راه‌ها‌ی پیش‌رو و چشم‌انداز آینده

طرح: جعفر محسنی

گروه بازرگانی - اگر چه مراسم اصلی روز ملی صادرات در تهران برگزار شد، اما دیگر استان‌های کشور نیز به روال هر سال سهمی در برگزاری این روز داشته و صادرکنندگان نمونه خود را معرفی کردند. در استان آذربایجان‌ شرقی، جوایز صادراتی سال ۸۳ پس از دو سال تاخیر به صادرکنندگان و تجار نمونه این استان پرداخت شد.

این استان در صادرات کشور نقشی در خور دارد تا جایی که شرکت شیرین‌عسل و صنایع غذایی آناتا، دو صادرکننده نمونه سال ۱۳۸۵ در این استان مستقرند.

در استان لرستان نیز همایش روز ملی صادرات با حضور معاون برنامه‌ریزی استانداری، نماینده ولی فقیه، مدیران دستگاه‌ها‌ی اجرایی و صادرکنندگان استان لرستان در محل هتل شهرداری خرم آباد برگزار شد.

در این همایش معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان در سخنانی با اشاره به روز ملی صادرات از صادرکنندگان استان تجلیل و قدردانی کرد.

مهندس مروج‌ الشریعه با اشاره به برنامه‌ها‌ی دولت در خصوص صادرات اظهار داشت: دولت سه زیرساخت فیزیکی، اقتصادی و قوانین و مقررات را جهت توسعه صادرات کشور در نظر گرفته که این زیرساخت‌ها‌ نقش مهمی در سرعت، توسعه و ارتقای صادرات ایفا می‌کنند.

در کرمانشاه هم مراسم روز ملی صادرات با حضور استاندار، چند تن از نمایندگان استان و مدیران دستگاه‌ها‌ی اجرایی و فعالان بخش اقتصادی برگزار و از ۲۱ تن از صادرکنندگان نمونه این استان تقدیر شد.

در این مراسم مهندس عبدالمجید غفوری استاندار کرمانشاه با اشاره به ارزش ۴۰۸‌میلیون دلاری صادرات استان در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که امسال با برداشتن موانع و مشکلات سر راه، هدف تعیین شده برای صادرات استان یعنی رقم یک میلیارد دلار تحقق یابد.

از سوی دیگر، آیین گرامی‌داشت روز ملی صادرات در اهواز با حضور امام جمعه موقت اهواز، استاندار خوزستان و جمعی از صادرکنندگان و مسوولان اجرایی در محل سالن همایش‌های هتل پارس اهواز برگزار شد.

امیر حیات مقدم، استاندار خوزستان در این مراسم توضیح داد: پشتوانه تولید، صادرات است و تا زمانی‌که تولید وجود نداشته باشد صادرات بی‌معنا است.

ارتباط دو سویه‌ای بین تولید و صادرات وجود دارد. اگر مازاد نیاز را صادر نکنیم تولید نیز متوقف می‌شود.

مراسم روز ملی صادرات در قم هم برگزار شد.

استاندار قم در این مراسم گفت: قم برای رسیدن به جایگاه خود در صادرات کشور باید صادرات خود را سه برابر افزایش دهد.

عباس محتاج یادآور شد: رسیدن به وضعیت مناسب در عرصه صادرات، نیازمند افزایش توان تولید کیفی، شناخت بازارهای جهانی و پیوستن به بازار تجارت جهانی است.

مدیرکل بازرگانی قم نیز در این مراسم گفت: صادرات قم در سال جاری هفت میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر رشد ۵۷/۸درصدی است.

محمد بیگی نماینده ‌کادرکنندگان استان قم نیز گفت: متاسفانه امروز با بی‌توجهی نسبت به‌تولید فرش، ۷۰درصد بازار صادرات این کالا را از دست داده‌ایم.

چند تن از صادرکنندگان استان خراسان رضوی هم در روز ملی صادرات، دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل تجاری کشور مطرح کردند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی در این مراسم گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با دیگر صادرات کشور خالص‌تر و نابتر است و ارزش افزوده زیادی به همراه دارد.

محمود سیادت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری هفته صادرات استان خراسان رضوی با اشاره به توانمندی‌های کشور در این زمینه به بسترهای موجود اشاره کرد و افزود:در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در واقع به دنبال صادرات نیروی انسانی متخصص هستیم و با این حال هم‌اکنون این بستر پرانرژی و بالقوه در کشور به شکل فزاینده‌ای رو به تعالی و افزایش است، صادرات خدمات، صادرات اندیشه، تخصص و تجارت موجود در کشور است.

وی تصریح کرد: می‌توان با در نظر گرفتن بازار و شرایط کشورهای هدف و در اختیار داشتن این نیروی متفکر، صادرات خدمات فنی و مهندسی را به سمتی برد تا از این پس این مقوله به عنوان یکی از پربازده‌ترین بسترهای صادراتی در مقایسه با دیگر محصولات تولیدی مطرح و نهادینه شود.

همچنین علی شریعتی مقدم مدیر عامل صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: برای بهبود وضعیت صادراتی ابتدا باید فضایی که در اقتصاد کشور به شکل غیرقابل توجیه در حال شکل‌گیری است در مقایسه با سایر نقاط جهان، با تغییرات گسترده‌ای همراه شود و نارسایی‌های بانکی، بیمه صادراتی، بازاریابی و قوانین و مقررات موجود حل و فصل شود.

محمدرضا میخ‌چی صادرکننده نمونه سال ۸۵ از استان خراسان رضوی نیز تصریح کرد: مهم‌تر از نفوذ در بازار، حفظ آن است، به کارگیری مشاوران و رایزنان متخصص و متعهد در این زمینه می‌تواند تضمین خوبی برای حفظ بازار باشد.

میخ‌چی در خصوص مشکلات فراروی صادرکنندگان اظهار داشت: موضوع ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورهای مختلف یکی از مولفه‌های اساسی برای بررسی میزان ریسک‌پذیری تجاری است.

وی افزود: حمایت‌های دولت باید براساس نوع کشورهای هدف، قوانین و نیز ساختار فرهنگی و اقتصادی آنها، متفاوت و هدفمند باشد. میخ‌چی در بخش دیگری با اشاره به تحقق نگاهی منصفانه به صادرات گفت: متاسفانه در حال حاضر نگاه به صادرات بر مبنای واردات است.

به گفته این صادرکننده ازدید صادرات، تمامی قوانین تسهیلات نرخ ارز و جوایز صادراتی به نفع صادرات است اما در حقیقت به نحوی تنظیم شده که بیشتر به یارانه واردات تبدیل شده است.