انقلابی که مایکروسافت برپا می‏کند

دنیای اقتصاد: شرکت مایکروسافت قرار است تا آخر همین هفته جدیدترین سیستم ‏عاملش را معرفی کند. این اتفاقی است که نه‏ تنها کابران و مشتریان این سیستم‏ عامل بلکه حتی غیرویندوزی‏ها هم منتظرش هستند. نسخه نهایی سیستم‌عامل ویندوز که قرار است با نام ویندوز ۱۰ وارد بازارهای جهانی شود این روزها توجه دنیای تکنولوژی را به خود جلب کرده است و همه در انتظارند تا ببینند غول نرم ‏افزاری ساکن ردموند چه محصولی را عرضه خواهد کرد.

بی‏ شک همه می‏دانیم که ویندوز ۱۰ محصولی انقلابی خواهد بود. در این نسخه قرار است شاهد اتحاد قابلیت‏های قدیمی ویندوز و ویژگی‏های کارآمد جدیدی باشیم که بتواند کاربران فراری از ویندوز ۸ را دوباره به سمت مایکروسافت بکشاند. به گفته مایکروسافت ویندوز ۱۰ برخلاف نسخه‏ قبلی ویندوز، یک محصول انسان دوستانه است؛ بر اساس گفته ‏های این کمپانی، به جای ساعت‏ها کار کردن با ویژگی‏های مختلف این محصول به‌منظور یادگیری آن‏ها، قابلیتی مانند Hello به کاربران در این زمینه کمک خواهد کرد. این قابلیت می‏تواند برای کاربران ایمن‏بودن پسوردها را تضمین کند؛ همچنین می‏تواند در خصوص کارکرد مرورگر اِج و دستیار صوتی کورتانا نیز کمک بسیاری ارائه دهد. ساتیا نادلا در آخرین مصاحبه‏ خود نیز به تحول این تکنولوژی و تمرکز آن بر فناوری‏های هوشمند ویندوزفون تاکید کرده بود. در ادامه به بررسی ویژگی‏های ویندوز ۱۰ می‏پردازیم.

ویندوز ۱۰ نخستین بار در ۸ مهر ۱۳۹۳ در یک رویداد رسانه‏ای پرده‏برداری شد. ارتقا به این ویندوز برای دارندگان ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ (به غیر از نسخه‏های Enterprise) در سال اول رایگان است. در ادامه مایکروسافت تصمیم دارد تا با فروش اشتراک یکساله ویندوز، سود خود را تامین کند. نسخه نهایی این سیستم‌عامل قرار است آخر هفته جاری منتشر شود. در ژوئیه‏ ۲۰۱۴ ساتیا نادلا اعلام کرد که مایکروسافت تلاش دارد با ادغام هر سه نسخه سیستم‌عامل ویندوز، نسخه بعدی این نرم‏افزار را به‏صورت یک سیستم‌عامل واحد همگرا برای همه اندازه‏های صفحه نمایش ارائه کند.

کمک کاربران به مایکروسافت

مایکروسافت نسخه‏ای از ویندوز ۱۰ را با عنوان پیش‏نمایش فنی (Windows Technical Preview) در اختیار کاربرانش قرار داده تا بتواند از این طریق سیستم‌عامل جدیدش را قوت ببخشد. با استفاده از این نسخه توسعه‏دهندگان، شرکت‌ها و کاربران علاقه‏مند می‏توانند آن را آزمایش کنند و بازخوردشان را به مایکروسافت بفرستند.

مایکروسافت در نسخه پیش‏نمایش فنی از کاربران برای طراحی نسخه نهایی ویندوز ۱۰ یاری می‏گیرد. این نسخه از ویندوز تاکنون بیش‏از ۵/ ۱ میلیون کاربر در سراسر جهان و بیش‏از دویست هزار بازخورد از طریق «برنامه ویندوز اینسایدر» داشته است که با یاری از این بازخوردها توانسته است بیش از ۱۳۰۰ باگ را از بین ببرد.

مایکروسافت در این‏باره می‏گوید: «گزارش‏هایی که شما به ما می‏فرستید، درباره کرش‏های ناگهانی و مشکل‏های موجود و همچنین بازخوردتان در بهتر کردن محصول به ما یاری می‏دهد. بارزترین نمونه در این زمینه، هنگامی است که آیکون وان‏درایو در مرورگر فایل ویندوز جایگزین آیکون اوت‏لوک می‏شد! و با کمک افراد با مهارتی که در ویندوز اینسایدر حضور دارند، به ما در پیدا کردن و رفع این مشکل کمک شد.»

مرورگر Edge

مرورگر IE هنوز‏ کامل رها نشده است و نسخه‌ای از آن در ویندوز ۱۰ وجود خواهد داشت؛ اما مرورگر پیش فرض ویندوز ۱۰ Edge خواهد بود. این مرورگر به گفته کارشناسان، بازی را ‏کامل به نفع مایکروسافت تغییر خواهد داد و به‌ویژه در سرعت باز کردن صفحات وب همه رقبا را پشت‌سر می‏‏گذارد. مایکروسافت امکانات اضافی همچون امکان یادداشت‏گذاری در صفحات وب و انتقال مستقیم به حالت خواندن یا Reading را به این مرورگر اضافه کرده ‏و همچنین امکانات فوق‌العاده‏ای که برای طراحان وب و برنامه‏نویسان در نظر گرفته شده، Edge را به نسل جدیدی از مرورگرها تبدیل کرده است.

حضور هوشمند کورتانا

کورتانا در ویندوز ۱۰ می‏خواهد صدای شما را یاد بگیرد. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ قصد دارد کاری انجام دهد تا این دستیار صوتی، قادر به یادگیری صدای شما باشد به این ترتیب که کورتانا از کاربر چندین واژه را سوال می‌کند تا ببیند منظور وی دقیقا کدام بوده است. به این روش از نظر فنی کورتانا می‌تواند صدای افراد را بهتر شناسایی کند. این دستیار صوتی در ویندوز ۱۰ ‏روی دسکتاپ شما حضور دارد و آماده به خدمت در خصوص هر موضوعی است که شما اراده کنید؛ از جست‏وجو در صفحات وب تا جست‏وجو در رایانه شما، انجام و مدیریت امور روزمره و همه کارهایی که یک منشی مجازی قادر به انجام آن است. بهره‌گیری از این منشی مجازی می‏تواند تا حد زیادی شما را از دغدغه‌های روزمره دور نگاه دارد و انجام بسیاری از کارهای روزانه را برای شما ساده‏ کند. شما می‏توانید مستقیم‏ با کورتانا صحبت کنید و این منشی مجازی به مرور زمان به شکل هوشمند با علایق و سلایق و نیازهای شما آشنا می‏شود‏. نکته مثبت دیگری که تست‏کنندگان ویندوز ۱۰ آزمایشی در دستیار صوتی مایکروسافت مشاهده کرده‏اند این است که کورتانا دستورات و فرامین کاربر را سریع‏تر از نسخه‏های قبل اجرا می‏کند. حالا کورتانا باهوش‌تر شده و این برای کاربران جای خوشحالی دارد.

امکانات حذف‏شده

شرکت مایکروسافت اخیرا لیستی از امکانات حذف شده ویندوز را در نسخه جدیدش منتشر کرد. این لیست شامل تغییراتی اساسی و بزرگ بوده که ممکن است برخی از کاربران را با مشکل مواجه کند که البته جایگزین‏هایی برای این امکانات حذف‏شده وجود دارد که در ادامه به آنها می‏پردازیم:

ویندوز مدیا سنتر

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‏کنید و به ویندوز ۸ یا ۸٫۱ مهاجرت نکرده‌اید، ارتقا به ویندوز ۱۰ برایتان کمی غافلگیری به همراه می‏آورد؛‏از آنجا که دیگر هیچ جایی با نام Windoes Media Center در ویندوز وجود ندارد، کاربران ویندوز‌های ۸ و ۸٫۱ قابلیت دانلود این برنامه را در آپدیت‌های مایکروسافت پیدا کردند اما بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی در ویندوز ۱۰ نیز رخ بدهد.

پلی‏بک برای دی‏ وی دی

ویندوز ۱۰ دیگر دی وی دی‌ها را باز نمی‌کند؛ البته هنوز می‌توانید به راحتی محتوای هر دی وی‌دی را در اختیار داشته باشید و استفاده کنید. اما برای پخش دی‌وی‌دی‌های تصویری نیاز به یک جایگزین مناسب خواهید داشت.

حذف گجت‏ها

مطمئنا کاربران زیادی از حذف گجت‌ها در ویندوز ۱۰ ناراضی خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد برنامه‏هایی در فروشگاه وجود دارند که امکان برگرداندن این گجت‏ها را به ویندوز ۱۰ ممکن می‏کنند؛ مثلا برنامه Sidebar با هر دو نسخه ویندوز ۸ و ۱۰ سازگاری دارد و حتی با بخش Windows Search همگام‌سازی شده است. کافی است در کتابخانه آن بگردید و گجت‌های قدیمی مورد دلخواه خود را بیابید.

درایورهای فلاپی

در گذشته کاربران رایانه از درایور فلاپی استفاده بسیاری می‌کردند. همان‌طور که می‏دانید دیگر کمتر کسی از این فناوری استفاده می‌کند و ویندوز ۱۰ نیز دیگر درایورهای مربوط به آن را همراه ندارد، به همین سبب مجبور هستید درایورهای مذکور را از سایت سازنده یا بخش آپدیت درایورهای ویندوز دانلود و نصب کنید.

آخرین نسخه

مدیر اصلی بخش توسعه ویندوز،Terry Myserson بر این باور است که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه‏ از سری این سیستم‌عامل است که کاربران آن را می‏خرند. این گفته بدون شک سوالاتی را به همراه خواهد داشت که مرتبط به عمر این سیستم‌عامل می‏شوند که مایکروسافت در وب‌سایت خود به چندی از آنها پاسخ داده است. یک صفحه به‌روزرسانی محصول در وب سایت این شرکت نشان می‏دهد که درست همانند نسخه‏های قبلی، ویندوز ۱۰ نیز چرخه پشتیبانی ۱۰ ساله خواهد داشت و امکانات و ویژگی‏های جدید تا پایان سال ۲۰۲۰ و به‌روزرسانی‏ها و وصله‏های امنیتی تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهند داشت و در واقع تاریخ دقیق پایان پشتیبانی از این سیستم‌عامل ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ اعلام شده است.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده برخی از دستگاه‏ها نمی‏توانند از بعضی ویژگی‏ها که در آپدیت‏های آینده از راه می‏رسند، بهره بگیرند. در ادامه ترجمه متنی را که مایکروسافت در این باره منتشر کرده است می‏بینید:

«به‌روزرسانی‏ها زیاد خواهند بود و با هر به‌روزرسانی تمامی به‌روزرسانی‏های قبلی همراه خواهند شد.

برای اینکه هر دستگاه بتواند ادامه آپدیت‏ها را دریافت کند باید همیشه جدیدترین به‌روزرسانی‏ها را نصب کرده باشد که این شامل موارد امنیتی و اصلاحات می‌شود. تمامی ویژگی‏های جدیدی که با ارائه هر آپدیت عرضه می‏شوند قابلیت اجرا در تمامی دستگاه‏ها را نخواهند داشت. حتی ممکن است برخی دستگاه‏ها با وجود عدم سازگاری با ویژگی‏هایی که در به‌روزرسانی‏ها ارائه شده‏اند، آنها را دریافت کنند که البته چنین اتفاقی به سازنده دستگاه‏ها و نحوه پشتیبانی آنها نیز بستگی دارد. برای مثال برخی به‌روزرسانی‏ها ممکن است مختص شبکه‏ها، کشورها و مناطق خاصی باشند و در کنار این موارد، الزامات سخت‌افزاری نیز مطرح است.»