واکنش‏ها به درخواست فیلترینگ وایبر

اعلام مهلت یک‌ماهه به وزیر ارتباطات برای مسدود کردن وایبر و واتس‏اپ از سوی محسنی‌اژه‏ای از جمله پرسروصداترین خبرهای این هفته است. در حالی‌که شبکه‏های اجتماعی موبایلی امروزه به یکی از کاربردی‏ترین وسایل روزمره بسیاری از کسب و کارها و افراد تبدیل شده حالا همگان منتظرند تا واکنش وزارت ارتباطات به این اولتیماتوم را ببینند. در ادامه برخی واکنش‏ها به موضوع فیلترینگ وایبر را می‏خوانید. شهریار پورآذین یک متخصص امنیت شبکه در این زمینه به «ایسنا» گفت که فیلتر کردن برخی از شبکه‏های اجتماعی در فرصتی کوتاه باعث صدمه به بخش‏های متکی به ICT می‏شود. وی افزود: با توجه به اینکه برای بسیاری از شبکه‏های اینترنتی پروتکل‏های پیچیده‏ای نوشته شده است، فیلتر‏ کردن آنها باعث می‏شود اطلاعاتی که قرار نیست فیلتر‏ شوند نیز قابل دسترسی نباشند. وی افزود: به دلیل سختی فیلتر‏ کردن این‌گونه شبکه‏ها، چاره‏ای جز این وجود ندارد که با مسدود‏ کردن محتوا در آنها اطلاعاتی را که مشکوک نیز هست غیرقابل دسترسی کنیم که این امر در نهایت به نارضایتی کاربران منجر می‏شود.

در همین حال یک استاد دانشگاه علم و صنعت هم گفت: اجرای فیلترینگ هوشمند روی شبکه‏های اجتماعی مثل وایبر، واتس اپ و... امکان‏پذیر است اما با توجه به اینکه سرور این شبکه‏ها در ایران نیست اجرای فیلترینگ هوشمند در بازه زمانی یک‌ماهه امکان‏پذیر نیست. علی‏اصغر بهشتی با اشاره به اینکه اجرای فیلترینگ هوشمند نیازمند امکانات زیرساختی خاصی است، تصریح کرد: این فیلترینگ باید به گونه‏ای باشد که بتواند محتوای ترافیکی را که از خود عبور می‏دهد به صورت یکسری کلیدواژه یا نوع اطلاعات جداسازی کرده و فیلتر کند.

وی با اشاره به اینکه سیستم رمزنگاری، سیستمی حجیم است که در حال حاضر برنامه‏نویسان کمتر در پروتکل‏های شبکه اجتماعی از آن استفاده می‏کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به این مساله فیلتر کردن محتوای این شبکه‏ها کار دشواری نبوده و امکان‏پذیر است اما در عین حال پیچیدگی‏های خاص خود را دارد و نیازمند زمان کافی و هدف‌گذاری است.

پژوهشگر حوزه روزنامه‏نگاری و رسانه‏های آنلاین با اشاره به اینکه بحث‏هایی که امروز درباره ابزارهای ارتباطی جدید مطرح می‏شود، مشابه بحث‏هایی است که یک دهه پیش درباره وبلاگ جریان داشت، می‏گوید: این مقابله‏ها دوامی ندارد و نمی‏شود جلوی تکنولوژی ایستاد. همیشه در جامعه ما همین بوده است؛ موج و مخالفت‏هایی ایجاد می‏شود، ولی دوام نخواهد داشت.

همچنین مصطفی قوانلو قاجار- پژوهشگر حوزه روزنامه‏نگاری و رسانه‏های آنلاین - در گفت‏وگو با «ایسنا»، درباره‏ نرم‏افزارهای ارتباطی گفت: در حال حاضر نوع جدیدی از ابزارهای رسانه‏ای به بازار آمده که با استفاده از آنها دسترسی آزاد به اطلاعات برای کاربران بسیار راحت‏تر شده و به واسطه آنها فضای جدیدی برای انتقال اطلاعات ایجاد شده است.

متاسفانه افراد تصمیم‏گیرنده و ذی‌نفوذ توجه نمی‏کنند که مساله، محتوای رد و بدل شده در این شبکه‏ها نیست، مساله اصلی، ابزارهایی است که هر روز با شکل جدیدی به این عرصه می‏آیند و نمی‏شود آنها را متوقف کرد.