جزئیات بسته مدیریت واردات و طرح آمایش تجاری

مینا یوسفی- با اجرای بسته سیاستی مدیریت واردات که جزئیات آن در وزارت بازرگانی در حال تدوین و نهایی شدن است، کالاهای غیرضروری شناسایی و برخورداری واردکنندگان این کالاها از تسهیلات دولتی محدود می‌شود.

بر اساس طرحی که وزارت بازرگانی در دست اجرا دارد از این پس واردات هر نوع کالا فقط به شرط توجیه‌پذیر بودن مشمول تسهیلاتی از قبیل تعرفه پایین‌تر می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون وزیر بازرگانی روز گذشته در نشستی به تشریح چند طرح عمده دولت برای کنترل واردات، تنظیم بازار توزیع و همچنین تامین زیرساخت‌ها برای توسعه تجارت داخلی و خارجی ایران پرداخت.

محمود دودانگه گفت: برای توسعه زیرساخت‌های تجاری کشور امسال ۹۱۶ طرح با اعتباری بیش از ۴ میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

وزارت بازرگانی امیدوار است که با استفاده از این طرح‌ها ۲۹۰ فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.

بسته سیاستی مدیریت واردات

معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی با اشاره به تدوین بسته سیاستی مدیریت واردات، از شناسایی کالاهای غیرضروری خبر داد و گفت: با اجرای بسته سیاستی مدیریت واردات کالاهای غیرضروری شناسایی و واردات آنها کنترل می‌شود. دودانگه گفت: بر این اساس تسهیلات فقط در صورتی به واردکنندگان تعلق می‌گیرد که واردات آن کالا توجیه‌پذیر باشد.

تدوین ده طرح برای آمایش تجاری

دودانگه با بیان اینکه ده طرح برای اصلاح نظام توزیع تدوین شده است، در عین حال تاکید کرد: صرفا با اتکا به این ده طرح نمی‌توان نظام توزیع را اصلاح کرد. وی افزود: بر این اساس فاز دوم ایجاد تحول در نظام اصلاح توزیع آغاز شده که طرح آمایش تجاری بخشی از آن است.

آن طور که معاون وزیر بازرگانی توضیح داد: طرح آمایش سرزمینی در واقع بازنگری در چرخه تولید و توزیع است تا به این ترتیب با حل مشکل اصلی این چرخه یعنی نامتناسب بودن نظام تولید، تصدی‌گری دولت در بازار به حداقل کاهش یابد. دودانگه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار ظرفیت‌هایی دارد که با استفاده از آنها می‌توان نظام توزیع را اصلاح کرد، در مورد طرح آمایش تجاری گفت: در این طرح قرار است به جای مدیریت دولت در تنظیم بازار تا جای ممکن از ظرفیت‌های ارکان بازار استفاده شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی همچنین با تشریح طرح‌های وزارت بازرگانی برای توسعه زیرساخت‌های تجاری در قالب برنامه توسعه پنجم از ارسال ۱۴ پروژه مدون با هدف بهبود توسعه زیرساخت‌های تجاری و ایجاد اشتغال به شورای عالی اشتغال خبر داد و اعلام کرد: پیاده سازی این طرح‌ها به ۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در نهایت می‌تواند به صورت مستقیم ۲۹۰ هزار فرصت شغلی را فراهم کند.

دودانگه گفت: در سال جهاد اقتصادی ۱۰ هدف و ۴۴ استراتژی و راهبرد برای بخش‌های مختلف بازرگانی تدوین شده که ۲۱۹ برنامه در حوزه بازرگانی داخلی، ۱۴۷ برنامه در حوزه بازرگانی خارجی و ۱۸۶ برنامه در حوزه زیرساخت‌های بازرگانی تدوین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی اظهار داشت: در کل کشور با احتساب برنامه‌های عمومی و اختصاصی سازمان‌های بازرگانی استان‌ها یک هزار و ۹۱۶ برنامه مهم تدوین و در سال ۹۰ عملیاتی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی همچنین با اشاره به نهضت ایجاد اشتغال توسط اجرای طرح آمایش تجاری، استفاده بهینه از ساختارهای تجاری کشور، تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه، رقابت‌پذیر کردن تولید و اشتغال پایدار را از اهداف طرح آمایش تجاری برشمرد.

ایجاد دو میلیون و ۲۲۲ هزار سردخانه، ۲ میلیون و ۸۷۸ هزار ظرفیت نگهداری، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن ظرفیت تولید نان صنعتی، ۴ میلیون و ۶۳۳ هزار تن انبار، ۳۰۰ مرکز بسته‌بندی کالا و ۱۱۸ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ از عمده برنامه‌هایی است که دودانگه از آنها به عنوان برنامه‌های زیرساختی وزارت بازرگانی در برنامه توسعه پنجم یاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی در این مورد به ایجاد ۵۳۳ دفتر نمایندگی پخش، ۳۰ مرکز لجستیک، ۳۵ پایانه حمل‌و‌نقل کالا، ۲۰۰ هزار واحد صنفی، ۲۲۰ میدان بزرگ تره‌بار، ۷۵ محل دائمی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، ۲۰ پایانه صادراتی و ۱۰ هزار واحد تولید فرش دستباف نیز اشاره کرد.

به گفته وی، منابع مورد نیاز طرح آمایش تجاری توسط منابع داخلی، منابع بانکی، منابع بودجه‌ای، صندوق توسعه ملی و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین می‌شود.

تحریم‌های شدیدتر را نیز مدیریت می‌کنیم

وی در نشست خبری خود با خبرنگاران همچنین در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تجارت خارجی کشور گفت: روند صادرات و واردات و نرخ رشد آن نشان می‌دهد که تحریم‌ها هیچ تاثیری در مبادلات تجاری در بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی نداشته است و حتی می‌توانیم تحریم‌های شدید‌تر از این را هم مدیریت کنیم. البته معاون برنامه‌ریزی وزیر بازرگانی در مورد حمایت‌های دولت از بخش خصوصی در مقابله با تحریم‌ها توضیحی نداد و گفت که از پاسخ دادن به این سوال معذور است.