LCD‌هایی که رنگ‌ها  را می‌بینند

دانشمندان در تلاش هستند نسل جدیدی از LCD‌هایی را تولید کنند که با الهام گرفتن از توانایی منحصربه‌فرد ماهی مرکب طراحی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان از مدت‌ها پیش مسحور توانایی خیره‌کننده ماهی‌های مرکب در احساس رنگ محیط اطراف و تغییر رنگ فوری پوستشان بوده‌اند.

آنها با آگاهی از این موضوع پروژه‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند که در آنها با الگوبرداری از همین توانایی حیرت‌انگیز موادی با قابلیت تغییر رنگ فوری تولید می‌شود و اکنون می‌توان نمایشگر LCD را با همین قابلیت در زمره جدیدترین پروژه‌های علمی جهان به شمار آورد.

این فناوری نوین متشکل از نمایشگر تمام رنگی است که در آن پیکسل‌های ۵ میکرونی به کار برده شده و از نانولوله‌های آلومینیومی برای تولید سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده شده است. دانشمندان دانشگاه رایس که این فناوری نوین را ابداع کرده‌اند با تنظیم الکترونیکی طول و فضای بین نانولوله‌های آلومینیومی این امکان را فراهم کرده‌اند که شیوه انعکاس نور در آنها تغییر یابد. به عبارت دیگر هر یک از پیکسل‌های موجود در این نمایشگر قابلیت تولید طیف وسیعی از رنگ‌ها را دارد.

یکی از نکات جالب توجه این نوآوری اندازه پیکسل‌هاست به‌طوری‌که تقریبا یک چهلم ابعاد پیکسل‌هایی هستند که در نمایشگرهای LCD فعلی به‌کار گرفته می‌شوند. دانشمندانی که این نمایشگر جدید را تولید می‌کنند معتقدند فناوری جدیدشان به نوعی قابلیت «دیدن» رنگ‌های محیط اطراف را دارد و بر این اساس می‌تواند رنگش را تغییر دهد.