دنیای اقتصاد: روز گذشته فاز اول طرح رومینگ ملی با حضور وزیر ارتباطات، معاونان وی و مدیران عامل سه اپراتور تلفن‌همراه در کشور افتتاح شد. اجرای رومینگ ملی یکی از پیش‌شرط‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه پروانه نسل سوم تلفن همراه به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است. رومینگ ملی یا طرح استفاده متقابل از شبکه‌های تلفن همراه خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند. بر این اساس در فاز نخست ۸ هزار مشترک اپراتور رایتل از آنتن‌های همراه اول و پنج هزار مشترک این اپراتور از آنتن‌های ایرانسل استفاده خواهند کرد. این پروژه در این فاز قرار است عدم آنتن‌دهی رایتل را در برخی محدوده‌های کشور پوشش دهد. در این طرح مشترکان سیم‌کارت رایتل در ۱۱۶۹ شهر و جاده‌های اصلی که فاقد پوشش دهی این شبکه هستند از سرویس‌های شبکه همراه اول و ایرانسل استفاده می‌کنند. همچنین تا ۲۰ روز آینده نیز و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز می‌توانند از خدمات رومینگ ملی استفاده کنند. همچنین در نشست روز گذشته مجوز نخستین اپراتور رادیو ترانک عمومی (اپراتور سراسری بی‌سیم) نیز اعطا شد. پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ۳ اپراتور تلفن همراه فعال کشور وزیر ارتباطات، مدیران عامل سه اپراتور تلفن همراه به همراه رئیس سازمان تنظیم مقررات در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

گلایه وزیر از همراه اول

محمود واعظی، وزیر ارتباطات به عنوان یکی از سخنرانان بهره‌برداری از فاز اول طرح رومینگ ملی، با گلایه از افزایش تعرفه تلفن‌همراه از سوی همراه اول گفت: من نسبت به این حرکت همراه اول در شوک هستم چرا که به یک باره این اپراتور تعرفه ۴۴/۷ تومانی خود را به ۵۷ تومان افزایش داد. این افزایش بالا باعث شده بسیاری از مردم و مخصوصا کاربران تهرانی به خاطر رقم بالای قبض‌هایشان گلایه‌هایی را به محض دیدن من مطرح کنند.

به گفته وی اکنون نرخ تلفن همراه در اپراتور اول به گونه‌ای شده است که برای بسیاری از کاربران تهرانی‌ها افزایشی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ درصد داشته است و بابت این موضوع فشارهایی روی ما و مردم است.

وی ادامه داد:‌ این‌گونه که گفته می‌شود نرخ موثر چقدر بوده و تا چه اندازه افزایش پیدا کرده موضوعی نیست که مردم آن را درک کنند مردم این را می‌دانند که تا ماه گذشته تعرفه تلفن همراه آنها ۷/۴۴ بوده و اکنون این رقم به ۵۷ تومان رسیده است که این افزایش فشار زیادی را به مردم تحمیل می‌کند.

واعظی در ادامه افزود: اینکه گفته می‌شود نرخ مصوب رگولاتوری ۵۹۹ ریال بوده و همراه اول تعرفه ۵۷۰ ریالی را برای کاربران خود در نظر گرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات، ارتباطات نرخ پایه را ۴۹۹ ریال اعلام کرده‌اند واین اجازه رابه اپراتور دادند که برای جلوگیری از تغییر مکرر تعرفه‌ها براساس کیفیت خدمات ارائه شده تا ۲۰ درصد قدرت مانور روی تعرفه را داشته باشند.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در همان زمان اعلام تعرفه‌ها اپراتور دوم یعنی ایرانسل همان تعرفه پایه را قبول کرد، اما مدتی همراه اول به سمت تعرفه ۵۷۰ ریالی رفته و به همین دلیل مشترکان و به ویژه مشترکان تهرانی‌ با افزایش به نسبت زیادی در هزینه‌های خود مواجه شده‌اند.وی همچنین عنوان کرد: البته این را هم قبول دارم که در برخی شهرستان‌ها که ممکن است مردم آنها با تهران و استان‌های دیگر تماس زیادی دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کرده باشد، اما به هر حال با توجه به تعداد بالای مشترکان تهرانی و نارضایتی آنها از شرکت همراه اول می‌خواهم که در تعرفه‌های خود تجدیدنظر کند؛ چراکه بعد از گذشت سه هفته هنوز فشار روی من کم نشده است.

وزیر ارتباطات از مدیران شرکت ارتباطات سیار خواهش کرد که به جای افزایش درآمد خود از طریق بالا بردن تعرفه‌ها به فکر ارائه سرویس‌های متنوع و با کیفیت باشند تا ازاین طریق بتوانند سود لازم را کسب کنند.

اما وحید صدوقی، مدیر عامل شرکت همراه اول در واکنش به انتقاد‌ها از افزایش تعرفه این اپراتور و با اشاره به تعرفه‌های قدیمی و جدید در حوزه‌های مختلف شهری و بین شهری و سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری گفت: نرخ موثر ما در سیم‌کارت‌های دائمی ۵۳۷ ریال بوده که اینک با مصوبه رگولاتوری به ما این اجازه را می‌داد که آن را تا ۵۹۹ ریال افزایش دهیم، برای آنها تعرفه ۵۷۰ ریالی در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: به عبارت دیگر در حال حاضر بر اساس تعرفه‌هایی که در گذشته و حال وجود داشته تماس‌های بین شهری حدود ۳۱ درصد کاهش هزینه و تماس‌های درون‌شهری حدود ۲۵ درصد افزایش داشته‌اند از سوی دیگر نرخ ما در سیم‌کارت‌های اعتباری حدود ۹ درصد کاهش و در سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۶ درصد افزایش داشته است. وزیرارتباطات بعد از این سخنان از همراه اول درخواست تجدید نظر در این تعرفه‌ها را کرد، چراکه فشار‌های کاربران و مسوولان مختلف به وی برای این افزایش تعرفه‌ها بسیار بالا است.

وزیر ارتباطات از مدیران شرکت ارتباطات سیار خواست که به جای افزایش درآمد خود از طریق بالا بردن تعرفه‌ها به فکر ارائه سرویس‌های متنوع و با کیفیت باشند تا ازاین طریق بتوانند سود لازم را کسب کنند.

شهریور زمان ارائه پروانه نسل سوم

براساس برخی شایعات قرار بود در روز ۲۷ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات وزارت ارتباطات اقدام به ارائه پروانه نسل سوم به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول کند؛ اقدامی که تاکنون صورت نگرفته و مشخص هم نیست که چه زمانی وزارت ارتباطات تصمیم به ارائه این مجوز به دو اپراتور غالب همراه در کشور بگیرد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درخصوص زمان ارائه پروانه نسل سوم به همراه اول وایرانسل گفت: برای ارائه خدمات نسل سوم و براساس پروانه‌ای که به رایتل داده شده موظف هستیم تا ۳۱ مرداد سال‌جاری مجوز ارائه این خدمات را به هیچ اپراتوری ندهیم بنابراین از اول شهریور می‌توانیم نسل ۳ یا بالاتر را به اپراتور‌های جدید بدهیم. وی در ادامه افزود: شاید از اول شهریور ما پروانه را به اپراتورهای جدید تلفن همراه بدهیم، اما ارائه خدمات به صورت گسترده منوط به زمانی است که ما مطمئن شویم این سرویس با کیفیت بالا و بدون مشکل به کاربران ارائه می‌شود. درواقع ابتدا ارائه این سرویس را در چند شهر مختلف به صورت آزمایشی انجام می‌دهیم تا مشکلات احتمالی را برطرف و بعد به صورت سراسری نسل سوم تلفن همراه را به کاربران ارائه می‌کنیم. وی تصریح کرد: اگر امکانات لازم فراهم شود در اول شهریور مجوز ارائه خدمات نسل سوم به اپراتور همراه اول و ایرانسل ارائه خواهد شد، در غیر این صورت، این وزارتخانه عجله‌ای به ارائه این مجوز ندارد.

اما در ادامه این نشست، وحید صدوقی در پاسخ به این سوال که وجود برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات نسل سه ظرف چند ماه آینده اپراتورها همچنان در زمینه ارائه اینترنت نسل دو مشکلات متعددی دارند، گفت: در حوزه اینترنت موبایل نسل دو مانند ماشین و نسل سه مانند هواپیما است و ما نمی‌توانیم از نسل دو انتظار جوابگویی بیش از این داشته باشیم. شبکه نسل دو درواقع براساس مکالمه شکل گرفته است و مخصوص اینترنت نیست.

وی افزود:‌ با این وجود اکنون ما حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلوبیت بر ثانیه اینترنت روی سیم‌کارت‌های نسل دو ارائه می‌دهیم که در بهترین شرایط اگر بخواهیم مقایسه کنیم، مانند مقایسه بنز و هواپیما است؛ نسل دو درنهایت می‌تواند با سرعتی مانند بنز حرکت کند. طی چند ماه گذشته، ترافیک GPRS این شرکت حدود ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است که این افزایش به دنبال افزایش تولید اپلیکیشن‌های کاربردی است.

صدوقی تاکید کرد این اپراتور در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده و آمادگی ارائه نسل سه را هم دارد، اما به هر حال تاکنون برای توسعه نسل دو و خدمات دیتای آن هزینه‌های مختلفی به این اپراتور تحمیل شده و آنها در طول سال یکبار یا دو بار تجهیزات خود را ارتقا می‌‌دهند، اما در نهایت، توان پاسخگویی نسل دو در همین حد خواهد بود.

پاسخ وزارت ارتباطات به گلایه‌های شورای مجازی

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزود: شورای عالی فضای مجازی وظیفه سیاست‌گذاری در این بخش را دارد و ما نیز براساس این سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم و کار در حال انجام است. وی تاکید کرد که این وزارتخانه دراین زمینه یک برنامه‌ریزی دو ساله تا پایان ۹۴ صورت داده و طبق آن هم پیش می‌رود. وزیرارتباطات همچنین از ارائه گزارش فعالیت‌های وزارتخانه‌اش در بخش شبکه ملی اطلاعات خبر داد و افزود: در این زمینه باید گزارش‌های لازم را به شورای عالی فضای مجازی و مردم ارائه کنیم که این آمادگی وجود دارد و حال اگر مصاحبه‌ای غیر از این موارد صورت گرفته، نشان از بی‌اطلاعی این مسوولان دارد.

واعظی تصریح کرد: در جلسات مختلف شورای‌عالی فضای مجازی آمادگی این را داشتیم این اطلاعات را اعلام کنیم اما موضوعاتی که در دستور کار این جلسات قرار داشت متفاوت و مهم‌تر بود وگرنه مدل مفهومی، تقسیم کار و تمام مسائلی که مربوط به این شبکه می‌شود آماده و موجود است.

برخورد قانونی با مخابرات

طی هفته گذشته، برخی شرکت‌های اینترنت پرسرعت (شرکت‌های ندا) نسبت به تعلل سازمان تنظیم مقررات درخصوص اجرای مصوبه ۱۸۱ این سازمان خبر دادند. براساس این مصوبه مقرر شد که قیمت اینترنت پرسرعت برای کاربران نهایی با ۲۰ درصد کاهش روبه‌رو شود، اما این مصوبه به گفته شرکت‌های اینترنتی به دلیل سر باز‌زدن شرکت‌های مخابراتی یا زیرساخت به اعمال تخفیف به شرکت‌های اینترنت پرسرعت به اجرا گذاشته نشده است. علی اصغر عمیدیان در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر چرایی اجرا نشدن این مصوبه از سوی شرکت مخابرات گفت: اگر در حوزه تخفیف‌های اینترنتی مخابرات به مصوبه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عمل نکرده باشد، قطعا با آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد که صبح روز شنبه، نامه‌ای از سوی شرکت‌های ندا دریافت کردیم که در آن عنوان شده بود شرکت مخابرات ایران به وظایف خود در این حوزه عمل نکرده و برخلاف مصوبات عمل کرده است. پس از اعلام این موضوع از مدیران سازمان تنظیم مقررات و بازپرسان ویژه خود خواسته‌ام که این مساله را پیگیری کنند و در صورت صحت داشتن این بحث، قطعا با شرکت مخابرات برخورد خواهد شد.