دنیای اقتصاد: اگر چه در ماه‌های گذشته فعالان حوزه کامپیوتر و دیجیتال تحت تاثیر اتخاذ تصمیم‌های وارداتی جدید و برخی از اتفاق‌های ناخوشایند داخلی و خارجی روزهای سخت و پراضطرابی را سپری کرده‌اند، اما گویا نشانه‌هایی از پایان یافتن روزهای سخت در بازار کامپیوتر ایران مشاهده می‌شود. زیرا طی هفته گذشته شاهد انتشار اخبار خوشایندی برای فعالان صنف آی‌تی و دیجیتال بودیم. اظهارنظرهایی که رئیس مجمع واردات و عضو اتاق بازرگانی تهران در دو روز متوالی منتشر شده و موجی از امید به بهبود شرایط را در دل گروه‌های مختلف درگیر بازار کامپیوتر از واردکننده و فروشنده گرفته تا خریدار ایجاد کرده است.

می‌خواهید در این مورد بدانید؟ این گزارش را بخوانید:

تسهیل امر واردات نوت‌بوک و موبایل

انتشار خبر ارائه تسهیلات به واردکنندگان نوت‌بوک و گوشی موبایل؛ در آخرین روزهای هفته‌ای که گذشت موجب شد تا بارقه‌هایی از امید در دل واردکنندگان این کالاها بدرخشد.

رئیس مجمع عالی واردات با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که واردکنندگان نوت‌بوک و گوشی موبایل که تا پیش از این مجاز به ارائه ضمانت‌نامه بیمه‌ای به گمرک نبودند و حتما باید پول یا وثیقه بانکی به گمرک ارائه می‌کردند، از این پس می‌توانند از برخی تسهیلات گمرکی برخوردار شوند.

این تسهیلات که به گفته یک کارشناس گمرک شامل قبول ضمانت‌نامه بیمه‌ای یا بانکی ، بابت پرداخت حقوق‌گمرکی واردکنندگان از سوی گمرک است قرار است به واردکنندگان پرمخاطب‌ترین کالاهای حوزه دیجیتال که گوشی موبایل است و همچنین نوت‌بوک تعلق ‌گیرد.

انتشار این خبر موجب شد تا واردکنندگان نوت‌بوک روزهای خوبی را برای بازار کامپیوتر پیش‌بینی کرده و اعلام کنند: در صورت تحقق این امر، مسیر واردات این کالاها به کشور هموارتر شده و به احتمال زیاد قاچاق کاهش می‌یابد.

مسعود سالاری یکی از کارشناسان بازار در این باره می‌گوید:واردکنندگان از این پس می‌توانند محموله‌های خود را با سهولت بیشتری وارد بازار کرده و در نتیجه حجم موجودی در بازار افزایش می‌یابد.

روزبه سعدی یک کارشناس بازار نیز در این باره می‌گوید: تسهیل امر واردات به کاهش حجم قاچاق در کشور منجر می‌شود و این یک اتفاق خوب برای بازاری است که سال‌ها است به کالاهای قاچاق آلوده است.

به گفته این کارشناس، تا پیش از این واردکنندگان نوت‌بوک و گوشی موبایل ناچار بودند تمام حقوق گمرکی و هزینه‌های جانبی را یکجا به گمرک پرداخت و پس از آن محموله‌های خود را ترخیص کنند، اما از این پس واردکنندگان می‌توانند با ارائه ضمانت‌نامه معتبر بانکی به گمرک اجناس خود را ترخیص و پس از گذشت مدتی معین برای پرداخت بدهی خود به گمرک اقدام کنند.

این کارشناس افزود: چنین اتفاقی سریع شدن روند واردات و ترخیص کالا، افزایش موجودی بازار و کاهش قیمت‌ها را در بازار در پی خواهد داشت.

زیرا یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار کاهش موجودی کالاها است و در صورت افزایش حجم موجودی کالاها در بازار قیمت‌ها منطقی می‌شوند.

حذف واسطه‌های وارداتی بین ایران و تایوان

در همین حال خبر حذف واسطه‌های وارداتی بین ایران و تایوان که اوایل هفته اعلام شد نیز با واکنش مثبت بازار روبه رو شده است. به گفته کارشناسان ایجاد رابطه مستقیم تجاری بین ایران و تایوان به بهبود کیفیت و خدمات محصولات عرضه شده در بازار ایران کمک می‌کند.

یک کارشناس واردات محصولات در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت :‌ ورود سریع و رسمی محصولات تکنولوژی از کشورهایی که خود در این زمینه پیشگام و فعال هستند موجب کاهش قیمت برای خریداران این محصولات نیز خواهد شد.

به گفته وی، بی‌شک هر چه تعداد واسطه‌ها کمتر شود قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. این کارشناس بازار افزود: کاهش حجم محصولات از رده خارج و ایراددار یکی دیگر از نتایج اتخاذ چنین تصمیمی در بازار است.

به‌رغم این برخی نیز عقیده دارند محصولات تایوانی هنوز بخش قابل توجهی از بازار ایران را در دست ندارند و باید مشکلات پرداخت شرایط کلی واردات تسهیل شود.

بر اساس گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» هنوز بسیاری از واردکنندگان نتوانسته‌اند از عهده تعهدات مالی خود در رابطه با شرکت‌های واسطه برآیند و گروهی نیز همچنان درگیری‌های وارداتی دیگری

دارند.

به گفته وی از آنجا که به دلیل کاهش نقدینگی برخی از واردکنندگان طی سال گذشته خریدهای مدت‌دار از واسطه‌ها یا حتی شرکت‌های تولیدکننده تکنولوژی انجام می‌دادند هنوز واسطه‌ها در این بازار قدرتمند و دارای نفوذ‌ند.