تاخیرها در ارائه سرویس‌های ارزش افزوده اپراتور اول تلفن همراه، از جانب مخابرات نیست، بلکه عدم حمل تجهیزات خریداری شده از سوی شرکت خارجی، دلیل اصلی این تاخیر است.

وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگو با سیتنا و در واکنش به مطالب منتشر شده پیرامون تاخیرهای مخابرات در ارائه سرویس‌های GPRS و MMS گفت: دلیل اصلی این تاخیر، کوتاهی شرکت فروشنده خارجی در حمل به موقع تجهیزات فوق به ایران است. غفاریان، خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ایران، به صورت مداوم پیگیر این موضوع بوده و تا زمانی که این تجهیزات نصب نشود، امکان ارائه این سرویس‌ها وجود ندارد.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا زمان جدیدی برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده اعلام خواهد شد یا خیر، تاکید کرد: تا زمانی که تجهیزات مربوطه در اختیار نباشد، به زمان‌بندی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. این درحالی است که تا پیش از این مدیران شرکت مخابرات تاریخ‌های مختلفی را برای ارائه این سرویس‌ها عنوان کرده بودند که در آخرین وعده داده شده پایان سال ۸۶ زمان بهره برداری از این سرویس‌ها اعلام شده است.

اخذ هزینه ماهانه برای سرویس Mobile TV

صداوسیما، مصمم است با حرکت به سمت IPTV و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، تلویزیون دیجیتال را در کشور ارائه دهد.

یک مقام آگاه در سازمان صداوسیما، در گفت‌وگو با سیتنا، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد کاربران تلفن همراه از سرویس MOBILE TV رضایت نسبی دارند. وی گفت: برای راه‌اندازی TVا MOBILE در کشور باید استانداردهای آن توسط سیاست‌گذاران مربوطه تصویب شود. این مقام مسوول، خاطرنشان کرد: این سرویس می‌تواند به صورت پرداخت ماهیانه یا پیش‌پرداخت ارائه شود که باید هزینه دریافتی از مشترکان سیستم پیش‌پرداخت به صداوسیما و هزینه مشترکان ماهیانه به اپراتور ارائه دهنده سرویس تعلق گیرد. وی در پایان گفت: آینده تلویزیون در دنیا در میان دو قطب تلویزیون‌های عریض و تلویزیون جیبی یا MOBILE TV شناور خواهد بود.

تعرفه خدمات تلفن همراه کاهش یافت

مشاور عالی سازمان تنظیم مقررات از کاهش تعرفه خدمات تلفن همراه به موجب مصوبات سی و نهمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد.

احمد فرهادی در گفت‌و‌گو با موبنا با اشاره به مصوبات جدید تعرفه خدمات تلفن همراه که از طریق دفاتر خدمات ارتباطی قابل اجرا است، اظهار داشت: براساس این مصوبات تعرفه تغییر آدرس سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری با ۷۰درصد کاهش ۱۵هزار ریال اعلام شد که کل این مبلغ سهم دفاتر خدمات ارتباطی خواهد بود.

وی افزود: تعرفه تعویض سیم‌کارت مفقودی و سوخته دائمی و اعتباری نیز با ۵/۲۸درصد کاهش ۵۰هزار ریال اعلام شد که سهم دفاتر خدمات ارتباطی از این مبلغ ۲۰‌هزار ریال است. به گفته فرهادی طبق مصوبات جدید کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه سرویس وصل نمایشگر و وصل پیام کوتاه (SMS) با ۱۰۰درصد کاهش رایگان خواهد بود. این مقام مسوول همچنین از کاهش ۵۰درصدی تعرفه وصل سرویس VMS و تغییر نام سیم‌کارت‌های دائمی خبر داد و یادآور شد: مشترکان برای وصل سرویس VMS مبلغ ۱۰‌هزار ریال و برای تغییر نام سیم‌کارت‌های دائمی مبلغ ۵۰‌هزار ریال باید بپردازند که نیمی از این رقم به دفاتر خدمات ارتباطی تعلق می گیرد.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات همچنین به کاهش ۹۵درصدی تعرفه تغییر نام سیم‌کارت اعتباری تلفن‌همراه اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه تعرفه تغییر نام سیم‌کارت اعتباری به ۵‌هزار ریال کاهش پیدا کرد.

فرهنگستان ادب بی خیال از معادل‌سازی واژه‌های موبایلی

معادل‌سازی اصطلاحات لاتین تلفن‌همراه در دستور کار فرهنگستان ادب و زبان فارسی قرار ندارد.

حمید حسنی، پژوهشگر گروه مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: اصطلاحات لاتین حوزه مخابرات بسیار گسترده بوده که این واژه‌ها در زمینه بخش تلفن‌همراه بسیار محدود است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر فرهنگستان بیشتر روی معادل سازی واژه‌های مخابرات مطالعاتی را در دست اقدام دارد. این کارشناس گفت: چنانچه برخی واژه‌ها جنبه فوریت داشته باشد فرهنگستان این اصلاحات را مورد بررسی قرار می دهد. حسنی خاطرنشان کرد: SMS آخرین واژه حوزه تلفن همراه بوده که معادل‌سازی آن توسط فرهنگستان انجام شده است.