محققان بریتانیایی به دنبال مطالعات وسیع خود موفق به کشف روشی جدید شده‌اند که به کمک آن می‌توان ریزتراشه‌ها را با قیمتی پایین و موافق با محیط زیست تولید کرد.

به گزارش Systemgroup گروهی از محققان دانشگاه لندن با استفاده از دمای بسیار پایین و لامپ‌های فرابنفش، دی‌اکسید سیلیکونی تولید کرده‌اند که می‌تواند به عنوان ماده اصلی و اولیه تراشه‌های مدرن امروزی مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر کارخانه‌های تولید تراشه با استفاده از کوره‌هایی که انرژی بسیار زیاد تولید می‌کنند، مواد اولیه خود را بیش از 1000 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند تا ماده اصلی تراشه‌ها آماده شود.
این فناوری به گونه‌ای است که حتی با دمای اتاق نیز می‌توان مواد اصلی تراشه‌ها را تولید کرد و با توجه به اینکه نیروی کمتری برای تولید این محصول صرف می‌شود، هزینه‌ها نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.
پروفسور یان بوید (Ian Boyd) یکی از محققان دانشگاه لندن که در این مطالعات شرکت کرده بود، گفت: «این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با صرف انرژی کمتر و کاهش هزینه‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی مورد نیاز مصرف‌کنندگان را با قیمتی پایین‌تر و کیفیتی بهتر به دست آنها برسانیم».
تراشه‌ها حاوی مدار‌های الکترونیکی پیچیده‌ای هستند که از انواع مختلف سیلیکون‌ها نظیر ترانزیستور ساخته می‌شوند. یک ترانزیستور به عنوان پایه متغیر جریان الکترونیکی محسوب می‌شود. هر یک از تراشه‌ها نیازمند چندین ترانزیستور هستند که در برخی موارد تعداد این ترانزیستورها به صدها میلیون عدد می‌رسد. هرچه تعداد ترانزیستورها افزایش یابد، تراشه‌ها قادر خواهند شد عملیات محاسباتی بیشتری را ظرف مدت زمان کوتاه انجام دهند.
ترانزیستورهای کنونی از چندین ماده رسانا درست می‌شوند تا بتوانند تغییرات نیروی الکتریکی را درون یک دستگاه برقی کنترل کنند و به عنوان یک عایق برق مورد استفاده قرار گیرند.