کنسول‌های جدید برای مخاطبان خاص به بازار آمدند
دنیای‌اقتصاد- بازار کنسول‌های بازی این روزها میزبان میهمانان تازه واردی چونPS4, XBOX 0NE است. میهمان‌هایی که اگرچه ورودشان به بازارهای جهانی با سرو صدای زیادی همراه بود، اما تا قبل از ورود به ایران، بازاری بی‌رونق برای آنها پیش‌بینی شده بود.
پیش‌بینی‌ای که ناشی از بروز اتفاقاتی چون رشد شدید قیمت‌ها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و کاهش شدید تقاضا برای ابزارهای سرگرمی در بازار کامپیوتر و... بوده است.
البته انتشار اخباری درمورد برخی از ویژگی‌های کاربردی این کنسول‌های بازی که از نظر بسیاری از کاربران، فروشندگان و حتی کارشناسان محدودیت به حساب می‌آید موجب شده بود تا برای این کالا بازار پررونقی پیش‌بینی نشود. پیش‌بینی‌ای که همچنان بسیاری از فعالان بازار و برخی از کارشناسان به آن اعتقاد دارند.
در هر حال اینک این کنسول‌ها در شرایطی قدم به بازار تجهیزات دیجیتال ایران گذاشته‌اند که نرخ دلار مدت‌ها است روی رقم حدود دو هزار و ۹۰۰ تا دوهزار و ۹۵۰ تومان ثابت است و این موضوع می‌تواند به افزایش حجم تقاضا در بازار این کالا منجر شود. ضمن اینکه ما بازار شب عید را نیز پیش رو داریم و این موضوع تا حد زیادی به رونق بازار کنسول و به چشم آمدن کنسول‌های جدید در بازار کمک می‌کند.
مخاطبان خاص کنسول‌های بازی جدید
به گفته فعالان بازار تجهیزات سرگرمی دیجیتال؛ طی مدتی که از ورود کنسول‌های بازی جدید به بازار ایران می‌گذرد این کنسول‌ها با تقاضای بالایی مواجه نبوده و مخاطبانی خاص داشته‌اند.
به گفته آنها؛ اگر چه کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت در بازارهای جهانی سرو صدای بسیاری ایجاد کرده‌اند، اما در ایران مخاطبان چندانی نداشته است. زیرا برای کاربر داخلی فاکتورهایی برای علاقه‌مندی به یک کنسول بازی اهمیت دارد که ممکن است برای کاربران این کنسول‌ها در سایر کشورها اهمیتی نداشته باشد.
علاوه‌بر این بازار ایران و سایر کشورها از لحاظ محبوبیت کنسول‌های بازی به شدت با یکدیگر متفاوتند. به طوری که در سایر کشورها کنسول PS۳ یکی از پرفروش‌ترین‌ها بازار است. اما در ایران به‌دلیل برخی محدودیت‌های کاربری PS۳ مخاطب نداشته و در مقابل XBOX فروش بسیاری داشته است.
به گفته فعالان بازار؛ارائه نرم‌افزارهای قفل شکسته برای کنسول‌های بازی، پشتیبانی از نرم‌افزارهای بازی که برای کنسول‌های قدیمی‌تر ارائه شده بود، قیمت و پشتیبانی از ابزارهای مکمل خاص بازی برخی از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب کنسول بازی نزد کاربران داخلی است. با توجه به این موضوع اکثر کارشناسان می‌گویند، کنسول‌های جدید با قابلیت‌های خاصی که دارند در بازار ایران مشتری چندانی نخواهند داشت.
این در حالی است که گروهی از فعالان بازار معتقدند؛ اگر چه PS۴ و Xbox one دارای برخی از محدودیتها برای کاربران هستند، اما این به معنی بی مخاطب بودن آنها نیست و علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری در بازار ایران وجود دارند که حاضرند بابت یک تجربه عالی از بازی میلیون‌ها تومان هزینه کنند.
یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید:‌ برخی از محدودیت‌ها که تنها مختص به یکی از این کنسول‌های تازه وارد است که موجب برتری دیگری از نظر کاربران می‌شود. به‌عنوان مثال عدم ارتقای هارددیسک در Xbox one موجب برتری PS۴ در این زمینه شده است. در مقابل سیاست مایکروسافت در خصوص مسدود کردن برخی از بازی‌ها منجر به گلایه برخی از کاربران Xbox شده است. در حالی که سونی چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. در حقیقت مایکروسافت به تولیدکنندگان بازی این انتخاب را داده است، تا بازی‌های خود را روی ایکس باکس وان، مسدود کنند یا با دریافت هزینه‌ای آنها را فعال کنند. اما سیاست بازی‌های به‌کار رفته در PS۴ همانند سیاست PS۳ است. یعنی تولیدکنندگان بازی PS۴، قادر به استفاده از جواز آنلاین هستند که می‌تواند بخش‌های آنلاین یا چند نفره بازی را برای مالک اصلی، محدود کند. اما بر خلاف ایکس‌باکس وان، PS۴، دیسک‌های بازی استفاده شده را مسدود نمی‌کند. به گفته این فعال بازار، با توجه به این موضوع پیش‌بینی شده است تا کنسول جدید مایکروسافت مخاطبان بیشتری داشته باشد تا PS۴. محمدزالی یکی از فعالان بازار هم می‌گوید؛ عدم پشتیبانی از بازی‌های قابل اجرا روی کنسول‌های قبلی خانواده PLAY STATION، عدم عرضه بازی‌های متنوع برای کنسول‌های جدید، عدم دسترسی به سرویس بازی همزمان و اپلیکیشن‌های متنوع، وجود برخی محدودیت‌ها برای اجرای فرمان‌های صوتی و... برخی از محدودیت‌هایی هستند که کنسول جدید سونی دارد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود این کنسول مانند PS۳ در بازار ایران مخاطبان چندانی نداشته باشد.
قیمت‌های گران
کنسول‌های تازه وارد که به طورمحدود وارد بازار ایران شده‌اند، قیمتی گران داشته و همین موضوع یکی از عوامل عدم محبوبیت آنها در بازار ایران است.
به گفته فعالان بازار قیمت PS۴ در بازار جهانی در حدود ۳۵۰ پوند معادل حدودی یک میلیون و۹۰۰ هزار تومان است که با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی حدود دو میلیون تومان یا حتی گران‌تر است.
قیمت کنسول XBOX ONE هم در بازار جهانی در حدود ۴۳۰ پوند معادل دو میلیون و ۸۰ هزار تومان است که با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر می‌شود.
به گفته فعالان بازار، این قیمت گران برای کنسول‌هایی که فعلا محدودیت‌های کاربری زیادی برای کاربران ایرانی دارند چندان شور و شعفی برای خرید نزد خریداران ایجاد نمی‌کند. اما در هر حال این کنسول‌ها مخاطبان خاص خود را در گروه‌های مختلف سنی و کاربری دارند.