حذف کامل شیر یارانه‌ای از چرخه توزیع

گروه بازرگانی- هفته گذشته پس از سه ماه بلاتکلیفی شیر یارانه‌ای، کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت اعلام کرد که قیمت شیر از ۱۵ تیر ماه، مشخص و ابلاغ می‌شود. این موضوع در حالی مطرح شد که همزمان یک مقام دولتی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات در پی آزاد شدن قیمت شیر خبر داد، این مقام دولتی البته خاطرنشان کرد که این اقدام واکنش سازمان حمایت را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، بر اساس تصمیم کارگروه طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها از این پس قیمت شیر در کشور تک نرخی و محدوده تعیین آن، استانی می‌شود و بر این اساس استانداری تهران باید تا مهلت تعیین شده، قیمت شیر در پایتخت را مشخص و اعلام کند.

اما این اقدام در مهلت قانونی صورت نپذیرفت و تازه روز چهارشنبه هفته گذشته یعنی فردای مهلت مقرر برای تعیین قیمت شیر بود که کمیته‌ای متشکل از اداره‌کل استاندارد، نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرگانی استان تهران و استانداری تهران، پای مذاکره با دامداران و تولید‌کنندگان محصولات لبنی رفتند تا قیمت شیر را نهایی کنند، اما رییس سازمان بازرگانی استان تهران می‌گوید با توجه به بی‌نتیجه ماندن جلسه تعیین قیمت شیر، حداقل قیمت این محصول تا حصول نتیجه نهایی، لیتری ۵۳۵ تومان به عنوان کف قیمت تعیین شده است. او البته این را نیز اعلام کرده از روز پنج‌شنبه توزیع شیر یارانه‌ای ۳۵۰ تومانی کاملا قطع و این شیر از چرخه توزیع خارج شده است.

قبادی در عین حال یادآوری کرده که اعتقاد دامداران بر این است که آزاد شدن قیمت شیر نباید به بازار شوک وارد کند و واقعی شدن قیمت شیر باید مرحله به مرحله صورت گیرد. او همچنین خبر داده که جلسه دیگری برای تعیین نهایی قیمت شیر آزاد با دامداران برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، مدیرکل تامین و توزیع وزارت بازرگانی نیز عنوان کرده که قیمت هر لیتر شیر در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای در میادین میوه و تره‌بار ۵۳۵ تومان و حداکثر قیمتی که از سطح شهر گزارش شده، ۶۵۰ تومان است. او نیز ابراز امیدواری کرده که قیمت شیر در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای هرچه سریع‌تر توسط استانداری تهران تعیین و اعلام شود تا دامداران از بلاتکلیفی قیمتی خارج شوند. صادقی البته این را نیز گفته که دلیل افزایش قیمت شیر آزاد ارتباطی به هدفمندی یارانه شیر ندارد و این موضوع به صدور اجازه سازمان حمایت برای تولید‌کنندگان مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی برمی‌گردد.

در ارتباط با قیمت کنونی شیر، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور نیز میانگین قیمتی ۶۳۰ تومان را برای شیر اعلام کرده و از تهیه نرم‌افزاری تخصصی برای نخستین بار خبر داده که عوامل موثر در قیمت تمام شده شیرخام را مرحله به مرحله، پایش و قیمت میانگین را بنا بر موقعیت‌های اقلیمی و منطقه‌ای برای شیر خام تولیدی و شیر توزیعی، تعیین می‌کند.

سعید سلطانی این را نیز یادآوری کرده که هزینه‌های جانبی شامل هزینه‌های حمل‌و‌نقل و خوراک دام در قیمت تمام شده شیر تولیدی تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ چرا که هزینه‌های حمل‌و‌نقل و یونجه مصرفی دامداری‌ها بنا بر موقعیت اقلیمی و منطقه‌ای دامداری‌ها متفاوت است و این موضوع را می‌توان دلیلی بر نوسان قیمتی شیر برشمرد.

از سوی دیگر، سازمان حمایت اعلام کرده که پرونده گران‌فروشی دو واحد لبنی به ارزش ۶/۶ میلیارد تومان برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.