پیشرفته‌های کم فروش
مریم عسگری
زمان که می‌گذرد و به قول قدیمی‌ها دوره و زمانه که عوض می‌شود خیلی چیزها رنگ عوض می‌کنند.

آداب و رسوم، ارزش‌ها، شیوه زندگی و خواسته‌های بشر شکل دیگری به خود می‌گیرند و حتی شکل استفاده از ابزارهای گوناگون تغییر می‌کند.
جایگزینی لوازم جدید پیشرفته با ابزارهای ابتدایی نیز فرآیندی است که به مدد رشد علم و تکنولوژی به عرصه زندگی بشر امروزی وارد شده است.
سیستم‌های پیشرفته ارتباطی، لوازم صوتی و تصویری و دیجیتالی و ... همه و همه حاصل توسعه دانش بشری و رشد علم و تکنولوژی هستند و تولیدکنندگان این لوازم پیشرفته روز‌به روز با ورود مدل‌های جدیدتر در صدد جلب بیشتر توجه کاربران هستند.
ضبط صوت از دسته لوازمی است که از زمان تولید آن تاکنون مراحل تکاملی را طی کرده است و امروزه برخلاف گذشته که از این کالا تنها برای ضبط و پخش صوت استفاده می‌شد قابلیت پخش فرمت‌های صوتی فراوانی دارد.
تکامل ضبط صوت
به طور کلی تا حدود دو دهه پیش که سیستم‌های پیشرفته صوتی هنوز وارد بازار نشده بودند و یا حضور بسیار کمرنگی در عرصه زندگی انسان‌ها داشتند، کاست پلیر یا همان ضبط صوت‌های قدیمی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشتند. آن زمان نه خبری از لوح‌های فشرده موسیقی یا همان سی دی تراک و MP۳های معروف خودمان بود و نه سیستم‌های صوتی پیشرفته مانندCD Player، mp۴ player و mp۳ و دستگاه‌های پخش صوتی با باندهای پرقدرت در بازار وجود داشتند.
اما امروزه با ورود این دستگاه‌ها به بازار، نه تنها تولید ضبط صوت‌های قدیمی و کاست پلیرها کاهش یافته است، بلکه اکثر دارندگان این سیستم‌ها دستگاه‌های پیشرفته را جایگزین سیستم‌های قدیمی کرده‌اند.
اکثر تولیدکنندگان نیز با توجه به ذائقه خریداران و بازار رقابتی موجود، برای عقب نماندن از قافله و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار فروش هر از چند گاهی مدلی پیشرفته و کارآمدتر از قبل را روانه بازار می‌کنند.
به طوری که طی 10سال اخیر نه تنها تولیدکنندگان این قبیل کالاها رشد چشمگیری کرده و سودهای کلانی به دست آورده‌اند، بلکه روز به روز به تعداد تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افزوده می‌شود که در این میان می‌توان به تولیدکنندگان چینی اشاره کرد که امروز پرقدرت‌تر از تولیدکنندگان ژاپنی و اروپایی به عرضه لوازم صوتی و تصویری به بازار می‌پردازند.
طبق اعلام فروشندگان بازار، طی ۶تا ۷سال اخیر تولیدات چینی سهم بزرگی از آمار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری را به خود اختصاص داده‌اند و در بسیاری موارد نمونه‌های چینی به عنوان تولیدات سنگاپور، ژاپن، مالزی و حتی کشورهای اروپایی به فروش می‌رسند.
سرودی یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری، پایونیر، سونی، سامسونگ، جی.وی.سی، ال.جی، پاناسونیک و... را از برندهای معروف ضبط‌صوت در بازار معرفی می‌کند و می‌گوید: ضبط‌صوت‌های اکثر این برندها، محصول کشورهای چین، مالزی و سنگاپور هستند که گاه به اسم تولید ژاپن به فروش می‌رسند.
به گفته وی، سیستم‌های صوتی با توجه به کارایی‌های متنوع، کیفیت ضبط و پخش، قدرت پخش صدا و... از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.
این فروشنده، ضبط‌صوت‌های پاناسونیک، پایونیر و سونی را جزو گران‌قیمت‌های بازار معرفی کرد که تنوع در مدل و قابلیت‌های این برندها در مقایسه با سایر مارک‌ها بیشتر است.
طبق اعلام این فروشنده ضبط‌صوت‌های سامسونگ و ال.جی نیز در رده‌های بعدی از لحاظ قیمت قرار دارند.
سیر نزولی قیمت ضبط‌صوت
نکته‌ای که بسیاری از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری به آن اشاره می‌کنند کاهش نرخ سیستم‌های صوتی طی یک تا دو سال اخیر است که ورود مدل‌های کارآمد و پیشرفته به بازار، افزایش میزان عرضه این کالا در مدل و مارک‌های متعدد، وجود بازار رقابتی و... از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت این کالا عنوان شده‌اند.
همچنین ورود سیستم‌های صوتی و تصویری چندکاره مانند سینمای خانگی، DVD Player و VCD و... از جمله عوامل اصلی کاهش فروش و قیمت انواع ضبط صوت عنوان شده است.
از طرفی قیمت بالای انواع ضبط صوت به ویژه مارک‌های معروف در مقایسه با انواع DVD Player و VCD عامل مضاعفی در کاهش استقبال برای این کالا است. چرا که سیستم‌های چندکاره صوتی و تصویری، کارایی‌هایی به مراتب بالاتر از ضبط‌صوت‌های موجود در بازار دارند و این طور به نظر می‌رسد که خرید سیستم‌های چندکاره به مراتب به صرفه‌تر از خرید ضبط‌صوت است.
به عنوان مثال در حال حاضر برای خرید یک دستگاه DVD Player با امکانات مناسب به طور متوسط مبلغی حدود 70 تا 100هزار تومان موردنیاز است، در حالی که یک ضبط‌صوت با کیفیت نه چندان مطلوب، قیمتی بیش از 150 تا 200هزار تومان دارد.
یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال از انواع ضبط‌صوت، حجم فیزیکی بالای این کالا در مقایسه با دستگاه‌هایی چون VCD و
DVD Player است.
به گفته فروشندگان با توجه به دلایل ذکر شده قیمت انواع ضبط‌صوت طی یک سال گذشته در حدود ۱۰ تا ۲۰درصد کاهش یافته است.
البته این افت قیمت در برخی مارک‌های پرطرفدار مانند سونی کمتر محسوس است.
از گود خارج شده‌ها
نوریانی یکی دیگر از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، با اشاره به افت قیمت ضبط صوت طی سال‌های اخیر می‌گوید: «اگر چه ضبط صوت‌های امروزی از قابلیت‌های فراوانی برخوردار هستند و تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری همچنان به تولید عرضه این کالا مشغولند، اما برخی تولیدکنندگان به علت عدم توانایی درمقابل رقبای خود و افزایش بی‌رویه حجم تولیدات چینی عرصه رقابت را ترک کرده و عطای تولید این محصولات را به لقایش بخشیده‌اند.
آیوا یکی از شرکت‌هایی است که طی سال‌های گذشته در زمینه تولید لوازم صوتی و تصویری و به ویژه ضبط صوت بسیار شناخته شده بود. اما به دلایل ذکر شده امروزه شاهد حضور بسیار کمرنگ محصولات این برند در بازار هستیم.
به گفته سوهانی یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری، قدرت خروجی دستگاه، مهمترین عامل در قیمت‌گذاری ضبط صوت است.
وی می‌گوید: به طور معمول یک ضبط صوت با توان ۳۰۰۰ وات متقاضیان و قیمت بسیار بالاتری نسبت به دستگاهی با توان ۲۰۰۰ وات یا کمتر دارد.
به گفته وی در حال حاضر دربین ضبط صوت‌های شرکت سونی، سری‌های AZ که قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارند و سری GN که فاقد این قابلیت هستند جزو پرفروش‌های بازار هستند که قیمتی حدود 180 تا 520هزار تومان دارند.
طبق اعلام نمایندگی فروش محصولات سونی، مدل‌هایGMHC-GN۱۱۰۰D، MHC-GNZ۷۷۷D و
MHC-GNZ888D از مدل‌های جدید این کالا به حساب می‌آیند که دارای قدرت خروجی 905 تا 470وات و قابلیت پخش فرمت‌های JPEG، VCD، DVD ، MP3 و نوار کاست هستند وبا قیمتی حدود 180 تا 470هزار تومان به فروش می‌رسند.
فروشندگان نیز مدل‌های UXU۸، UXU۶ و UXU۱۰ را از جدیدترین ضبط صوت‌های جی‌وی‌سی معرفی کردند که به ترتیب با توان خروجی صدای ۷۰۰، ۵۶۰۰ و ۱۰۰۰۰وات به بازار عرضه شده‌اند و قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۵۷۰هزار تومان دارند.
مدل 8900 از ضبط‌صوت‌های ال-جی و مدل 2090 از ضبط‌صوت‌های سامسونگ نیز جزو تازه‌ وارد‌های بازار این کالا هستند که به ترتیب با قدرت خروجی صدای 8000 و 10000وات با قیمت 310هزار و 240هزار تومان به فروش می‌رسند.
قابلیت‌های ویژه
تجهیز به ورودی HDMI یکی از ویژگی‌های برخی ضبط‌صوت‌های جدید است که طی کمتر از یکسال اخیر وارد بازار شده‌اند.
HDMI یا interface High-Definition multimedia که به معنی رابط مولتی مدیا با کیفیت بالا است، اولین و تنها رابط تجاری برای انتقال غیرفشرده صدا در سیستم‌های صوتی به صورت دیجیتال است.
به وسیله این سیستم، کاربران خانگی می‌توانند تنها با یک کابل صدای دیجیتال را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند.
مدل MC۹ از ضبط‌صو‌ت‌های پاناسونیک به این سیستم مجهز است که قدرت خروجی آن ۶۰۰۰وات است.این ضبط‌صوت با قیمت ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.نمایندگی فروش محصولات سونی، سیستم‌های صوتی که به خروجی HDMI مجهز هستند را در بازار بسیار کمیاب می‌داند و می‌گوید: این سیستم‌ها برای ضبط‌صوت‌های خانگی کاربرد چندانی ندارد و ضبط‌صوت‌هایی که به این سیستم مجهزند درواقع همان سینما خانگی‌های خودمان هستند با قابلیت‌های تصویری کمتر. تجهیز به سیستم دراگون (اجرای cdهای خش‌دار) یکی دیگر از ویژگی‌های ضبط‌صوت‌های جدید است. برخی از مدل‌های ضبط‌صوت‌های سونی و پاناسونیک به این سیستم مجهز هستند.به نظر می‌رسد با توجه به رقابت تولیدکنندگان این کالا و استفاده از علم و تکنولوژی باید روز به روز منتظر ورود سیستم‌های پیشرفته با قابلیت‌های بیشتری به بازار باشیم.

در جدول زیر چند نمونه از مدل‌های جدید ضبط‌صوت در بازار معرفی شده‌اند

SONY
مدل:GN-1000Hifi قابلیت:پخش فرمت‌های صوتی MP3، DVD و VCD قدرت خروجی صدا: 8400وات قیمت:470هزار تومان

L.G
مدل:8900 قابلیت:پخش فرمت‌های صوتی MP3، DVD و VCD قدرت خروجی صدا: 8000وات قیمت:310هزار تومان

SONY
مدل:MHC-GN1100D قابلیت:پخش فرمت‌های صوتی JPEG، VCD، DVD و MP3 قدرت خروجی صدا: 905وات قیمت:470هزار تومان