Google و بیم و امید کاربران

بازار دیجیتال- همه تلاش‌ها برای بزرگ شدن است. بزرگ می‌شوی و پرقدرت هم، غافل از آنکه بزرگ‌تر شدن دردسر هم دارد. ممکن است ترسناک شوی برای دیگرانی که با بزرگ شدنت، کوچک می‌شوند.

این قاعده هیچ استثنایی ندارد، دنیای حقیقی و مجازی و همه متعلقاتشان با این جریان درگیرند.

در دنیای ما این قاعده هر روز در الگوهای کوچک و بزرگ، تکرار می‌شود. در دنیای مجازی اما مشهودترین و مهم‌ترین نمونه این جریان، همان اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر برای ابرقدرت فضای مجازی یعنی Google افتاده است. کمتر پیش می‌آید که شرکتی بتواند به این سرعت مسیر رشدش را طی کند،اما Google توانست، پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا شود.

موج موفقیت‌ها و مخالفت‌ها

تعداد کاربرانی که هر روز اخبار موردنظرشان را در این وب‌سایت جست‌وجو می‌کنند، ارزش بازار و درآمد سالانه، تعداد آگهی‌دهندگان و نفوذ هرچه بیشتر عکس‌های ماهواره‌ای Google تا همسایگی و حتی باغچه‌خانه‌ها، همه و همه نشانه‌های خوبی برای تایید موفقیت این شرکت است. تمام اینها اما برای برانگیختن حس نگرانی و ترس از Google کافی هستند. شبکه‌های تلویزیونی، منتشرکنندگان کتاب و صاحبان روزنامه‌ها معتقدند Google با استفاده از اطلاعات و محتویات آنها رشد کرده است بدون آنکه هیچ مبلغی برای آن بپردازد.

از طرفی شرکت‌های مخابراتی مانند AT&T و Verzon هم چندان دل‌خوشی از موفقیت‌های پی در پی Google ندارند، چون معتقدند این شرکت از پهنای باند رایگان عرضه شده توسط آنها بهره می‌برد. این موج نارضایتی، حتی شرکت‌های کوچک را هم با خود همراه کرده است. دلیل هم مشخص است، این شرکت‌ها برای ارتقای رتبه خود در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، چشم به فرمول‌ها و الگوهای جست‌وجوی Google دوخته‌اند.

حتی سیاستمداران هم با این جریان همراه شده‌‌اند.

آزادیخواهان از کنار آمدن Google با سانسورهای اعمال شده بر وب‌سایت این شرکت در چین، ناراضی هستند در حالی که محافظه‌کاران با عرضه ویدئوهای بدون سانسور توسط این وب‌سایت مخالفند. با این همه همچنان نگرانی‌ها برای نقض قانون کپی‌رایت، توسط کاربران Google وجود دارد.

نگهبانی برای اطلاعات شخصی

Google اغلب با غول نرم‌افزار دنیا یعنی Microsoft مقایسه می‌شود، اما تفاوت عمده آن با Microsoft در گستره اطلاعات ذخیره شده در آن است.

در واقع Google مثل یک بانک یا موسسه مالی، اطلاعات شخصی و مالی بسیاری از کاربران را در اختیار داشته و به‌مثابه یک نگهبان برای این اطلاعات عمل می‌کند.

این همان چیزی است که GOOGLE را از رقبای دیگرش مانند YAHOO و MICROSOFT متمایز می‌کند و از طرفی نگرانی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی را درباره امنیت این اطلاعات برانگیخته است. همان قاعده‌ای که هیچ کس و هیچ چیز را از آن راه گریزی نیست. بزرگ‌ شدن و دردسرهای آن. به این ترتیب GOOGLE ، در نظر کاربران منبعی برای ایجاد حس توام با بیم و امید در هنگام کار با وب‌سایت آن است. مزایا در مقابل ضررهای احتمالی همان چیزی است که نگرانی کاربران GOOGLE را افزایش می‌دهد. با این همه GOOGLE موفق است و این موفقیت نشان‌دهنده غلبه و برتری مزایای آن نسبت به معایب احتمالی‌اش است.

بهای موفقیت

حتی اعداد و ارقام هم سندی بر موفقیت GOOGLE هستند. در کشمکش موافقان و مخالفان GOOGLE اما استراتژی خودش را در پیش گرفت تا آنجا که ارزش سهام این شرکت از زمان تاسیس آن که ۸۵ دلار برای هر سهم بوده با رشد ۵۰۰درصد امسال به ۱۵۶ دلار برای هر سهم افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد سهم Google از بازار جست‌وجوی اینترنتی در آمریکا در حدود ۵۰درصد و در جهان به ۷۰درصد می‌رسد. در مقابل اما Microsoft به سهم ۹۰درصدی خود از بازار جهانی نرم‌افزار امیدوار است تا جایی که یکی از مدیران این شرکت اعلام کرده است که برای افزایش ارزش سهام Microsoft و گسترش تعداد طرفداران آن در سطح دنیا، تصمیم داریم استراتژی جدیدی را دنبال کنیم. در این حال Google نمی‌تواند شانس چندانی در مقابل Microsoft داشته باشد وقتی این استراتژی به نتیجه برسد، چون این جهش Microsoft با افزایش چشمگیر نارضایتی‌ها و نگرانی‌های جهانی درباره عملکرد Google همراه شده است، با این همه هنوز هیچ واکنش قابل توجهی از سوی مسوولان Google در مقابل این مدعاها ابراز نشده است.

از طرفی کارشناسان موسسه تحقیقاتی Mercury معتقدند Google راه خود را در پیش دارد و صرفنظر از اتهامات کوچک و بزرگی که به عملکرد آن وارد می‌شوند، محبوبیت خود را حفظ کرده و موفقیت‌های بیشتری را در چشم دارد.