دنیای اقتصاد: تبلت‌ها یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال شخصی در سال‌های اخیر بوده‌اند. با این اوصاف است که در این سال‌ها بازار انواع تبلت روند رشد خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. در این میان بازار مناطق و کشورهای در حال توسعه معمولا تقاضا و به دنبال آن رشد بیشتری را نسبت به بازار مناطق پیشرفته و توسعه‌یافته تجربه می‌کنند. درحالی‌که بازار جهانی انواع تبلت تقریبا به شرایط اشباع رسیده و به همین دلیل روند رشد ثابت و کندی را تجربه می‌کند، بازار تبلت در منطقه خاورمیانه و آفریقا هم شرایط مشابهی دارد.

آخرین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد بازار تبلت (شامل دستگاه‌های هیبریدی یا تبلت- لپ‌تاپ) در خاورمیانه و آفریقا (MEA) در فصل دوم سال جاری میلادی رشد سالانه ثابت و برابر۳/ ۰ درصد را تجربه کرده است. به این ترتیب در فصل دوم سال ۲۰۱۵ میزان صادرات کل تبلت‌ها به خاورمیانه و آفریقا برابر ۰۵/ ۴ میلیون دستگاه بوده است که در این میان تبلت‌ها با رشد سالانه ۱/ ۰ درصدی در مجموع ۴ میلیون صادرات داشته‌اند. بازار دستگاه‌های هیبریدی در منطقه خاورمیانه و آفریقا هم در یک سال گذشته با رشد سالانه ۶/ ۱۷ درصدی به صادرات ۵۰ هزار دستگاهی رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد در نیمه اول سال جاری میلادی کل بازار تبلت‌ها رشد سالانه ۲/ ۳درصدی را در بازار منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهد داشت، درحالی‌که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ برابر رشد ۶/ ۵۹ درصدی بوده است. «ناکول دوگرا» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار تبلت که در اغلب کشورهای جهان به شرایط اشباع نزدیک می‌شود، این روزها به شدت تحت‌تاثیر ورود موبایل‌های هوشمند مجهز به صفحه نمایش بزرگ یا فبلت‌ها قرار گرفته است. سهم بازار موبایل‌های هوشمند صفحه بزرگ به سرعت در حال افزایش است و معرفی گوشی iPhone ۶ plus هم عامل محرکی برای رونق بیشتر بازار موبایل‌های هوشمند بزرگ یا فبلت‌ها خواهد بود.» «فواد رفیق چاراکلا» یکی از کارشناسان بخش راهکارهای زیرساختی موسسه تحقیقاتی IDC هم معتقد است: «عوامل دیگری هم به کندتر شدن روند رشد بازار تبلت‌ها کمک می‌کنند. کاهش قیمت نفت خام در ۶ سال گذشته به کاهش میزان سرمایه دولت‌ها به‌خصوص در کشورهایی با اقتصاد وابسته به نفت، منجر شده است. این اتفاق دولت را از انجام اقدامات سرمایه‌گذاری در اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا محدود کرده و این روند با تاثیر موجی‌شکل از بخش‌های عمومی به بخش مصرفی هم منتقل شده است.»

در نهایت اما در بازار تبلت خاورمیانه و آفریقا سامسونگ با سهم بازار ۲۸ درصدی و افزایش ۳/ ۳۱ درصدی سالانه در میزان صادراتش، حاکمیت بازار را در اختیار دارد. شرکت لنوو با سهم ۲/ ۱۳ درصدی از این بازار و رشد سالانه ۲۷درصدی در این بازار در جایگاه دوم قرار گرفته است. اپل اما با وجود کاهش سالانه ۳/ ۲۷ درصدی در میزان صادراتش به بازار این منطقه، همچنان با سهم بازار ۲/ ۱۱ درصدی در جایگاه سوم این بازار قرار دارد.

کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC انتظار دارند بازار تبلت منطقه خاورمیانه و آفریقا در فصل سوم سال ۲۰۱۵ رشد سالانه ۶/ ۶ درصدی را به ثبت برساند و در نهایت صادرات تبلت در آن به ۸۴/ ۱۶ میلیون دستگاه برسد. در بازار تبلت این منطقه اگرچه سیستم‌عامل اندروید شاهد رشد خوبی بوده است، اما همچنان سهم بازار خودش را به تبلت‌های مبتنی بر iOS و ویندوز می‌بازد. رشد ویندوز در بازار تبلت، باعث افزایش تقاضا برای تبلت‌های هیبریدی به‌خصوص در بخش تجاری شده است. حالا کارمندان، مدیران و تاجران ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های هیبریدی ویندوزی به جای لپ‌تاپ‌های بزرگ و قدیمی‌شان استفاده کنند. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که بازار دستگاه‌های هیبریدی از رشد فعلی ۲/ ۱ درصدی به رشد سالانه ۳/ ۳ درصدی تا پایان سال ۲۰۱۶ برسند.

رشد کند بازار تبلت خاورمیانه