آزادراه «تهران- شمال» حرکت بر مدار صفر درجه!

گروه بنگاه‌ها- مهدی مهرابی: آزادراه تهران- شمال، آزادراهی است که ۳۵ سال از تصویب ساخت آن می‌گذرد و ۱۶ سال پیش کلنگ احداث آن به زمین زده شد. مسیری که در دوران ساخت خود که هنوز به نیمه‌های راه هم نرسیده، ۳ رییس‌جمهور و ۵ وزیر به خود دیده و همچنان تا پایان، راه درازی در پیش دارد. مهندس آب بر، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال، عدم‌تامین به موقع منابع مالی را از مهم‌ترین دلایل تاخیر در اجرای این پروژه می‌خواند و می‌گوید: در فصل‌های سرد و بارانی سال، امکان پیشرفت فیزیکی به حداقل ممکن می‌رسد و تزریق پول باید در زمان‌های مشخص شده صورت گیرد.

به گفته وی، این پروژه دو شریک دارد، در یک طرف، وزارت راه و شهرسازی و در طرف دیگر، شرکت آزادراه تهران- شمال به نمایندگی از بنیاد مستضعفان و هر دو به صورت مساوی سهم ۵۰ درصدی دارند.

طبق آمار اعلام شده، با گذشت ۱۶ سال از آغاز ساخت، هنوز بیش از ۷۰۰ هزار متر مربع از مسیر آزادراه معارض دارد و مشکل تملک این اراضی مرتفع نشده است. این در حالی است که وظیفه تملک املاک معارض به جهت مسائل حاکمیتی، طبق قانون و قرارداد بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.به گفته مسوولان بنیاد مستضعفان، در صورتی که مسائل بنیادی و مبنایی این پروژه نظیر تخصیص به موقع اعتبارات و نیز رفع معارضین از املاک حل نشود، واگذاری تمام یا بخشی از پروژه به شرکت‌های خارجی یا کنسرسیومی از بخش خصوصی، راهکار حل موضوع نیست و طرح همچنان در محاق می‌ماند.اما آیا اگر شرکت فرانسوی که ادعای بهره‌برداری ۵ ساله این پروژه را داشت یا دیگر شرکت‌های پیشنهاد دهنده در آسیای جنوب شرقی با شروع کار به موانعی همچون تامین منابع ارزی و ریالی و مشکلات دیگر مواجه نمی‌شدند، باز هم اجرای آن تاکنون به تاخیر می‌افتاد؟

هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پروژه ای که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ صورت گرفته، نیازمند تغییراتی در طرح برای پاسخگویی به حجم تردد خودروها است.

اما در هر حال این پروژه ملی که قرار است مسیر فعلی تهران به چالوس را ۶۷ کیلومتر کوتاه‌تر کند، پیشرفت رضایت بخشی نداشته، زیرا در حال حاضر فاز یک این پروژه حدود ۴۰ درصد، فاز دو و سه بدون پیشرفت محسوس و فاز چهار ۹۰ درصد پیشرفت داشته است؛ بنابراین باید هرچه زودتر به حال این پروژه فکری کرد.