آموزشگاه‌هایی برای رانندگی با کامپیوتر

بازار دیجیتال- امروزه آموزش دوره‌های کامپیوتر از طریق کلاس‌هایی که در آموزشگاه‌های گوناگون برپا می‌شود یکی از رایج‌ترین اشکال فراگیری این مهارت‌ها است که افراد زیادی را برای یادگیری کامپیوتر به سوی این آموزشگاه‌ها می‌کشاند. یکی برای پیدا کردن شغل، یکی هم برای گرفتن مدرک بین‌المللی، دیگری نیز صرفا به دلیل اجباری که از سوی برخی ادارات برای داشتن مهارت‌های ICDL ایجاد شده به این مراکز مراجعه می‌کنند.

همه اینها مواردی است که به دلیل تقاضای بالای افراد گوناگون،‌ در شکل‌گیری آموزشگاه‌های مختلف کامپیوتر از آموزشگاه‌های آزاد و بدون مجوز تا آموزشگاه‌هایی که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند تاثیرگذار بوده‌اند.

به طوری که آموزش انواع مهارت‌های کامپیوتری نه تنها در آموزشگاه‌های کامپیوتر، بلکه در برخی مراکز دیگر مانند فرهنگسراها و مساجد نیز رواج یافته است.

البته برخی از فعالان در آموزشگاه‌های کامپیوتر معتقدند آموزش‌هایی که در فرهنگسراها و مساجد در زمینه کامپیوتر صورت می‌گیرد، به طور مقطعی بوده و بیشتر جنبه فرهنگی و سرگرمی آن مدنظر است، زیرا افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که بعد از پایان کلاس‌های مدرسه و بیشتر برای گذراندن اوقات فراغت این کلاس‌ها را انتخاب می‌کنند و آموزش و مهارت‌هایی که در این کلاس‌ها ارائه می‌شود در سطح آموزش استاندارد آموزشگاه‌های کامپیوتر نیستند.

مقابله با بخش‌خصوصی

«ولی‌ا... قدیمی»، عضو هیات موسس انجمن صنفی آموزشگاه‌های کامپیوتر تهران درباره برگزاری دوره‌های آموزشی کامپیوتر که از سوی فرهنگسراهای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود می‌گوید: این حرکت فرهنگسراها اعتراضات فراوانی را از سوی آموزشگاه‌های کامپیوتر در پی داشته است.

این نوع موارد به کرار در سطح جامعه دیده می‌شود و این در حالی است که مدیران ارشد جامعه صحبت از سپردن کارها به بخش‌خصوصی را مطرح می‌کنند، اما بسیاری از سازمان‌های دولتی یا عمومی به موازات بخش‌خصوصی اقدام یاعمومی به فعالیت کرده و عرصه را به بخش‌خصوصی تنگ می‌کنند.

وی همچنین می‌گوید: برگزاری کلاس‌های کامپیوتر در مراکزی چون فرهنگسراها بیشتر جنبه فرهنگی دارد و چندان تخصصی را نمی‌توان در آن کلاس‌ها شاهد بود.

به اعتقاد وی بهتر است هزینه‌ای را که شهرداری در اختیار این فرهنگسراها قرار می‌دهد به بخش‌خصوصی متخصص همچون آموزشگاه‌های کامپیوتر واگذار کند تا آموزشی که صورت می‌گیرد به گونه‌ای تخصصی و حرفه‌ای باشد.

به طوری که در برخی از کشورهای خارجی شهرداری‌ها نیز برپایی این‌گونه کلاس‌ها را با حمایت مالی خود به بخش‌خصوصی واگذار می‌کنند.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۴۰مرکز وابسته به شهرداری در زمینه آموزش مهارت‌های کامپیوتر در تهران در حال فعالیت هستند.

قدیمی همچنین معتقد است: این نوع امور نه تنها باعث توسعه کار و فعالیت‌ها توسط آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر نخواهد شد، بلکه سدی برای آنها خواهد بود.

وی همچنین در موردآموزشگاه‌های کامپیوتری که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، می‌گوید: مدارکی که این نوع آموزشگاه‌ها در اختیار افراد قرار می‌دهند در حد استاندارد بین‌المللی است و در ۷۰ کشور صنعتی دنیا قابل استفاده است.

به گفته وی، بیشتر کسانی که به این آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند به خاطر آموزش حرفه‌ای و کسب مدرک معتبر برای ورود به بازار کار است، زیرا مدرکی که از طریق این‌گونه آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود برای ورود به بازار کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدیمی همچنین مدرکی که از سوی مدارس کار و دانش و سازمان فنی‌وحرفه‌ای در زمینه کامپیوتر اعطا می‌شود را بین‌المللی و معتبر اعلام می‌کند و معتقد است، تعلیم مهارت‌های کامپیوتر بدون شرکت در این‌گونه کلاس‌ها در حد یک آموزش معمولی است و نمی‌توان آن را به عنوان یک مهارت تخصصی در نظر گرفت، ضمن اینکه مدارک ارائه شده از سوی این مراکز معتبر هم نیستند. زیرا آموزش‌هایی که در آموزشگاه‌های کامپیوتر زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، صرفا جنبه مهارتی داشته و مقدمه‌ای برای ورود به بازار کار محسوب می‌شود.

کلاس‌هایی برای حرفه‌ای شدن

حدود ۷۵ رشته مهارتی در زمینه کامپیوتر از آموزشگاه‌های کامپیوتر زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود که حدود ۴۰ مهارت آن مانند دوره‌های مبانی کامپیوتر، ویندوز، ICDL، سیستم ویرایشگر، آفیس، زبان‌های برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی صفحه‌وب، مدیریت شبکه و فتوشاپ از استقبال بالایی برخوردارند.

به گفته قدیمی، هزینه آموزش و دوره‌های کامپیوتر در مراکز وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای امسال با افزایش ۱۰درصدی مواجه بوده که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام شده است.

قدیمی همچنین در زمینه آموزشگاه‌های کامپیوتری که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند و زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای نیستند می‌گوید: «آموزش و مهارت‌های کامپیوتر در این مراکز از استاندارد بین‌المللی برخوردار نبوده و هزینه‌ای هم که دریافت می‌کنند از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند. به‌طور مثال برخی مدهای ‌آموزشی که در آموزشگاه‌های زیر نظر فنی و حرفه‌ای با ۱۳۰ ساعت برگزار می‌شود در این آموزشگاه‌ها با ۶۰ ساعت برپا می‌شود و مبلغی هم که بابت این دوره کلاس‌ها دریافت می‌کنند بیشتر از شهریه آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای است.

وی همچنین متوسط قیمت هر ساعت آموزش کامپیوتر در آموزشگاه‌های دارای مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای را ۸۵۰تومان اعلام می‌کند که بر این اساس مقدار شهریه هر دوره از کلاس‌ها بسته به میزان ساعت (۴۰-۱۰۰-۲۰۰ ساعت) آموزش متغیر است.

شرایط استخدام، برگ برنده کلاس‌های رایانه‌ای

تبلیغات و معرفی مهارت‌های گوناگونی که از سوی آموزشگاه‌های مختلف کامپیوتر برای جلب متقاضیان صورت می‌گیرد تا حدود زیادی در پیشبرد اهداف آنها موثر است، البته برخی از متقاضیان اینگونه کلاس‌های آموزشی معتقدند شرایطی که برخی از شرکت‌ها و ادارات برای جذب نیرو در نظر گرفته‌اند این اجبار را به وجود آورده‌است که قشر زیادی از متقاضیان به دنبال فراگیری مهارت‌های کامپیوتری از طریق آموزشگاه‌های کامپیوتر باشند.«هومن حامدی‌فر» مسوول امور نمایندگی‌های مجتمع فنی تهران در زمینه آموزش دوره‌های کامپیوتر در این مجتمع می‌گوید: دوره‌هایی که در این مجتمع در زمینه مهارت‌های کامپیوتری برای متقاضیان ارائه می‌شود از کلاس‌های آموزشگاه‌های کامپیوتر زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای نیز تخصصی‌تر است و رشته‌هایی را دنبال می‌کند که براساس نیاز جامعه و برای اشتغالزایی طراحی شده‌اند، ضمن اینکه براساس استانداردهای جهانی است و از مهارت‌های آموزشی کشورهای مطرح الگوبرداری شده است.

وی همچنین مدعی است که اکثر مربیان این مجتمع مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی بود و از دوره‌های آموزشی متخصصان بین‌المللی نیز بهره می‌برند.

حامدی‌فر همچنین در زمینه فراگیری مهارت‌های کامپیوتری بدون شرکت در کلاس‌های دوره‌ای آموزشگاه‌ها می‌گوید: فراگیری بسیاری از مهارت‌های کامپیوتری تنها با شرکت در آموزشگاه‌های معتبر امکان‌پذیر است، چرا که فراگیری بسیاری از نکات مهم در زمینه آموزش تخصص‌های کامپیوتری زمانی به دست می‌آید که متقاضی در کلاس‌های آموزشی شرکت کند.

وی همچنین به هزینه شهریه کلاس‌های فراگیری مهارت‌های کامپیوتر در این مجتمع اشاره می‌کند و می‌گوید: مبلغی که بابت شهریه در این مجتمع دریافت می‌شود نسبت به شهریه دوره‌های آموزشی مراکز دیگر حدود ۲۰ تا ۳۰درصد بیشتر است. ضمن اینکه از کیفیت آموزش بالاتری نیز برخوردارند.

حامدی‌فر فراگیری دوره‌های ICDL را به عنوان یکی از دوره‌های پر متقاضی اعلام می‌کند و می‌گوید: شاید طرح آموزش مهارت‌های ICDL که از سوی سازمان‌ها و ادارات دولتی با استقبال زیادی روبه‌رو شد، در آموزشگاه‌های مختلف در حد استاندارد بین‌المللی نیست، ولی می‌توان از آن به عنوان یک طرح مثبت یاد کرد.

به ادعای وی ارائه این مدرک به متقاضیان فراگیری دوره‌های ICDL در قبال فراگیری مهارت و تخصص پیشرفته نبوده، بلکه در حد یک آشنایی مختصر در زمینه فراگیری این مهارت‌ها صورت می‌گیرد.

شهریه‌ای که بابت مهارت‌های گوناگون کامپیوتری در این مجتمع دریافت می‌شود به شرح زیر است: دوره‌های ۱۴۹،۹ICDL هزارتومان، طراحی ۱۵۲،۲web تا ۲۱۱ هزار تومان، ویندوز پیشرفته ۲۱۱هزار تومان، اینترنت ۱۵۲هزار تومان، world ۷۴هزار تومان و فتوشاپ ۱۶۰هزار تومان.

آموزش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کلاس‌های کامپیوتری!

اسدیان مسوول آموزش یکی از آموزشگاه‌های آزاد کامپیوتر، فراگیری مهارت‌های کامپیوتری به صورت عملی را یکی از دلایل استقبال بالای متقاضیان اعلام می‌کند و معتقد است، فراگیری مهارت‌های گوناگون کامپیوتر بدون حضور در کلاس‌های آموزشی، غیر حرفه‌ای است و جنبه کاربردی ندارد.

وی همچنین به حضور تحصیلکرد‌ه‌های دانشگاهی رشته کامپیوتر در این آموزشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: افراد زیادی هستند که با داشتن مدرک کامپیوتر از دانشگاه به این کلاس‌ها مراجعه می‌کنند چرا که آنها معتقد دروسی را که در دانشگاه‌ها گذرانده‌اند چندان به مباحث و برنامه‌های پیشرفته کاربردی امروزی نزدیک نبود و تنها جنبه تئوری و پایه‌ای دارند.همچنین بر این باورند بسیاری از نکته‌های مهم و کاربردی را با حضور در این کلاس‌ها می‌توانند آموزش ببینند.

نتیجه

هر چند یادگیری برخی از فنون و مهارت‌های کامپیوتری نیز بدون شرکت در کلاس‌های آموزش کامپیوتر و تنها از طریق کتاب و CDهای آموزشی امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد اجباری که بعضی از ادارات و شرکت‌ها برای متقاضیان کار در نظر گرفته‌اند این شرایط را ایجاد کرده که این متقاضیان برای ارائه مدرک معتبر به مراکز کاریابی، بازار پررونقی را برای آموزشگاه‌های کامپیوتر فراهم کنند.