در این میان کشورهای آفریقا، CIS (کشورهای‌مشترک‌المنافع) و آسیای مرکزی که از نظر دسترسی به منابع طبیعی غنی‌تر از کشورهای دیگر هستند، تمایل زیادی به فروش محصولات خود به دیگر کشورهای جهان دارند.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی ۷/۹۷ درصد کل صادرات منابع طبیعی کشورهای خاورمیانه به مناطق دیگر جهان صادر می‌شود و تنها ۳/۲ درصد در قالب درون منطقه‌ای جای می‌گیرد.
7/94 درصد صادرات منابع طبیعی آفریقا نیز روانه خارج از این قاره می‌شود. کشورهای مشترک‌المنافع هم 2/88 درصد از صادرات منابع طبیعی خود را در مناطقی غیر از منطقه خود به فروش می‌رسانند.
و اما در گزارش سازمان تجارت جهانی به محدودیت‌ها و مقررات مرتبط با صادرات منابع طبیعی هم اشاره شده است. چنانکه حداکثر محدودیت‌ها و عوارض صادراتی برای این نوع محصولات ۳۵ درصد عنوان شده است، همچنین میانگین تعرفه واردات این محصولات در کشورهای پیشرفته ۷/۱ برآورد شده است.
از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد، مالیات بر صادرات منابع طبیعی حداکثر 11 درصد است. در مورد صادرات محصولات معدنی نیز همین نکته صادق است و بر این محصولات نیز حداکثر 13 درصد مالیات بسته می‌شود، اما حداکثر مالیات بر صادرات محصولات جنگلی و شیلات به ترتیب 22 و 18 درصد عنوان شده است.