بازار دیجیتال- گوشی iPhone شرکت Apple و موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید شرکت Google این روزها در واقع به یک دفترچه کوچک اطلاعات کاربرانشان تبدیل شده‌اند که همه جا در جیب آنها هستند. درست به همین دلیل هم هست که هر روز نگرانی‌ها درباره افشای اطلاعات کاربران و تجارت این اطلاعات در جهان در حال افزایش است. این گوشی‌ها در حال حاضر با استفاده از سرویس‌های مکان‌یاب خودشان حتی می‌توانند اطلاعات مربوط به مکان کاربرانشان را هم در اختیار داشته باشند. این اطلاعات در واقع به این شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بازار ۹/۲ میلیارد دلاری برای سرویس‌های مبتنی بر مکان را ایجاد کنند. بازاری که بر اساس آخرین گزارش Gartner انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۴ به ارزش ۳/۸ میلیارد دلاری برسد.

جدیدترین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که یک گوشی HTC مبتنی بر آندروید می‌تواند اطلاعات مکان کاربرش را در چند ثانیه بدست آورده و به Google ارسال کند. این اطلاعات همراه با نام کاربر و حتی اطلاعات مربوط به شبکه Wi-Fi نزدیک به آن ارسال می‌شود.

Apple هم اعلام کرده است که اطلاعات مکانی کاربرانش را با استفاده از GPS جمع آوری کرده و هر ۱۲ ساعت یک بار آنها را به روز می‌کند. این همان اتفاقی است که نگرانی کارشناسان و افراد مختلف را باعث شده است.