ما هیچ‌گاه دنبال تثبیت قیمت‌ها نبوده‌ایم

گروه بازرگانی- معاون بازرسی سازمان حمایت با تاکید بر اینکه برخی افزایش قیمت‌های اخیر در بازار ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و این سازمان هیچ‌گاه به دنبال تثبیت قیمت‌ها نبوده‌ است، گفت: ما به کنترل بازار از نگاه برخورد با تخلفات نگاه می‌کنیم نه اینکه بحث کنترل قیمت‌ها باشد. ما مصادیق تخلف را بر اساس مولفه‌های تخلف صنفی که شامل گران فروشی، کم‌فروشی، عدم نصب برچسب قیمت و تقلب می‌شود بررسی می‌کنیم. جواد تقوی در میزگرد تنظیم بازار با رویکرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ادغام که پیش از ظهر دیروز در خبرگزاری «فارس» برگزار شد، تاکید کرد: بسیاری از افزایش قیمت‌های صورت گرفته در سال جاری ارتباط مستقیمی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد. همان طور که می‌دانید هر ساله ما نرخ تورمی را تجربه می‌کنیم و دولت و بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کنند.

تقوی گفت: با شروع سال ۹۰ طبیعی بود که برخی تغییر قیمت‌ها در بازار رخ دهد؛ چراکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تنها یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی است و حداقل انتظار این است که پس از اجرای این قانون شاهد اصلاح و تعدیل قیمت‌ها باشیم.

وی افزود: هر بنگاهی که می‌خواهد تغییر قیمت داشته باشد، باید فرآیند قانونی آن را رعایت کند و ما فرآیند و ضابطه تعیین قیمت را به عنوان یک ضابطه به بنگاه‌ها اعلام کردیم که اگر درخواست افزایش قیمت دارند، باید به دستگاه‌های ذی‌ربط خود همراه با مستندات ارائه کنند.

معاون بازرسی سازمان حمایت با تاکید بر اینکه کنترل قیمت به معنای تثبیت قیمت نیست، اظهار داشت: ما هیچ‌گاه به دنبال تثبیت قیمت‌ها نبوده‌ایم و با رعایت فرآیند قانونی افزایش قیمت‌ها نیز خیلی از بنگاه‌ها به سازمان حمایت رجوع کرده‌اند و سازمان حمایت نیز در این مسیر باید کار کارشناسی انجام می‌داد و اگر تغییر قیمتی در یک کالای خاصی رخ می‌دهد به معنی تغییر قیمت برای عموم کالاها نیست و اگر بنگاه‌هایی خودسرانه افزایش قیمت داشته باشند با آنها برخورد می‌کنیم.

با این حال معاون بازرسی سازمان حمایت، موضوع افزایش قیمت برخی کالاها را تحت‌تاثیر نوسان بازار‌های خارجی پذیرفت و گفت: وقتی وابستگی روغن به کالای وارداتی بیش از ۹۰ درصد است مطمئنا قیمت آن هم تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار می‌گیرد که این موضوع در مورد کره، پودر شوینده لاستیک و برخی کالاهای دیگر هم صدق می‌کند. ما انتظار داریم رسانه‌ها این رسالت کنترل روانی جامعه را به دست بگیرند.

وی افزود: آنچه در قیمت تمام شده موثر است فقط آنالیز قیمت نیست بنگاه‌ها باید به مدیریت هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، مدیریت تولید، ارتقای تکنولوژی و در یک کلام به کاهش قیمت تمام شده که یک نهضت است توجه داشته باشند.

به گفته تقوی، برخی واحدهای تولیدی پیش از اجرای قانون حاشیه سود بالایی داشتند و هنوز هم به ‌رغم واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، حاشیه سود آنها از بین نرفته است.

تقوی همچنین به افزایش بازرسی‌ها از بازار اشاره کرد و افزود: از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا امروز ۶ میلیون بازرسی خرد و کلان از بنگاه‌ها انجام شده و ۵۰۰ هزار پرونده تشکیل شده و بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش این پرونده‌ها است.

وی افزود: نکته اینجاست که حدود ۹۲ درصد از بنگاه‌های ما کارشان را برابر ضابطه انجام داده‌اند؛ یعنی قانونمند بوده‌اند و در بسیاری از موارد شیب پرونده‌های تخلف ملایم یا حتی منفی بوده است.