دنیای اقتصاد: براساس گفته‌های دو تن از مسوولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم‌اکنون به‌صورت مرتب کیفیت خدمات‌دهی به مسافران در فرودگاه‌های مشهد و مهرآباد ارزیابی می‌شود و حتی برنامه‌های بهسازی و اصلاح سیستم براساس این شاخص‌ها تدوین می‌شود. به گفته آنان هدفگذاری شرکت فرودگاه‌ها رفع مشکلاتی است که نهایتا از طریق سنجش نظرات مردم از طریق طرح ASQ در فرودگاه‌ها انجام می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در جلسه‌ مشترک معاونان وزیر راه و شهرسازی و مقامات و مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری با موضوع مشتری‌مداری گفت: از وزیر راه و شهرسازی که نسبت به موضوع رضایت مشتری به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی از مدهای حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، تشکر می‌کنم.

حسین اسفندیاری با توضیح اینکه در حمل‌ونقل هوایی فرآیندهایی وجود دارد که متناسب با استانداردهای جهانی تدوین شده است و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی اصلی نظارت و سیاست‌گذاری بر اجرای درست این فرآیندها نظارت دارد، گفت: در بخش فرودگاه‌ها سیستمی از سوی انجمن بین‌المللی فرودگاه‌ها تعریف شده است که در تمام جهان پذیرفته شده و به اجرا درآمده است که رتبه‌بندی فرودگاه‌ها برمبنای آن صورت می‌گیرد و آن رویکردی است که بر کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) نظارت دارد. اسفندیاری با بیان اینکه خوشبختانه این رویکرد چند سالی در برنامه‌ ما قرار گرفته و در فرودگاه‌های کشور اجرایی می‌شود، افزود: براساس این رویکرد یکسری شاخص‌ها که رضایت مردم براساس آنها تعریف شده است و در همه جا چه در اروپا و چه در ایران یکسان است مورد سنجش قرار می‌گیرد و سنجش نظرات مسافران در فرودگاه‌ها براساس همین فرآیند شناخته شده انجام می‌شود.

به گفته وی هم‌اکنون شرکت فرودگاه‌ها در ۲ فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده است و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاه‌ها را نیز وارد این طرح کند. وی ادامه داد: نتایج این شاخص‌ها برای موسسات بین‌المللی ارسال می‌شود و آنها رصد می‌کنند که آیا برمبنای این شاخص‌ها ایران در رضایت مشتری رشد داشته است یا خیر. اسفندیاری در ادامه افزود: فرودگاه مشهد به‌عنوان پایلوت این طرح در رده‌بندی جهانی قرار گرفته است و بعد از آن فرودگاه مهرآباد در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد. کوروش فتاحی به‌عنوان سرپرست جدید شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) نیز در این جلسه، تصریح کرد: فرودگاه حضرت امام ۲ سالی است که به شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام تبدیل شده است و با مجمعی که متشکل از شخص وزیر، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها است کار خود را ادامه می‌دهد. وی با بیان اینکه بعد از جداسازی صورت گرفته از شرکت فرودگاه‌ها فعالیت‌های این شرکت چند برابر شده است، گفت:انجام کارها و امور شرکت وقت زیادی را می‌گرفت به همین دلیل برای اینکه ما به هدف اصلی یعنی بهره‌برداری صحیح از فرودگاه برسیم اقداماتی در چند ماه اخیر انجام داده‌ایم. وی توضیح داد که با هدف تمرکز شرکت روی فرودگاه، مجوز بهره‌برداری فرودگاهی برای شرکت از سازمان هواپیمایی گرفته شده است تا توجه شرکت مجددا به سمت فرودگاه متمرکز شود.

فتاحی با بیان اینکه شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام تجربه جدیدی است که هم صاحب منطقه آزاد و منطقه ویژه است و هم درگیر پروژه‌‌های سنگینی مثل ترمینال سلام و ترمینال ۲ است، گفت: همه اینها نیاز به تقویت این شرکت را بیش از گذشته آشکار ساخت و با حمایت‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این شرکت مشمول قانون خاص شد و با کمک سازمان هواپیمایی برای اخذ مجوز بهره‌برداری فرودگاهی، توانستیم به هدف اصلی خود بازگردیم. وی با تاکید براینکه اولویت اول ما در شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خود فرودگاه است، ادامه داد: بعد ازآن تلاش کردیم بنیان‌های فرودگاه را تقویت کنیم و درهمین راستا هفته‌ گذشته موفق شدیم به عضویت در ACI (اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها) درآییم تا بتوانیم در بخش quality سیستم مشارکت داشته باشیم اما هنوز برای ورود به ASQ خیلی فاصله داریم. فتاحی درخصوص علت این فاصله توضیح داد: ترمینال یک فرودگاه حضرت امام برای نزدیک به ۴ میلیون نفر مسافر ظرفیت دارد ولی در سال ۹۶ بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر را جابه‌جا کرده است. این درحالی است که ۸۰ هزار متر مربع فضای ترمینالی گنجایش اضافه‌کردن امکانات جدیدی را ندارد.

وی با طرح این موضوع که استقبال می‌کنیم به‌عنوان نخستین گام، فرودگاه حضرت امام به‌عنوان پایلوت طرح مشتری‌مداری در کارگروه تشکیل‌شده معرفی شود، ادامه داد: ما می‌توانیم امکانات خیلی در خور شأنی نداشته باشیم اما حس خوبی به مشتری انتقال دهیم. فتاحی گفت:در صورت قبول در فاز صفر عملکردمان، باید به نحوی عمل کنیم که مشکلات ریز ظرف یک هفته برطرف و در سال آینده زمینه طوری فراهم شود که وارد رنکینگASQ شویم و مشکلات ریشه‌ای را از بین ببریم. بهمن باقری، مدیر دفترنظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی ‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه گفت: ASQ فرآیندی است که پیرو دستورات وزیر راه و شهرسازی حدود ۲ سالی است که در شرکت فرودگاه‌ها شروع شده و کاملا جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ASQ فرآیندی است که در راستای مشتری‌مداری و حقوق شهروندی در دنیا مطرح است و ۳۰۰ فرودگاه در جهان سالی۴ فصل در این طرح شرکت می‌کنند، گفت: از زمانی که این مهم را در شرکت فرودگاه‌ها شروع کردیم دو فرودگاه مشهد و مهرآباد پایلوت شد و مطابق آن فرودگاه‌های بالای ۵ میلیون مسافر در سال را در این فرآیند آوردیم و برای اولین‌بار از فصل آخر سال ۲۰۱۶ فرودگاه مشهد را رسما وارد رتبه‌بندی کردیم و اکنون سه دوره رتبه‌بندی انجام شده است و نتایج رتبه‌بندی فرودگاه مشهد را در شورای‌عالی هواپیمایی در اسفند ماه خدمت وزیر ارائه دادیم. به گفته باقری، فرودگاه مشهد توانست در ۵ فرودگاه خاورمیانه که مهم‌تر از فرودگاه مشهد هستند در خیلی از مولفه‌ها مقام اول را به‌دست بیاورد. وی خبر داد که برای فصل آخر سال ۲۰۱۷ برای فرودگاه مهرآباد این فرآیند را انجام می‌دهیم و فرودگاه قدیمی شهر را وارد فرآیند ASQ می‌کنیم.