گروه بازرگانی- استعفای ناگهانی و البته تاریخی اسدالله عسگراولادی از «همه سمت‌ها و ریاست‌ها» واکنش فعالان اقتصادی را برانگیخت. محسن خلیلی گفته است: «امثال من و آقای عسگراولادی باید تا زمانی که می‌توانیم در عرصه حضور داشته باشیم. برای ما مهم نیست که رییس باشیم یا نه. قصد ما خدمت است حالا مهم نیست که چگونه. خودم به همین دلیل است که سعی می‌کنم در همه جا حضور فعال داشته باشم. وقتی هم در انتخابات‌ها نامزد می‌شوم می‌خواهم بقیه را تحریک کنم و به آنها انگیزه بدهم. عسگراولادی هم هنوز باید می‌ماند و کمک می‌کرد. امیدوارم این کار عسگراولادی نشانه قهر او نباشد».

شاهرخ ظهیری نیز می‌گوید: «ما در اتاق ایران و روسیه با استعفای ایشان موافقت نمی‌کنیم.»

محمد مهدی راسخ، دبیرکل و عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران نیز «به تجارت نیوز» گفت: «به نظرمن تصمیم آقای عسگراولادی در کناره گیری از برخی تشکل‌ها واتاق‌های مشترک شخصی است و باید به آن احترام گذاشت، اما اندیشیدن به اینکه از اتاق‌های تهران و ایران کناره‌گیری کنند، قابل قبول نیست و ما از ایشان می‌خواهیم که دیگر چنین مطالبی را مطرح نکنند.»

از دیدگاه بهرامی ‌ارض اقدس نیز کناره گیری عسگراولادی از اتاق بازرگانی چندان قابل قبول نیست. او می‌گوید: «خبر کناره‌گیری و استعفای آقای عسگراولادی از اتاق‌های مشترک و احتمال کناره گیری از هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران برای من غیرمنتظره بود و از شنیدن آن متاسف شدم.» بهرامی‌ارض اقدس، خواستار دلجویی مجموعه فعالان عضو اتاق بازرگانی از اسدالله عسگراولادی شد و گفت: «بزرگان اتاق بازرگانی باید در دلجویی از ایشان پیش قدم شوند و اگر آزردگی آقای عسگراولادی مربوط به انتخابات اخیر می‌شود که باعث تصمیم اخیرشان مبنی بر استعفا شده، وی را منصرف کنند.»

مهدی پورقاضی دیگر فعال بخش خصوصی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران نیز در واکنش به استعفای ناگهانی اسدالله عسگراولادی از ریاست اتاق‌های مشترک گفت: «بعید می‌دانم آقای عسگراولادی قهر کرده باشد. او روشنفکرتر از اینها است که با نتیجه یک رای گیری یا انتخابات از تمام مسوولیت‌های خود کناره‌گیری کند.» او ادامه داد: «باید بپذیریم که فعالان اقتصادی، امروز انتظار دارند روش‌های مدیریت مدرن‌تر شود و به ارتباط نزدیک‌تر با جامعه جهانی می‌اندیشند.»

با این حال فرهاد فزونی از فعالان اقتصادی و عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران، از جمله افرادی است که از استعفا و کناره‌گیری اسدالله عسگراولادی دفاع می‌کند. او اشاره می‌کند: «چهار سال پیش و در دوره ششم هیات نمایندگان اتاق تهران به آقای عسگراولادی پیشنهاد کردم که امور اجرایی را به دیگران واگذار کند و خود به‌عنوان یک پیشکسوت و ریش‌سفید به راهنمایی و ارشاد و در مواقع مورد نیاز میانجی‌گری بین فعالان اقتصادی بپردازد. مطمئن هستم که ایشان آن پیشنهاد را خوب به خاطر دارند.»

و اما فاطمه مقیمی‌ و فاطمه دانشور که از جمله زنان سرشناس بخش خصوصی به شمار می‌آیند این تصمیم عسگراولادی را به فال نیک می‌گیرند و آن را «بخردانه» می‌دانند. مقیمی ‌می‌گوید: زمان آن فرارسیده است که این تاجر باسابقه کشور، ساز و کار انتقال راهکارهای نقش‌آفرینی موثر در حوزه تجارت را به نسل‌های جایگزین خود انتخاب کند.»

فاطمه دانشور نیز خاطرنشان کرد: «چه خوب است که این رویه به مشی سایر پیشکسوتان نیز سرایت کند و آنها فضا را برای جوان‌ترها باز کنند.»