دنیای اقتصاد: دومین همایش انقلاب صنعتی چهارم در تاریخ ۹ و ۱۰ اسفند در تهران برگزار می‌شود. رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی روز گذشته به همین بهانه در نشست خبری حضور یافت و علاوه بر توضیحاتی درباره این همایش، به مواردی از جمله سرمایه‌گذاری صنعتی، تغییر در الگوی کسب‌وکار و نفوذ در بازارهای صادراتی نیز اشاره کرد.

بنا به گفته محمدرضا رضوی، ما به الگوی جدیدی نیاز داریم تا بر اساس افق ترسیم شده در راستای انقلاب صنعتی چهارم، برنامه‌های خود را فراتر از بازارهای داخلی تنظیم کنیم. باید تکنولوژی‌های جدید را به نحوی منسجم کنیم که بدانیم در چه سمت و سویی در حال تغییر و تحول است و فضایی ایجاد کنیم که محصولات رقابتی ما قدرت نفوذ بر بازارهای داخلی را داشته باشند. این درحالی است که در نخستین انقلاب صنعتی، آب و نیروی بخار برای تولید مکانیزه به‌کار گرفته شد. انقلاب صنعتی دوم برای رسیدن به تولید انبوه، نیروی برق را به‌کار گرفت. انقلاب سوم برای دستیابی به تولید خودکار از الکترونیک و فناوری اطلاعات بهره برد. اکنون انقلاب چهارم که بر پایه انقلاب سوم بنا می‌شود، انقلاب دیجیتالی است که از میانه سده پیشین آغاز شده است و با «هم‌آمیزی فناوری‌ها» شناخته می‌شود، به‌گونه‌ای که مرزهای میان قلمروهای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی را در بر می‌گیرد.

محمدرضا رضوی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به گزارش دومین همایش انقلاب صنعتی چهارم گفت: بیش از ۱۲ میهمان اروپایی در این همایش داریم که اینها صاحب‌نظران و لیدرهای پیشبرد این مفهوم در شرکت‌های بزرگ اروپایی هستند. یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا که مدیریت چشم‌انداز افق ۲۰۲۰ را مدیریت می‌کند، در این همایش حضور دارد. رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه داد: آنچه در حوزه‌های مختلف می‌بینیم نشان می‌دهد شیوه قبلی در کسب‌وکار ادامه نخواهد یافت. کشورهای مختلف دنیا یا می‌توانند به این تحول توجه کنند یا کنار گذاشته می‌شوند. هرچند هنوز کشورهایی داریم که به انقلاب سوم ملحق نشده‌اند، اما انقلاب چهارم اثرات گسترده‌ای بر کسب‌وکارها دارد و ما می‌توانیم برخی اثرات آن را در تاکسی‌های اینترنتی و سایر کسب‌وکارهای اینچنینی ببینیم. وی با بیان اینکه ما از سال ۸۷ یک سقوط آزاد در سرمایه‌گذاری صنعتی داشتیم، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های تولیدی جاذبه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند و الگوهای قبلی تولید هم دیگر فایده‌ای برای ما ندارند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اعلام اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به سرعت در حال ورشکسته شدن هستند، گفت: ما نیاز به الگوی جدید داریم تا بازارهای خارج را نیز ببینیم و محصولات ما توان رقابت در بازارهای جهانی داشته باشد. وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها گفت: باید جاده‌های روستایی، خطوط ریلی، لجستیک یکپارچه و ادغام یافته و مرتبط کردن همه اجزا در کشور اتفاق بیفتد. رضوی با تاکید بر تربیت نیروی انسانی و توسعه دانشگاه‌ها گفت: مدرن‌سازی ساختارهای سازمانی و تشکیلات در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای ما و مدرن‌سازی مدیریت‌ها از دیگر اقداماتی است که باید انجام گیرد. وی در ادامه افزود: صنعت کشور ما در بخش تولید خودرو، لوازم خانگی یا نساجی توان رقابتی بسیار محدودی با رقبای جهانی دارد و به سبب برخی بازارهایی که در همسایگی ما شکل گرفته مانند عراق و افغانستان توانسته‌ایم محصولات لبنی را به این کشورها صادر کنیم.

وی تصریح کرد: ما در این فکر هستیم که از انقلاب چهارم صنعتی به‌عنوان یک قطب‌نما بهره ببریم و مجموعه فعالیت‌هایمان را به نحوی روی آن متمرکز کنیم که در فاصله ۴ تا ۵ سال نتایج ملموسی به بار آورده و از این پس به‌عنوان صادرکننده صرف مواد خام در دنیا مطرح نباشیم. رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی همچنین با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن پیشرفت موج‌های تکنولوژی و کسب‌وکارهای فناورانه درخصوص اعتراض‌هایی که نسبت به تاکسی‌های اینترنتی صورت گرفته، مطالبی اظهار کرد که در صفحه ۲۵ امروز درج شده است.