در حالی که مشترکان همراه اول در حال حاضر می‌توانند از سرویس MMS در بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰‌کیلوبایتی استفاده کنند، رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار از افزایش میزان کیلوبایت ارسال هر پیام MMS خبر داد. حمید رضا نیکوفر در گفت‌وگو با «موبنا» با بیان اینکه افزایش میزان کیلوبایت MMS یک کارفنی است، اظهار داشت: بررسی‌های فنی افزایش حجم MMSهای ارسالی صورت گرفته و امکان آن وجود دارد. وی گفت: افزایش میزان کیلوبایت را پیشنهاد خواهیم داد که در صورت تصویب به بازار عرضه می‌شود و کاربران می‌توانند از این سرویس با میزان حجم جدید ارسال، استفاده کنند. MMS در بسته‌های ۵۰ و صد کیلوبایتی فرستاده می‌‌شود که هزینه هر بسته ۵۰کیلوبایتی، ۵۰تومان و بسته صدکیلوبایتی، صدتومان در نظر گرفته شده است. سرویس MMS همراه اول از اوایل دی ماه در مراکز استان‌های تهران، مشهد، شیراز، سمنان، اردبیل، قزوین، زنجان، همدان، گرگان، رشت و سنندج ارائه شد.

هزینه اینترکانکشن بهانه حضور دوباره وزیر در مجلس

مخبر کمیسیون صنایع ومعادن مجلس به «موبنا» گفت: بررسی مساله اینترکانکشن مخابرات با اپراتور ایرانی خارجی ام‌تی‌ان - ایرانسل در این هفته در دستور کارکمیسیون قرار می‌گیرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار داشت: کمیسون صنایع و معادن برای حل این مساله بین مخابرات و اپراتور دوم به نقد و بررسی خواهد پرداخت. وی ادامه داد: همچنین بررسی وضعیت اینترکانکشن مخابرات با اپراتور دوم در کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: کمیسیون در صورت نیاز، وزیر ارتباطات را برای پاسخگویی و حل به مساله اینترکانکشن دو اپراتور به مجلس فرا خواهد خواهند.

محاسبه اینترکانکشن مطابق با استانداردهایITU

اما از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نظر داد تا براساس استانداردهای جهانیITU هزینه اینترکانکشن مخابرات با اپراتور دوم محاسبه شود.

صابر فیضی درخصوص هزینه نهایی اینترکانکشن اپراتور اول با اپراتور ایرانی خارجی ام‌تی‌ان - ایرانسل اظهار داشت: در حال حاضر در خصوص حل مساله اینترکانکشن در حال مذاکره با اپراتور دوم هستیم و در صورتی که مذاکرات به نتیجه نهایی برسد، مخابرات عدد توافقی را اعلام می‌کند. وی ادامه داد: چنانچه توافق نهایی در این زمینه با مذاکرات حاصل نشود، نیازمند نظر سازمان تنظیم مقررات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سهامداران شرکت مخابرات هزینه اینترکانکشن مخابرات با اپراتور دوم را عادلانه نمی‌دانند، گفت: در حال حاضر در هر مکالمه از مخابرات ایران با اپراتور دوم ۶۲۵ ریال پرداخت می‌شود که ۳۳۴ ریال سهم ایرانسل و ۲۹۱ ریال برای مخابرات باقی می‌ماند. این در حالی است که برخی سهامداران شرکت مخابرات ایران با اشاره به پرداخت هزینه ۴۰۰‌میلیارد تومانی مخابرات به اپراتور ایرانی خارجی ایرانسل - ام‌تی‌ان و نیز دریافت هزینه ۱۵۰‌میلیارد تومانی از این اپراتور معتقدند که از این اتصال متقابل مبلغ ۲۵۰‌میلیارد تومان متضرر شده‌اند.

رگولاتوری به دنبال راه منطقی برای اپراتور سوم

معاون سازمان تنطیم مقررات با تاکید بر اینکه تجدید مزایده یا ادامه مزایده فعلی اپراتور سوم تبعات مالی و قانونی خواهد داشت، گفت: رگولاتوری برای تعیین برنده نهایی مزایده اپراتور سوم به دنبال منطقی‌ترین راه است.

لطف‌ا... سبوحی در گفت وگو با «موبنا» اظهار داشت: رگولاتوری برای ساماندهی وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه، راه‌های مختلفی را پیشنهاد داده که تصمیم نهایی بر عهده دولت و مجلس است. به گفته وی، باید بهترین و منطقی‌ترین راه‌حل برای انتخاب برنده اپراتور سوم تلفن همراه در نظر گرفته شود.

سبوحی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات در زمینه راه‌حل‌های ارائه شده برای مشخص شدن برنده اپراتور سوم ارزیابی‌های دقیقی انجام می‌دهد. وی با اشاره به ارسال گزارش اپراتور سوم به هیات دولت، گفت: سازمان تنظیم مقررات برای مشخص شدن برنده نهایی اپراتور سوم، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

هنوز وضع پروژه اپراتور سوم که قرار بود در تابستان امسال سیم‌کارت‌های خود را به بازار عرضه کند، روشن نیست.

مقدمات برای بهره‌برداری از سومین اپراتور تلفن همراه کشور حدود یک سال است که آغاز شده است. در مزایده دی ماه سال ۸۷، کنسرسیوم تامین اتصالات برنده شناخته شد، اما در ۲۰ اردیبهشت ماه ۸۸، این کنسرسیوم به دلیل عدم انجام تعهدات خود از پروژه کنار زده شد. وزارت ارتباطات مذاکره با برنده دوم مزایده - کنسرسیوم زین ایران - را آغاز کرد، اما این کنسرسیوم هم به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در زمان مقرر از اپراتور سوم کنار گذاشته شد.