رونمایی از چایگر جدید با قابلیت چاپ سه‌بعدی فلز
محققان در حال توسعه دستگاه چاپ سه بعدی رومیزی هستند که از آلومینیوم مذاب به جای پلاستیک استفاده می‌کند. به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، چاپ سه بعدی محدود به پلاستیک است، اما محققان Vader Systems به دنبال توسعه دستگاه جدیدی هستند که ایده چاپ سه بعدی فلز را محقق می‌کند.
نمونه اولیه چاپگر سه بعدی که از آلومینیوم مذاب به جای پلاستیک استفاده می‌کند، در نمایشگاه Maker Faire نیویورک 2013 معرفی شد. این دستگاه دارای کوره کوچک و آنبوردی است که فلز را تا تبدیل شدن به شکل مایع، گرم می‌کند؛ سپس چاپگر از مغناطیس - به صورت طبیعی یا القای الکتریکی - برای ریختن ماده روی بستر چاپ استفاده می‌کند.
زمانی که یک فایل دیجیتال به چاپگر سه بعدی Vader فرستاده می‌شود، حباب‌های کوچکی از فلز در محل مورد نظر در روشی مشابه چاپگر جوهر افشان چاپ می‌شوند. عملکرد و سرعت این چاپگر مانند چاپگرهای سه‌بعدی موجود است، اما در این دستگاه به جای پلاستیک، لایه‌های فلز آلومینیوم مذاب برای ایجاد ساختارهای سه بعدی یکدیگر قرار می‌گیرند.
محققان امیدوارند که نمونه نهایی چاپگر سه بعدی فلزی Vader را با قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار تا سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه کنند.