بازار رو به رشد ابزارهای پوشیدنی سلامت

دنیای اقتصاد: ابزارها و دستگاه‌های پوشیدنی دیجیتال و الکترونیکی در سال‌های اخیر با گسترش کاربردهای مختلف‌شان در حوزه‌های متفاوت، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. با این اوصاف است که بازار این محصولات همچنان روزهای رونق خودش را سپری می‌کند و انتظار می‌رود این روند رونق تا چند سال آینده هم ادامه داشته باشد. در این میان ابزارهای هوشمند پوشیدنی ویژه سلامت و تناسب اندام اما با استقبال زیادی در بازارهای مختلف روبه‌رو شده و به این دلیل سهم بیشتری از رونق این بازار را در اختیار خودشان دارند.

جدیدترین بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند. براساس گزارش اخیر این موسسه تحقیقاتی، انتظار می‌رود صادرات جهانی انواع ابزارهای پوشیدنی دیجیتال ویژه سلامت تا سال ۲۰۱۵ به ۱/۶۸ میلیون دستگاه برسد که این میزان در مقایسه با صادرات این محصولات در سال ۲۰۱۴ کاهش ۷۰ میلیون دستگاهی را تجربه خواهد کرد.

این کاهش موقتی در میزان فروش و صادرات ابزارهای پوشیدنی ویژه سلامتی به دنبال قابلیت‌های مشترک میان دستبندهای هوشمند، دیگر دستگاه‌های هشداردهنده علائم سلامتی و ساعت‌های هوشمند اتفاق می‌افتد. با این حال اما بازار دستبندهای هوشمند و دیگر دستگاه‌های هشداردهنده علائم سلامتی به خاطر عرضه محصولاتی با طراحی‌های تطبیق پذیر و

چند کاره و مدل‌های ارزان‌قیمت به بازار، دوباره در سال ۲۰۱۶ به جایگاه داغ و پر رونق اول خودش باز می‌گردد.

«آنجلا مک اینتیر» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «ابزارهای پوشیدنی که برای پیگیری و دنبال کردن علائم و شرایط سلامتی طراحی شده و به‌کار برده می‌شوند، در واقع به تناسب اندام و سلامتی افراد مربوط هستند و به همین دلیل هم مورد توجه قرار می‌گیرند. به این ترتیب کاربران می‌توانند تمام اطلاعات به‌دست آمده از اغلب این ابزارهای هوشمند را در یک حساب کاربری ادغام کنند تا از این طریق اطلاعات مربوط به شرایط سلامتی‌شان را با استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ویژه تحلیل کنند. در این میان راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌هایی مانند Qualcomm، Apple (HealthKit)، Google (Google Fit)، Samsung (S.A.M.I.)، Microsoft، Nike و Intel در دسته اولین ابداعات در این حوزه قرار دارند که با ایجاد ساختارهایی امکان اندازه‌گیری و دنبال کردن علائم سلامتی و تحلیل داده‌های به‌دست آمده را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

ابزارهای پوشیدنی سلامت معمولا به پنج دسته شامل دستبندهای هوشمند، ساعت‌های ورزشی، دیگر دستگاه‌های هشداردهنده علائم سلامتی، محافظ‌های قفسه سینه برای کنترل ضربان قلب و لباس‌های هوشمند تقسیم می‌شوند. ساعت‌های ورزشی و محافظ‌های قفسه سینه نسبت به دستبندهای هوشمند که اولین بار با محصول Jawbone Up در سال ۲۰۱۱ شناخته و محبوب شدند، طراحی خوب و کاربردی دارند.

با این حال کارشناسان گارتنر معتقدند که لباس‌های هوشمند پتانسیل بالایی برای رشد در سال‌های آینده دارند. در واقع لباس‌های هوشمند این روزها بیشتر در مرحله تست و آزمایش هستند و تی‌شرت‌های هوشمند در حال حاضر بیشتر در دسترس ورزشکاران، مربیان ورزشی و تیم‌های حرفه‌ای قرار دارند. پیش‌بینی‌های موسسه گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی لباس‌های هوشمند از ۱/۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ به ۲۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید.

در حال حاضر اما دستبندهای هوشمند و دیگر دستگاه‌های هشداردهنده علائم سلامتی پرطرفدارترین ابزارهای پوشیدنی دیجیتال سلامت به حساب می‌آیند. مک اینتیر در این مورد می‌گوید: «ساعت‌های هوشمند که قیمتی حدود ۱۵۰ دلار یا کمی بیشتر دارند، امکان دنبال کردن فعالیت‌های فیزیکی را با استفاده از حسگرهای مختلف داشته و کارکردشان بسیار شبیه به دستبندهای هوشمند است. تفاوت ساعت‌های هوشمند با دستبندهای هوشمند در این است که ساعت‌های هوشمند نیاز به یک صفحه نمایش برای نمایش زمان و رابط کاربری برای برقراری ارتباط دارند. با این همه اما انتظار می‌رود تشابه کاربردهای ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند همچنان در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.» براساس پیش‌بینی‌های گارتنر، در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد از دستبندهای هوشمند و دیگر دستگاه‌های هشداردهنده علائم سلامتی از کانال‌هایی غیر از خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسند. در دوره زمانی مذکور این محصولات تا حدی از طریق مربیان ورزشی، شرکت‌های بیمه‌گذار یا کلینیک‌های کاهش وزن با قیمت‌های ارزان‌تر در اختیار افراد قرار می‌گیرند و به فروش می‌رسند.

بازار رو به رشد ابزارهای پوشیدنی سلامت