گروه بازرگانی- مینا یوسفی: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی ۲۴ درصد از کل حجم تجارت جهانی به صادرات منابع طبیعی اختصاص داشت. سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارشی به روند و وضعیت بررسی تجارت منابع طبیعی در جهان پرداخته و اعلام کرده است کشورهای خاورمیانه در صدر صادرکنندگان این محصولات که در واقع سرمایه‌های ملی این کشورها محسوب می‌شود، قرار دارند.

در این گزارش شیلات، محصولات جنگلی، سوخت‌های طبیعی و محصولات معدنی در زمره اصلی‌ترین اقلام منابع طبیعی محسوب شده و ارزش صادرات آنها ۲۴ درصد کل صادرات جهانی برآورد شده است. به طور کلی سهم صادرات منابع طبیعی طی یک دهه گذشته یعنی از آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی، سالانه ۲۰ درصد افزایش یافته است، البته با توجه به کاربرد بیشتر سوخت و ارزش بسیار بالای آن در جهان در میان ۴ مورد شمرده شده به عنوان منابع طبیعی، سهم تجارت سوخت با اختلاف قابل‌توجهی بیشتر از سایر اقلام است. به طور مثال در سال ۲۰۰۸، ارزش صادرات سوخت، نزدیک به ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. در حالی که صادرات محصولات معدنی با کمتر از هزار میلیارد دلار، دومین محصول از منابع طبیعی است که بیشترین ارزش را داشته است.

محصولات جنگلی و شیلات نیز با حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی تجارت جهانی قرار دارند.

اما نکته جالب آنکه از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) تا ۲۰۰۰ میلادی میزان صادرات سوخت‌های طبیعی از ۶۰۰ هزار دلار به حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده، اما از سال ۲۰۰۱ رشدی پیوسته و خیره‌کننده یافته و به حدود ۳۸۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ رسیده است، با این حال صادرات سایر اقلام منابع طبیعی رشد کمتری داشته، به طوری که طی این مدت، صادرات محصولات معدنی از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار به ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده و صادرات دو محصول دیگر هم رشد قابل‌توجهی نداشته است.