بازیافت گوشی‌های نوکیا فعلا در ایران انجام نمی‌شود

مدیر روابط عمومی‌نوکیا گفت: بازیافت ۸۰ درصدی گوشی‌های نوکیا در ۸۵ کشور جهان صورت می‌گیرد. «الیزابت تونگی»، برنامه‌های توسعه پایدار و زیست‌محیطی این شرکت را در یک نشست مطبوعاتی که در حاشیه مراسم درختکاری نوکیا در تهران صورت گرفت، تشریح کرد و گفت: برنامه‌هایی که نوکیا در زمینه بازیافت مواد دارد، از مراحل اولیه به کارگیری مواد خام بر حداقل تاثیرگذاری بر محیط زیست متمرکز است. ۸۰ درصد موارد تشکیل‌دهنده گوشی‌های موبایل قابلیت بازیافت دارند و این امر به مصرف بهینه انرژی در مراحل توسعه محصولات، کمک شایانی می‌کند. وی با بیان اینکه کل مشترکان نوکیا در جهان هم‌اکنون یک میلیارد نفر هستند، افزود: بازیافت گوشی‌های نوکیا که در پنج هزار مرکز خدمات پس از فروش این برند صورت می‌گیرد، تنها مختص مدل‌های نوکیا نیست و کاربران گوشی‌های برندهای دیگر نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. تونگی با اشاره به عدم بازیافت گوشی‌های تلفن‌همراه در ایران گفت: این پروژه در دستور کار قرار دارد و بعد از بررسی‌های نهایی، در ایران آغاز می‌شود. به گفته مدیران نوکیا ایران یکی از سه بازار اصلی این شرکت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.برخی کارشناسان معتقدند که نوکیا به جز خدمات پس از فروش محدود و ارائه نقشه و راهیاب رایگان چند شهر ایران برنامه خدماتی ویژه‌ای چون دیگر کشورها را برای این بازار مهم منطقه در نظر نگرفته است.

تونگی تصریح کرد: استراتژی نوکیا، برای کاهش مصرف انرژی و برنامه‌هایی مانند «the power of WE»، بیان‌کننده اعتقاد نوکیا به قدرت گام‌های کوچکی است که یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا می‌توانند برای آفرینش تغییرات بزرگ جهانی در زمینه حمایت از محیط‌زیست بردارند. وی با اشاره به هدف‌های مشخص نوکیا برای توسعه پایدار گفت: نوکیا اولین شرکتی است که در کاهش مصرف انرژی از هنگام شارژ صرفه‌جویی کرده است. نوکیا در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۸ درصد از دی اکسید کربن را با صرف انرژی‌های طبیعی نسبت به سال ۲۰۰۶ کاهش دهد.

حمید نیکدل، مدیر روابط عمومی ‌نوکیا در ادامه این نشست گفت: ما همواره به جهانی اندیشیده‌ایم که در آن افراد ضمن برقراری ارتباط با یکدیگر، بتوانند در ایجاد توسعه پایدار مشارکت داشته باشند.

گفتنی است هم اکنون و براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی‌ رشد استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در کشور رو به گسترش است که در این بین استفاده از تلفن‌همراه جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که دورریز وسایل الکترونیکی نیز به واسطه قیمت اندک آن از یک سو و نیز ارائه امکانات تازه در محصولات جدید افزایش یافته است، سازمان‌های حمایت از محیط‌زیست نیز روزانه قوانین و مقررات جدیدی را برای شرکت‌ها وضع می‌کنند. در حالی که هم‌اکنون ارائه خدمات پس از فروش برای برندهای مطرح به عنوان یکی از پیش شرط‌های حضور این برندها در کشورهای مختلف است، اما به تازگی و براساس قوانین تازه بازیافت محصولات گذشته در همان برند نیز به عنوان پیش شرطی جدید برای حضور برندها در کشورهای مختلف ذکر شده است.