط رعایت قانون نظام صنفی، مجوز بدهند.