رشد 50درصدی فروش لپ‌تاپ
بازار دیجیتال - مدت زیادی از ورودش به دنیای پرهیاهوی ما نمی‌گذرد، اما این روزها همه جا چشمانمان را به جست‌وجوی خودش فرامی‌خواند.

خانه و محل کار ندارد، دیگر در عصر تکنولوژی زندگی بدون کامپیوتر و محصولات دیجیتال مرتبط با آن تقریبا ممکن نیست.
درست به همین دلیل هم هست که هر روز خبر جدیدی از رشد نجومی ارقام مربوط به آمار صادرات و فروش کامپیوترهای شخصی (PC) و به خصوص لپ‌تاپ‌ها منتشر می‌شود.
هرچه باشد، کامپیوترها نقطه اوج تولیدات عرصه تکنولوژی و عمومی‌ترین آنها در میان کاربران سراسر دنیا هستند و محصولات دیگر هر قدر پرطرفدار، نیازمند پشتیبانی کامپیوترها از آنها هستند.
بیشتر از حد تصور
آمار گویا خیرکننده‌ است. در واقع هر کاربر علاقه‌مند به سرنوشت و آینده بازار کامپیوتر که اخبار آن را دنبال می‌کند، احتمالا پیش‌بینی متخصصان و تحلیلگران بازار این محصولات را در ماه‌های گذشته خوانده است. اما مثل اینکه ارقام جالب آمارها در فصل دوم سال ۲۰۰۷ تمام عوامل موثر در پیش‌بینی‌های گذشته را زیر سوال برده است.
شواهد نشان می‌دهد رشد صادرات و فروش کامپیوترهای شخصی در آمریکا، کشورهای آسیای پاسیفیک و آمریکای لاتین بیشتر از میزان پیش‌بینی شده توسط کارشناسان است.
آخرین گزارش آماری موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان می‌دهد میزان نهایی صادرات کامپیوترهای شخصی در سراسر دنیا به ۱/۶۱میلیون دستگاه در فصل دوم سال ۲۰۰۷ رسیده است. این رقم اما در مقایسه با فصل دوم سال گذشته با رشد ۷/۱۱درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان Gartner برای این میزان رشد به ۶/۱۰درصد رسیده بود.
«Mikaka kitagwan» مدیر بخش تحقیقاتیGartner در این مورد معتقد است: «تقاضای چشمگیر کاربران، عرضه محصولات ارزان‌قیمت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، مهم‌ترین عوامل موثر در وقوع چنین رشدی بوده است.»
به این ترتیب به دنبال گسترش تکنولوژی‌های جدید و طراحی‌های متفاوت برای محصولات جدید، انتظار می‌رود این روند رشد همچنان ادامه پیدا کند.
در واقع کارشناسان معتقدند بازار کامپیوتر میلی به اشباع شدن نداشته و هر روز نیازهای کاربران و نوع آنها در حال تغییر است.
آسیا، موفق‌ترین بازار جهان
در بازار کامپیوتر معمولا کشورهای در حال توسعه بهترین نتایج را به دست می‌آورند. به همین دلیل هم در این دوره، بازار کشورهای آسیایی بیشترین میزان رشد را به خودشان اختصاص داده‌اند. در بازار کشورهای آسیای پاسیفیک گویا لپ‌تاپ‌ها بیشترین طرفداران را در اختیار دارند تا جایی که بازار این محصولات در کشورهای آسیای پاسیفیک و به ویژه چین با رشد 50درصدی در فروش روبه‌رو شده است. بعد از چین، کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا هم بالاترین آمارها را در میزان فروش و رشد بازار به دست آورده‌اند.
بازار کشورهای اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) هم نتایجی مشابه وضعیت بازار کشورهای آسیای پاسیفیک را به ثبت رسانده‌اند.
در ایالات متحده اما میزان نهایی صادرات کامپیوترهای شخصی با رشد 9/5درصدی نسبت به سال 2007 به 7/15میلیون دستگاه رسید. این در حالی است که رقم پیش‌بینی‌شده کارشناسان برای این رشد، 2/3درصد بوده است.
تقاضای کاربران حرفه‌ای برای لپ‌تاپ‌ها
لپ‌تاپ‌ها همچنان محبوب‌ترین محصولات قابل حمل بازار کامپیوتر هستند. برخلاف تصور کارشناسان، ورود سیستم عامل جدید ویندوز ویستا نتوانست تاثیر چندانی بر روند رو به رشد بازار این محصولات بگذارد.
در این میان آمار موسسه Gartner از وضعیت بازار لپ‌تاپ در فصل دوم سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد، کامپیوترهای قابل حمل علاوه بر کاربران حرفه‌ای توجه کاربران معمولی را هم به خودشان جلب کرده‌اند.
با این حال هنوز هم تعداد کاربران حرفه‌ای علاقه‌مند به داشتن لپ‌تاپ از تعداد خریداران عادی بیشتر است.تولید کنندگان برتر این محصولات به این ترتیب توانسته‌اند میزان فروش خود را تا حد چشمگیری افزایش دهند، اما از این جریان باید Dell را حذف کرد.
در بازار جهانی لپ‌تاپ، HP همچنان جایگاه اول را در اختیار دارد. طبق تحلیل کارشناسان در‌حال‌حاضر وضعیت شرکت‌های تولید کننده در بازار لپ‌تاپ تا حد زیادی مشابه جایگاه آنها در بازار کامپیوترهای شخصی است.