دنیای اقتصاد- چند سالی است که تب ساخت بازی‌های رایانه‌ای در ایران افزایش یافته و در این مدت نسبتا کوتاه بازی‌های متعددی از طرف افراد یا ارگان‌های متعددی تولید شده است. بازی‌هایی که برخی به دلیل کیفیت پایین با شکست مواجه شده و برخی دیگر به دلیل جذابیت و توجه به استانداردهای لازم با استقبال خوبی حتی در سطح جهانی روبه‌رو شده‌اند.

به اعتقاد مسوولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برای رسیدن به شرایط مطلوب و رقابت با بازی‌های خارجی بهتر است زمان مشخصی طی شود و باید قدم به قدم پیش رفت و مسوولان فرهنگی کشور نیز حمایت‌هایی را انجام دهند.
تلاش برای گسترش تولید بازی
براساس آمار و شواهد، صنعت بازی‌سازی قبل از صنعت فیلم‌سازی به‌ عنوان یکی از سودآورترین صنایع در جهان شناخته شده است. بر همین اساس، برخی از کشورها با تولید بازی‌های با کیفیت و تبلیغات گسترده هر روز در حال پیشی ‌گرفتن از یکدیگرند.
در ایران هرچند تولید بازی با آنچه در جهان اتفاق می‌افتد فاصله بسیاری دارد و بودجه مورد نیاز به این بخش اختصاص داده نمی‌شود، اما اکثر بازی‌سازان و طراحان اصلی تولید بازی در ایران معتقدند که هرچند نه به صورت گسترده، اما در چند سال گذشته و با ورود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این حوزه، بازار کمی سروسامان گرفته و توانسته با حمایت‌های این بنیاد راهی به جلو و برای پیشرفت بردارد.
حتی برای افزایش تولید بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از خلاقیت دوستداران بازی‌های رایانه‌ای چندی پیش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سرای روبات‌سازان پارسی برای طرح استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در برنامه کمک درسی مدارس، تفاهم‌نامه همکاری با یکدیگر منعقد کردند.
این تفاهم‌نامه به منظور ایجاد بخش‌های مشترک در زمینه تولید فکر برای خلق بازی‌های مناسب و فعالیت در زمینه اجرای بازی‌های آنلاین برای دانش‌آموزان سراسر کشور و همچنین براساس طرح اندیشه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در برنامه کمک‌درسی مدارس
(که پیش‌تر وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از برنامه‌های آتی این وزارتخانه اعلام کرده بود) منعقد شده است. احمد احمدی، معاون بازرگانی و امور بین‌المللی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی ایران، در خصوص وضعیت تولید بازی‌های رایانه‌ای در ایران می‌گوید: «صنعت بازی در ایران هر سال با رشد بیشتری همراه است. در حال حاضر حدود ۹۵ شرکت سازنده‌ گیم یا همان استودیوهای سازنده‌ گیم، البته نه به صورت یک شرکت بزرگ، در ایران فعال هستند و در ژانرها و سبک‌های مختلف گیم تولید می‌کنند.» به باور وی، این شرایط ایده‌آل و کامل نیست، اما رشد ۵۰ درصدی تولید بازی در کشور آن هم سالانه نشان‌دهنده وجود پتانسیل ساخت بازی در ایران است و آینده روشنی در انتظار این بخش است. احمدی اعلام می‌کند که با سابقه ۵ ساله ایران در این بخش، کشور چه به لحاظ تعداد گیم‌ها و گیمرها و چه از لحاظ میزان تولید گیم در خاورمیانه جایگاه اول و در منطقه‌ آسیا رتبه‌ پنجم را دارد.
بازی‌های ناشناخته
در حالی که مسوولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از پیشرفت قابل ملاحظه تولید بازی رایانه‌ای در کشور خبر می‌دهند اما شواهد نشان می‌دهد که هنوز این بازی‌ها به دلیل کیفیت نه چندان مناسب و عدم جذابیت داستان مورد توجه دوستداران بازی‌های رایانه‌ای ایرانی قرار نگرفته‌اند. محمد بی‌طرف، قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر سهم بیش از ۹۰ درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور در دست بازی‌های خارجی است که این امر هم به عدم فرهنگ‌سازی و قیمت پایین این بازی‌ها بازمی‌گردد. بنیاد سعی کرده شرایطی را در بازار ایجاد کند که به مرور اثرگذاری بازی‌های ایرانی نیز دیده شود.» در همین زمینه احمدی، مشکل عدم توجه به بازی‌های ایرانی را به کیفیت پایین بازی‌های ایرانی ارتباط می‌دهد و می‌گوید: «دانش ساخت بازی در ایران ضعیف است. به خاطر اینکه هیچ نوع مرکز آکادمیکی که بخواهد اطلاعات را آموزش دهد وجود ندارد. البته در سال جاری اولین انستیتوی تولید بازی‌های کامپیوتری در ایران توسط بنیاد بازی‌های کامپیوتری تاسیس شده است. ما در سری اول از بین ۵۰۰ دانشجو حدود دویست نفر را انتخاب کردیم، اما از آنجا که تعداد متقاضیان ثبت نام زیاد بود برای بار دوم کنکور گذاشتیم و تصمیم داریم ۱۵۰ نفر را انتخاب کنیم.» وی در ادامه در توضیح این دوره آموزشی می‌افزاید: «در ابتدا مدت دور حدود یک سال بود که قرار است دوساله شود. سعی می‌کنیم پنج رشته‌ مختلف را به دانشجویان آموزش بدهیم. به این‌صورت سعی می‌کنیم کمبود نیروی انسانی و کمبود دانش را تا حدودی برطرف کنیم.» احمدی در ادامه تصریح می‌کند که بنیاد ملی سعی دارد دانش شرکت‌های بازی‌سازی و تجارت بین‌الملل را به جوانان و نوجوانان دوستدار این حوزه منتقل کند تا اطلاعات‌شان در مورد بازارهای کشورهای مختلف بیشتر شود. به باور وی این گروه باید یاد بگیرند که دیدشان نسبت به بازار کشورهای مختلف متفاوت باشد.
معرفی چند بازی ایرانی جدید


نام بازی: سیاووش
سبک بازی: اکشن انفرادی
سن: 12+
قیمت: ۵ هزارتومان
این بازی که براساس داستان‌های حماسی شاهنامه تولید شده است، در اختتامیه دومین جشنواره
بازی‌های رایانه‌ای، به همراه بازی گرشاسب به عنوان بهترین بازی‌های ۳ بعدی سال انتخاب شدند؛ همچنین جایزه بهترین بازی از نظر فنی نیز به این بازی اهدا شد. بازی داستان کشته شدن سیاوش توسط افراسیاب (پادشاه توران زمین) و انتقام‌گیری خون سیاوش توسط پسرش کیخسرو را روایت می‌کند. این بازی یک بازی اکشن انفرادی است که با طرح معماهای خاص در مراحل مختلف، استفاده از ابزارهایی نظیر سلاح، زره و... توسط قهرمان، فرصت بازی در فضای تخیلی باستانی ایران و توران را به بازیکن می‌دهد.


نام بازی: عصر پادشاهان
سبک بازی: آنلاین، تاریخی- نظامی
سن: ۳+
قیمت: رایگان
عصر پادشاهان یک بازی آنلاین است . برای شروع کار درسایت www.Kingsera.ir ثبت‌نام و بازی را شروع کنید. با این کار به عنوان یک پادشاه جوان هیجان یک دنیای پر مخاطره و اسرار آمیز را تجربه
خواهید کرد.
این بازی رایگان و بر اساس یک داستان تخیلی تاریخی طراحی و تولید شده است.
در این بازی شما به عنوان یک پادشاه شجاع تلاش می‌کنید با ایجاد امپراتوری قدرتمند و ارتشی عظیم به مبارزه با شیاطین برخیزید .
در این میان جنگ‌هایی بزرگ شکل خواهد گرفت و شما با شکست شیاطین نام خود را در کتیبه جاودان قهرمانان ثبت می‌کنید. این ثبت نام برای شما مهم خواهد بود؛ چون در نهایت می‌توانید به جوایز نقدی هر دوره از بازی دست پیدا کنید.


نام بازی: گرشاسب ۲
سبک بازی: اکشن- ماجراجویی
سن: ۱۵+
قیمت: 5 هزار تومان
بازی گرشاسب یکی از پرافتخارترین بازی‌های ایرانی است که نه تنها در داخل کشور، که در خارج از کشور نیز با استقبال خوب منتقدان و بازی‌سازان خارجی مواجه شد.
تا کنون 150 هزار نسخه از این بازی در ایران به فروش رفته است. شاید همین استقبال بالا هم باعث شده تا سازندگان بازی گرشاسب، به فکر تولید قسمت دوم این بازی باشند.
. گرشاسپ، یک بازی اکشن سوم شخص است و روند کلی بازی بر اساس پیکارهای پهلوان اصلی بازی گرشاسپ و رویارویی او با نیروهای اهریمنی است .
مبارزات تن به تن، حل معما و کشف فضاهای سرزمین خونیراث از عناصر اصلی این بازی هستند.


ارتش‌های فرازمینی
سبک بازی: تیراندازی اول شخص
سن:15+
قیمت: در حال تولید
این بازی هنوز وارد بازار نشده و مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد . اما پیش نمایش کوتاه بخش‌هایی از این بازی در دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای مورد توجه بسیاری از بازی دوستان ایرانی قرار گرفت. داستان ارتش‌های فرا زمینی، روایتی از آینده سیاره زمین است که؛ در آن جنگ بر سر منابع انرژی، زمین را به یک ویرانه غیر قابل سکونت تبدیل کرده است. بر اساس این بازی تنها راه زنده ماندن مردم، سفر به سیاره‌های دیگر برای به دست آوردن انرژی است. همچنین در این بازی، نیروهای ایرانی به عنوان یکی از نیروهای مطرح در جنگ، با گروهی از نیروهای زیاده طلب که درصدد نابودی دنیا هستند، وارد مبارزه می‌شوند.
سبک اصلی این بازی تیراندازی اول شخص (First Person Shooting) است. در این بازی از مکانیک‌های مختلفی مانند بالا رفتن از کوه و هدایت وسیله نقلیه و ربات پرنده استفاده شده است. تیم بازی‌سازی ارتش‌های فرازمینی اعلام کرده‌اند این بازی احتمالا در اوایل سال ۹۲ وارد بازار شود و این بازی در آینده ، به بت گرافیکی برای بازی‌سازان ایرنی تبدیل خواهد شد.