بازار دیجیتال- اسکنر یک دستگاه تصویربرداری است که به سلول‌های حساس به نور یا چشم‌هایی مجهز است که می‌توانند نوری را که از شی مورد اسکن منعکس‌شده یا عبور کرده است شناسایی کنند. به این سلول‌ها C(Charged-Cauple Device) CCD می‌گویند. CCDها به صورت خطی در کنار هم قرار می‌گیرند و نوار باریکی را تشیکل می‌دهند. هر CCD با انداز‌ه‌گیری شدت نور، آن را به بار الکتریکی تبدیل می‌کند. تعداد CCDها در هر اسکنر به هزاران عدد می‌رسد و هر کدام یک پیکسل از شی را ایجاد می‌کنند. به ازای هر پیکسل، تعداد مشخصی بیت اختصاص داده می‌شود که برای ذخیره اطلاعات لازم هستند. هر چه تعداد بیت‌ها بیشتر باشد، کیفیت

تصویر بهتر می‌شود.

اکثر اسکنرها از CCD استفاده می‌کنند. اما بعضی اسکنرهای جدیدتر به فناوری C(Contact Image Sensor) CIS مجهز شده‌‌اند. در اسکنر CCD، نوری که از شی مورد اسکن منعکس‌ می‌شود، با عبور از یک مجموعه آینه و لنز به سوی نوار CCDها هدایت می‌شود. اما در اسکنر CIS، حسگرها درست زیر شی قرار دارند و خودشان نور منعکس‌شده را مستقیما دریافت می‌کنند.

از آنجایی که این اسکنرها، به سیستم پیچیده نوری احتیاج ندارند، کوچک‌تر و بادوام‌ترند و هزینه ساخت آنها کمتر می‌شود.

حسگرهای CIS به تراشه‌هایی مجهز هستند که می‌توانند از شی مورد اسکن تصویر دیجیتالی تولید کنند.

مصرف انرژی آنها نیز کمتر از CCDها است. اما این تراشه ها در واقع فضایی را اشغال می‌کنند که اگر نبودند این فضاها مورد استفاده حسگرهای نوری قرار می‌گرفتند.

از همین‌رو، کیفیت تصویری که اسکنرهای CIS به دست می‌دهند کمی پایین‌تر از اسکنرهای CCD است. به همین دلیل، خیلی از کاربران از اندک مزایای اسکنرهای CIS (نظیر کوچک بودن یا ارزان بودن) صرف‌نظر می‌کنند و به سراغ اسکنرهای CCD می‌روند.

به طور کلی اسکنرها از نظر شکل و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که طبیعتا در قیمت آنها نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

اسکنرهای خوابیده

این نوع اسکنر از یک صفحه شیشه‌ای تخت تشکیل شده که روی نوار حسگرهای نوری قرار می‌گیرد و دری دارد که روی صفحه شیشه‌ای می‌خوابد. کاغذ یا اشیایی مثل کتاب باز شده روی شیشه گذاشته می‌شوند.

نوری که از زیر شیشه تابیده می‌شود با برخورد به شی مورد اسکن، انعکاس پیدا کرده و به وسیله نوار CCD دریافت می‌شود.

اسکنرهای خوابیده جزو انواع رایج و خوش‌دست اسکنرها هستند که هم در مدل رنگی و هم تک‌رنگ تولید می‌شوند. تنها عیب این اسکنرها این است که جای زیادی را روی میز اشغال می‌کنند.

اسکنرهای برگه‌خور

در این نوع اسکنرها، نوار حسگرهای نوری (برخلاف اسکنرهای خوابیده) بی‌حرکت است و در عوض برگه‌ای که اسکن می‌شود روی نوار حرکت می‌کند.

این نوع اسکنر برای کسانی که می‌خواهند حجم بزرگی از اسناد را اسکن کرده و به متن قابل ویرایش دست پیدا کنند، بسیار مناسب است. اگر اسکنرهای برگه‌خور را به یک دستگاه

(ADF (Automatic Document Feeder شاید بتوان گفت برگه‌رسان خودکار مجهز کنید، دیگر لازم نیست خودتان تک‌تک‌ برگه‌ها را

وارد اسکنر کنید.

اسکنرهای برگه‌خور در دو نوع رنگی و تک‌رنگ موجود هستند. البته می‌توان عکس یا صفحات کوچک را وارد اسکنر کرد. اما امکان جمع شدن آنها وجود دارد.

به همین جهت از این لحاظ، اسکنرهای خوابیده مناسب‌تر هستند. اسکنرهای برگه‌خور بسیار جمع‌و‌جور هستند و به درد فضاهای محدود می‌خورند.