پیش‌لرزه در بازار
ندا لهردی
داستانی که از سال‌ها پیش و در دره‌ای به نام Silicon Valley در قلب ایالات متحده آمریکا آغاز شد، حالا به یک تجارت و صنعت بزرگ جهانی ختم شده است.

درواقع در آن روزهایی که شرکت‌های تولیدکننده قطعات کامپیوتری و محصولات نرم‌افزاری یکی پس از دیگری در Silicon Valley متولد می‌شدند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که صنعت IT با این سرعت رشد کرده و بخش بزرگی از تجارت جهانی را به خودش اختصاص دهد.
به این ترتیب گسترش این صنعت و عمومیت پیدا کردن آن در این سال‌ها، سهام شرکت‌های فعال در زمینه IT را به یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین سهم‌های بازارهای بورس تبدیل کرده است.
در این میان اما طبیعتا هر افت و خیزی هر چند کوچک، در بازار محصولات IT، می‌تواند قیمت و میزان فروش سهام شرکت‌های تولیدکننده آنها را دچار تغییر کند.
کاهش قیمت‌ها و افت ارزش سهام
هفته اول ماه اکتبر هفته چندان خوبی برای بازار سهام ایالات متحده و به خصوص شرکت‌های فعال در بخش تکنولوژی نبود.
این همان موج تغییری بود که بعد از کاهش قیمت قطعات سخت‌افزاری در بازار، به ارزش سهام شرکت‌های IT در بورس هم سرایت کرد و رسید.
این تغییر اما بعد از فروش سهام شرکت‌های Intel و AMD توسط سهامداران‌شان بیشتر احساس شد.
به این ترتیب شرکت Intel با بیشترین کاهش در ارزش سهام خود در یک ماه گذشته مواجه شد.کارشناسان بازار بورس معتقدند این کاهش در واقع به دنبال رقابت دو تولیدکننده بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری دنیا و کاهش قیمت محصولات آنها و در نهایت عرضه بیش از حد سهام Intel در بازار بورس، برای این شرکت اتفاق افتاد.
در حقیقت Intel حالا سومین فصل متوالی افت قیمت سهامش را پشت سر می‌گذارد.
از طرفی Micron Technology یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری دنیا هم در هفته اول ماه اکتبر، شاهد بیشترین کاهش در ارزش سهامش در یک سال گذشته بوده است.
در حالی که کارشناسان معتقدند بازار 5/2میلیارد دلاری IT می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌‌گذاری باشد، گویا کاهش قیمت محصولات این بازار حالا به آفتی برای افت ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده در بازار سهام تبدیل شده است.
«مورگان استینلی» یکی از کارشناسان بازار بورس
ایالات متحده در این مورد می‌گوید: به نظر می‌رسد کاهش قیمت قطعات سخت‌افزاری بتواند روند درآمدزایی این صنعت را که انتظار می‌رود پرطرفدارترین و سودآورترین عرضه‌کنندگان سهام در سال آینده را داشته باشد، به خطر بیاندازد.
این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان وب‌سایت Bloomberg در این زمینه نشان از افزایش ۲۳درصدی درآمد شرکت‌های IT تا پایان سال ۲۰۰۸ دارد.
این کارشناسان معتقدند که در‌حال‌حاضر صنعت IT و تولید کنندگان مرتبط با آن بعد از تولید کنندگان صنایع انرژی و مواد طبیعی، سومین جایگاه در میان فعال‌ترین عرضه کنندگان سهام در بازارهای بورس جهان را در اختیار دارند.
براساس پیش‌بینی تحلیلگران بازار بورس، سهام شرکت‌های IT تا پایان امسال (سال ۲۰۰۷) تا ۱۶درصد افزایش پیدا می‌کند و شرایط افت فعلی در ارزش سهام این شرکت‌ها موقتی خواهد بود.
این در حالی است که در دسته‌بندی شرکت‌های فعال در زمینه IT و ICT بیشترین تغییرات به وجود آمده در ارزش سهم‌ها بعد از شرکت‌های اینترنتی با میزان تغییرات 55/4- مربوط به تولید کنندگان قطعات سخت‌افزاری و پردازنده‌های کامپیوتری با میزان تغییرات 66/1- و شرکت‌های تولید کننده لوازم و دستگاه‌های جانبی کامپیوتر با میزان تغییرات 47/1- است.
کاهش سهم برای تولید کنندگان بزرگ پردازنده
در واقع کاهش ارزش سهام در بازار بورس آمریکا نتیجه کاهش چشمگیر قیمت سهام شرکت‌های تولید‌کننده پردازنده‌های کامپیوتری است.
این ادعایی است که به تائید کارشناسان و تحلیلگران بازار بورس هم رسیده است. در این میان intel به دنبال کاهش قابل توجه قیمت محصولات خود در رقابت با AMD بیشترین افت سهام را به خودش اختصاص داده است.
Micron Technology هم یکی دیگر از بازندگان این ماه بازار بورس ایالات‌متحده بوده است. به گزارش CNN این شرکت هم به دنبال کاهش 15درصدی قیمت چیپ‌های DRAM و حافظه‌های فلش ناند- قطعاتی که برای ذخیره اطلاعات در دوربین‌های عکاسی دیجیتال و دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل به کار می‌روند- خود در فصل گذشته، شاهد افت 21/1درصدی در این ماه بوده است. اما به طور کلی از میان شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تولید قطعات سخت‌افزاری San Disk با قیمت 19/53دلار برای هر سهم گران‌ترین سهام را در اختیار دارد.
شرکت‌های اینترنتی روی خط تغییر
شرکت‌های فعال در زمینه عرضه خدمات مختلف اینترنتی همیشه در حال تغییرند. دلیل هم مشخص است؛ تغییرو گسترش هر روز فضای مجازی و البته افزایش نیاز به دسترسی به اینترنت، بازار سهام شرکت‌های اینترنتی را گرم می‌کند.
تولیدکنندگان لوازم جانبی همیشه پرطرفدار
شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌ها و لوازم جانبی کامپیوتر معمولا به خاطر تقاضای زیاد بازار، حجم تولیدات قابل توجهی هم دارند.
درست به همین خاطر هم هست که سهام این شرکت‌ها غالبا در میان پرطرفدارترین سهم‌ها است.
تولیدات نرم‌افزاری بیشتر و سهام پرفروش‌تر
در بازار سهام شرکت‌های ICT، شرکت‌های نرم‌افزاری همیشه سهام پرفروشی ندارند.
البته حجم تولیدات و میزان موفقیت محصولات آنها در بازار می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان فروش و قیمت سهام این شرکت‌ها داشته باشد.
شرکت‌های مخابراتی رو به رشد
افزایش تمایل به ارتباطات مخابراتی و ماهواره‌ای سریع، ارزان و راحت و دسترسی عموم به آنها، شرکت‌های مخابراتی را در پلکان پیشرفت و توسعه قرار داده است.
با این اوصاف این شرکت‌ها و قیمت‌های منطقی سهام آنها به راحتی می‌توانند نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران را به خودشان جلب کنند.