ندا لهردی
وقتی در سال ۱۹۸۱ نمایشگاه کامپیوتر تایوان برگزار شد و شرکت‌‌های کوچک و متوسط را برای نمایش جدیدترین محصولاتشان دور یکدیگر جمع کرد، کسی فکرش را هم نمی‌‌کرد که این نمایشگاه تنها چند سال بعد به بزرگ‌‌ترین نمایشگاه IT آسیا و دومین نمایشگاه تکنولوژی جهان تبدیل شود. چند سال بعد این نمایشگاه با نام Computex و به صورت سالانه برگزار شد.

در حقیقت همراه با رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تایوان و دیگر کشورهای آسیایی در اوایل سال‌‌های دهه 1990، این نمایشگاه هم به تدریج گسترده‌‌تر و در سرتاسر جهان مطرح شد. Computex حالا در سال‌‌های اخیر هر سال در روزهای اول ماه ژوئن برگزار می‌‌شود. امسال هم این نمایشگاه با آغاز ماه ژوئن افتتاح شد تا مرکز نمایشگاه‌‌های تجاری و بین‌المللی تایوان روزهای اول تا پنجم این ماه شلوغ‌‌ترین روزهایشان را تجربه کنند.
نسل جدید ترکیب‌‌های سخت‌‌افزاری و بازی‌‌های آنلاین
Computex 2010 هم حالا آنقدر در میان فعالان عرصه IT جهان اهمیت پیدا کرده که دیگر به عنوان یک فرصت تجاری بزرگ و موثر محسوب می‌‌شود. درست به همین دلیل هم بعضی از مسوولان بلند مرتبه شرکت‌‌های بزرگ بین‌المللی IT در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرده و درباره برنامه‌‌های آینده شرکت‌‌شان صحبت کردند.
«چکیب آکروت»، معاون ارشد توسعه تکنولوژی شرکت AMD یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه بود. او در این مراسم از طراحی و تولید یک قطعه سخت‌‌افزاری جدید و منحصر به فرد در شرکت متبوعش خبر داد. آکروت در این مورد گفت: «این روزها ما به عرصه جدیدی از علوم کامپیوتر و پردازش اطلاعات وارد می‌‌شویم. در این عرصه جدید کامپیوترهای شخصی قابل حمل با ابعاد کوچک و قابلیت‌‌های متنوع جایگاه خاصی دارند. درست به همین دلیل هم قطعات ترکیبی و کوچک‌‌تر در این زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کنند. محصول جدید ما یعنی Fusion APU یکی از همین محصولات ترکیبی است که کاملا منحصر به فرد و جالب است.»
او درباره این قطعه سخت‌‌افزاری جدید که در حقیقت ترکیبی از CPU یا پردازنده مرکزی و GPU یا پردازنده کارت گرافیکی است، صحبت کرد و گفت:« AMD با تولید این قطعه سعی دارد ضمن کاهش مصرف انرژی، کارآیی کامپیوترهای شخصی را هم افزایش بدهد.»
«جو هسین» نایب رییس شرکت بزرگ ASUS هم یکی دیگر از افرادی بود که روز سه شنبه گذشته در مراسم افتتاحیه Computex ۲۰۱۰ صحبت کرد. او در این مراسم در مورد رشد بازی‌‌های کامپیوتری آنلاین و تبدیل شدن آنها به یک صنعت درآمدزا صحبت کرد و گفت: «در واقع به دلیل همین رشد چشمگیر هم شرکت ASUS تصمیم دارد در آینده نزدیک برنامه جدی برای ورود به این صنعت پر درآمد را در پیش بگیرد. بازی‌‌های کامپیوتری حالا دیگر از بازی‌‌های آنلاین هم فراتر رفته و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک پدیده اجتماعی هستند و به این علت هم می‌‌توانند در قالب شبکه‌‌های اجتماعی آنلاین قرار بگیرند. به این ترتیب شرکت ما همچنان می‌‌خواهد با سلیقه و تقاضای مشتریانش همراه باشد».
رشد شرکت‌‌کنندگان خارجی و حضور پر رنگ تولید کنندگان تایوانی
Computex ۲۰۱۰ در حقیقت سی‌‌امین نمایشگاه سالانه آن است که در تایوان برگزار می‌‌شود. این نمایشگاه امسال با حضور شرکت‌‌کنندگان مطرح خارجی و داخلی در چهار سالن بزرگ برگزار می‌‌شود. در این سالن‌‌ها هزار و ۷۱۵ شرکت‌کننده برای معرفی و رونمایی از جدیدترین محصولات خودشان در ۴ هزار و ۸۶۱ غرفه حاضر شدند. بر اساس آمار منتشر شده از طرف شورای توسعه تجارت خارجی و بنیاد علوم کامپیوتری تایوان که برگزارکنندگان این نمایشگاه هستند، تعداد شرکت‌کنندگان و غرفه‌‌های نمایشگاه امسال در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته میلادی تا ۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که «موسس ین» مدیر اجرای دپارتمان نمایشگاهی شورای توسعه تجارت خارجی تایوان در این مورد می‌‌گوید: «ما در نمایشگاه امسال به دو دلیل انتظار افزایش چشمگیری را در تعداد شرکت‌کنندگان نداشتیم. در واقع افزایش قیمت بلیت‌‌های پروازها و آغاز فصل تعطیلات باعث می‌‌شوند که ما به همین افزایش چند درصدی هم قانع باشیم.» او همچنین معتقد است که افزایش پیش ثبت نام خریداران بین‌المللی و رسیدن تعداد آن‌‌ها به ۱۱ هزار نفر در نمایشگاه امسال، موفقیت بزرگی برای این نمایشگاه به حساب می‌‌آید.
با این همه، اما شرکت‌‌های بین‌المللی بزرگی مانند AMD، Google، Intel و Qualcomm از آمریکا، Lenovo از چین، Siemens و Alcatel-Lucent از آلمان و شرکت‌‌های دیگری مانند Fujitsu، Microsoft، Kingston، Opera Software، SanDisk، Sanyo، Hitachi و NVIDIA در این نمایشگاه شرکت کردند تا در کنار تولیدکنندگان تایوانی بزرگ مانند MSI، Acer، Apacer، ASUS، Transcend و Giga-byte جدیدترین محصولات و خدمات خودشان را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارند.
به این ترتیب توجه شرکت‌‌ها و خریداران خارجی به Computex ۲۰۱۰ تایوان تا حد قابل توجهی افزایش یافته است تا آنجا که حالا در نمایشگاه امسال در حدود ۱۲۰ هزار بازدیدکننده از سرتاسر جهان برای دیدن جدیدترین محصولات و خدمات در عرصه تکنولوژی به تایوان آمده‌‌اند. آمار نشان می‌‌دهند که از میان این ۱۲۰ هزار بازدیدکننده، بیش از ۳۵ هزار نفر از کشورهای پیشرفته خارجی برای بازدید از این نمایشگاه بزرگ به محل برگزاری آن آمده‌‌اند.
در این میان، اما گویا حضور پر رنگ تولیدکنندگان تایوانی برای بازدیدکنندگان بیشتر جالب توجه بود. در حقیقت تولیدات و محصولات جدید این شرکت‌‌ها در بازار انواع کامپیوترهای شخصی و نت‌‌بوک‌‌ها در سال‌‌های اخیر باعث شده است تا بتوانند توجه بسیاری از خریداران و طرفداران این محصولات را به خودشان جلب کنند.
رقیب iPad و کتابخوان‌‌های پر طرفدار
در نمایشگاه Computex 2010 هم مانند نمایشگاه‌‌های دیگر تکنولوژی جدیدترین محصولات این عرصه معرفی و رونمایی شدند. در این میان، اما مهم‌‌ترین محصولی که توجه اغلب بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرد، رقیب جدی و جالب iPad جنجالی Apple بود. این کامپیوتر تبلت که از چند ماه پیش معرفی شده حالا بالاخره با نام Eee Pad در این نمایشگاه رونمایی شد.
این دستگاه در دو مدل معرفی شده است. مدل اول که با مدل EP۱۰۱TC معرفی شده دارای نمایشگر۱۰ اینچی بوده و مبتنی بر سیستم عامل Windows ۷ است. مدل دوم هم با مدل EP۱۲۱ به بازار معرفی شده و مجهز به پردازنده مدل دوم Intel Core ۲ Duo بوده و دارای نمایشگر ۱۲ اینچی و Windows ۷ است.
این شرکت دستگاه جدیدش را با امکاناتی مانند وب کم، پورت USB، خروجی HDMI، کارت خوان SD و طول عمر 10 ساعته باتری طراحی و تولید کرده است. این محصول قرار است با قیمت 399 تا 449 دلار در سال 2011 روانه بازار شود.
سبک‌‌ترین دستگاه کتابخوان الکترونیکی هم در این نمایشگاه عرضه شد تا توجه اغلب بازدید کنندگان را به خودش جلب کند. این محصول که تنها ۱۸۰ گرم وزن دارد، از سوی شرکت تایوانی
Green Book رونمایی شد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده تا کتاب‌های الکترونیکی در آن بهتر از iPad شرکت Apple خوانده شوند. این کتابخوان سبک به خاطر اندازه کوچک و سبکش به راحتی در جیب کاربرانش قرار می‌‌گیرد و امکان ذخیره 30 هزار کتاب در حافظه 32 گیگابایتی را دارد. این محصول با نمایشگر 6 اینچی، در هر بار شارژ کامل می‌تواند تا هشت هزار صفحه از کتاب‌‌های الکترونیکی را بخواند. این کتابخوان ویژه کتاب‌های چینی‌زبان طراحی شده، اما می‌تواند برای زبان‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این‌‌ها، کامپیوترهای تبلت مبتنی بر سیستم عامل آندرویید هم در این نمایشگاه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفتند. Viliv X10 هم یکی از این محصولات است که در این نمایشگاه رونمایی شد. این دستگاه با نمایشگر 10 اینچی HD خودش قابلیت‌‌های متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می‌‌دهد.
تکنولوژی در کنار گردشگری
در کنار نمایشگاه بزرگ Computex 2010، مسوولان برگزاری این نمایشگاه خدمات تفریحی جالبی را برای شرکت‌کنندگان و بازدید کنندگان آن ارائه می‌‌کردند. علاوه بر تاکسی‌‌ها و اتوبوس‌‌های رایگان برای رفتن به سالن‌‌های مختلف، مراکز اطلاعات، اتاق‌‌های بحث، دسترسی رایگان به اینترنت پر سرعت و امکان پیش خرید با قیمت‌‌های مناسب، تورهای گردشگری جذاب‌‌ترین بخش از حاشیه‌‌های نمایشگاه Computex 2010 بوده‌‌اند. این تورهای گردشگری برای بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه به صورت رایگان برگزار شد تا آنها بتوانند ضمن بازدید از بزرگ‌‌ترین نمایشگاه IT آسیا، از جاذبه‌‌های گردشگری این کشور هم لذت ببرند.

دو محصول مهم کامپیوتکس

Fusion APU محصول جدید AMD ترکیبی از CPU یا پردازنده مرکزی و GPU یا پردازنده کارت گرافیکی است.

Eee Pad محصول جدید ASUS یک کامپیوتر تبلت جدید و رقیب iPad شرکت Apple است.