کاهش 16 درصدی تعرفه شکر

گروه بازرگانی- ذخایر رو به پایان، قرار نگرفتن در فصل تولید، کم شدن منابع و افزایش قیمت جهانی شکر موجب شده است که کارگروه تنظیم بازار، تعرفه واردات این محصول را از ۲۰ درصد به ۴ درصد کاهش دهد.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی ضمن اعلام جدیدترین تصمیمات تنظیم بازار با اشاره به کاهش تعرفه واردات شکر به ۴ درصد اظهار داشت: بخش بیشتری از نیاز مصرفی شکر از طریق واردات تامین می‌شود، ضمن اینکه قیمت شکر در بازارهای جهانی افزایش یافته است و در بازار ایران هم تاثیرگذار خواهد بود. به گفته یدالله صادقی بر همین اساس، دولت به منظور تعادل قیمت شکر در داخل مصوب کرد که تعرفه واردات شکر تا ابتدای مهرماه ۹۰ از ۲۰ به ۴ درصد کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه شکر تا اول مهرماه ۴ درصد و پس از آن ۲۰ درصد می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تکیه کمتر دولت به ابزار یارانه‌ای در تنظیم بازار، به نظر می‌رسد باید از سایر ابزارهای اقتصادی نظیر مدیریت تعرفه‌ها در تنظیم بازار استفاده شود که در این زمینه درک متقابل با وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بازرگانی نیز گفت: براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، بخشی از ذخایر شکر به منظور تعدیل نرخ این محصول در بازار توزیع خواهد شد.

علیرضا شجاعی با اشاره به تدابیر دولت در خصوص نوسانات قیمتی رخ داده در بازار شکر اعلام کرد: به دنبال افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بازار شکر داخل، کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفت بخشی از ذخایر شکر را به منظور تعدیل قیمت‎ها در بازار توزیع کند.

وی افزود: پیش از این، ذخیره‎سازی شکر از سوی مباشران بخش خصوصی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها صورت گرفته بود که هم‎اکنون به منظور تنظیم بازار این محصول، مقرر شده این مباشران با هماهنگی سازمان‎های بازرگانی سراسر کشور بخشی از این ذخایر را در بازار عرضه کنند.

به گفته شجاعی، پیش‎بینی می‎شود با سازوکارهای در دست اجرا، قیمت شکر در بازار دوباره به قیمت‎های تعادلی باز گردد.

یادآور می‌شود که فائو نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژوئن میلادی یک درصد و قیمت شکر ۱۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته است. سازمان خواربار جهانی در گزارش خود آورده است شاخص قیمت مواد در ماه ژوئن به بیش از ۲۳۴ واحد رسیده است که این رقم نسبت به ژوئن ۲۰۱۰ بیش از ۳۹ درصد و نسبت به ماه قبل از آن یک درصد رشد داشته است.

بر این اساس شاخص قیمت شکر از ماه مه تا ژوئن بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شکر در برزیل بزرگ‌ترین تولید‌کننده شکر در جهان طی سال ۲۰۱۱ کاهش یابد.