کامپیوتر، موبایل، تبلت و هر سخت‌افزاری بدون نرم‌افزارهای مخصوص خود نمی‌توانند کاربرد و کارآیی خاصی برای کاربرانشان داشته باشند. به لطف شرکت‌های بزرگ و کوچک نرم‌افزاری است که می‌توان هزاران استفاده مختلف را از سخت‌افزارهای گوناگون انجام داد. اما مدتی است مسیر حرکت شرکت‌های نرم‌افزاری و نحوه عرضه محصولات آنها دچار تغییراتی شده است. شرکت‌های نرم‌افزاری در گذشته تاکید فراوان بر فروش محصولات خود روی لوح‌های فشرده داشتند و کاربران را موظف به نصب نرم‌افزار روی رایانه شخصی می‌کردند.
اما شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ این روزها نحوه فعالیت خود را تغییر داده‌اند و با تعریف مدل‌های مختلف تجاری، انواع نرم‌افزارها را مبتنی بر رایانه شخصی یا فضای پردازش ابری ارائه می‌دهند تا به نیازهای کاربران خانگی و سازمانی که روز به روز و به خاطر تغییرات دنیای تکنولوژی در حال دگرگونی است پاسخگو باشند.
به گزارش رایورز، سایت اینوستوپدیا در گزارشی لیست ۱۰ شرکت نرم‌افزاری برتر جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی را منتشر کرده‌ که برخی از این شرکت‌ها به‌طور خاص بر نرم‌افزار تاکید دارند و بعضی دیگر در کنار فعالیت‌های نرم‌افزاری خود از طریق تولیدات متنوع دیگر در بخش سخت‌افزار و... درآمدشان را افزایش می‌دهند. در گزارش زیر لیست ۱۰ شرکت نرم‌‌افزاری برتر جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی آورده شده که در ادامه می‌خوانید.

مایکروسافت
این شرکت همچنان عنوان غول نرم‌افزاری جهان را در اختیار دارد و با وجود رقابتی‌تر شدن بازار باز هم رتبه نخست را در دست گرفته است. نرم‌افزارهای ویندوز این شرکت مرز نمی‌شناسند و مردم سراسر جهان آنها را روی رایانه شخصی یا لپ تاپ خود نصب می‌کنند. این شرکت علاوه بر تمرکز روی تولید نرم‌افزارهای کاربردی، دستی هم در بازار تولیدات سخت‌افزاری مانند ساخت کنسول‌های بازی Xbox و Xbox۳۶۰ ، ساخت تبلت‌ها و... دارد. همچنین این شرکت طی یک‌سال گذشته نیز با خرید شرکت نوکیا وارد بازار تولید گوشی‌های هوشمند شده است. مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ میلادی درمجموع ۸۳/۸۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۸۴درصد آن مربوط به فروش نرم‌افزار بوده است.

اوراکل
این شرکت آمریکایی فعال در دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار، کار فراهم‌سازی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده‌ها را در سراسر جهان انجام می‌دهد. مشهورترین برنامه‌های نرم‌افزاری این شرکت، اوراکل دیتا بیس (Oracle Database) و اوراکل اپلیکیشن (Oracle Applications) نام دارند.
شرکت اوراکل طی ۱۲ ماه گذشته توانست IBM را پشت‌سر بگذارد و از نظر میزان کسب درآمد عنوان دومین شرکت نرم‌افزاری جهان را به خود اختصاص دهد. اوراکل در سال گذشته میلادی 27/38 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که از این رقم حدود ۳۰ میلیارد دلار مربوط به درآمدهای نرم‌افزاری می‌شد.

IBM
آی‌بی‌ام نامی است که حتی قبل از بیل گیتس و مایکروسافت بر سر زبان‌ها افتاد. فعالیت‌های این شرکت، هم‌اکنون هم در بخش نرم‌افزار است و هم‌در بخش سخت افزاز. آی‌بی‌ام، خالق زبان کامپیوتری
FORTRAN است که پیش از ابداع MSDOS بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. آی‌بی‌ام تنها شرکت بزرگ کامپیوتری بود که قدرت انجام محاسبات برای برنامه‌های ناسا (سازمان فضایی آمریکا) را داشت.
این شرکت به لحاظ تحقیق و پژوهش و به‌عنوان یک کارآفرین، شرکت بسیار موفقی است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها و محصولات سازمانی را ارائه کرد و البته در دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار توانست مجموع درآمدهای خود را افزایش دهد. شرکت IBM در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به کسب درآمد ۷۵/۹۹میلیارد دلاری شد که البته ۲۵ تا ۳۰ درصد این رقم مربوط به درآمدهای نرم‌افزاری می‌شد. این شرکت طی دوره زمانی یاد شده ۱/۲۹ میلیارد دلار از فروش نرم‌افزارها به‌دست آورد.

SAP
شــرکتی آلمانی، فعال در زمینه مشاوره اســت و شنــاختــه شده‌ترین محصول این شرکت سپ ای آر پی
(SAP ERP) است که هدفش برنامه‌ریزی منابع سرمایه‌گذاری است. این شرکت در سال 1972 با عنوان برنامه‌ریزی و آنالیز سیستم راه‌اندازی شد و رقیب اصلی آن هم شرکت اوراکل
است.
این شرکت آلمانی که به صورت تخصصی نرم‌افزارهای سازمانی تولید می‌کند، طی یک سال گذشته موفق به کسب درآمد 87/22 میلیارد دلاری شد که البته 9/18 میلیارد دلار از آن مربوط به فروش نرم‌افزار می‌شد. نرم‌افزار ۸۳ درصد درآمدهای SAP را در سال ۲۰۱۴ میلادی تامین کرد تا این شرکت همچنان یکی از رقبای اصلی در بازار جهانی باشد.

سمانتک
در تالار بورس نزدک،‌ سمــانتک به‌عنــوان برترین تولیــدکننده نرم‌افزارهای امنیتی شناخته می‌شود که طی یک سال گذشته توانسته است ۴/۶ میلیارد دلار درآمد نرم‌افزاری کسب کند. مجموع درآمدهای سمانتک طی یک سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار بود.

EMC
در تالار بورس نیویورک شرکت EMC با 6/5 میلیارد دلار درآمد نرم‌افزاری از درآمد کلی 2/23 میلیارد دلاری، عنوان ششمین شرکت نرم‌افزاری برتر را از آن خود کرده است. از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های این شرکت می‌توان به VMWare به‌عنوان هشتمین شرکت نرم‌افزاری این لیست اشاره کرد که البته این دو مرکز محصولات کاملا مجزا تولید می‌کنند.

HP
یکــی دیگـــر از شرکت‌های نرم‌افزاری و سخـــت‌افــزاری آمریکایی است که بخش عمده‌ای از سود این شرکت حاصل از فروش سخت‌افزار است.
این شرکت در سال 1939 و با سرمایه‌گذاری دو دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد به نام‌های بیل هیولت و دیو پاکارد تاسیس شد. کار قسمت نرم‌افزار شرکت، تولید، فروش و تحقیق درباره نرم‌افزار است.
بسیاری از کاربران جهانی HP را به واسطه رایانه‌ها و سیستم‌های سخت‌افزاری آن می‌شناسند. اما این شرکت آمریکایی طی یک سال گذشته ۲۹/۱۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود که حدود ۵ میلیارد دلار آن از فروش نرم‌افزار به دست آمد.

VMWare
از زیرمجموعه‌های شرکت EMC محسوب می‌شود که البته در تالار بورس نیویورک به صورت مستقل حضور دارد. این شرکت نرم‌افزاری که تخصص آن تولیــد ابزارهای مجازی‌سازی اســت، از مجمــــوع 2/5 میلیارد دلار درآمد خود طی یک سال گذشته توانست ۵ میلیارد دلار درآمد نرم‌افزاری کسب کند.
اگر مجموع درآمدهای EMC و VMWare را به صورت یکجا در نظر بگیریم، می‌توان این مرکز را پنجمین شرکت نرم‌افزاری بزرگ جهان دانست.

CA Technologies
در تالار بورس نزدک این شرکت با درآمد سالانه 2/4 میلیارد دلاری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نرم‌افزار در جهان محسوب می‌شود و طی یک سال گذشته مجموع درآمدهای آن حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.


Salesforce
این شرکت یکی از بزرگ‌تـــریــن تولیدکنندگان خدمات سازمانی در جهان محسوب می‌شود و البته شعار آن No Software است. بزرگ‌ترین حیطه فعالیت‌های Salesforce.com مربوط به نرم‌افزارهای- به‌عنوان-خدمات (SaaS)
می‌شود و از ۴ میلیارد دلار درآمد در سال گذشته، 8/3 میلیارد دلار مربوط به بخش نرم‌افزار بوده است.
0

برترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان در سال 2014