اس مثل اس‌ام‌اس

بازار دیجیتال-هفته گشته روابط‌عمومی‌و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با ارائه نمابری به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: براساس آمار به دست آمده، هر مشترک تلفن همراه اپراتور اول، ماهانه بیش از ۸۹ پیام کوتاه، رد و بدل می‌کند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط این روابط‌عمومی، ۶۸‌درصد پاسخگویان، به طور متوسط در طول روز، یک تا ۱۰ پیام کوتاه (SMS‌) ارسال و دریافت می‌کنند. این در حالی است که ۵۱‌درصد استفاده‌کنندگان از سرویس پیامک، را زنان و ۴۹‌درصد را مردان شامل می‌شوند.

به این ترتیب و بر اساس آمار به دست آمده، زنان بیشتر از مردان در ایران پیام کوتاه ارسال و دریافت می‌کنند. اما از سویی حداکثر پیام رد و بدل شده در طول یک روز توسط زنان تنها تا ۲۰ پیام است، در حالی که مردان که کمتر از زنان ارسال‌کننده پیام کوتاه هستند، تعداد پیام بیشتری (بیش از ۵۰ پیام) را در طول روز، رد و بدل می‌کنند.

همچنین، بر طبق این نظرسنجی، هدف بیش از ۴۳‌درصد از استفاده‌کنندگان از سرویس پیام کوتاه، پیام‌رسانی فردی یا شخصی است. این در حالی است که ۱۵‌درصد از پاسخگویان اعلام کردند که از این سرویس برای ارسال مطالب سرگرمی‌و تفریحی استفاده می‌کنند.

هرچند که در این میان به تعداد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی و زمان و مکان آن اشاره نشده است اما به صورت کلی آن طور که از شواهد امر پیدا است روزانه بر تعداد پیامک‌های ارسالی در شبکه تلفن همراه کشور اضافه می‌شود که سودی سرشار را برای اپراتورهای کشور رقم می‌زند. سودی که آنقدر مبلغ آن چشمگیر است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علی‌رغم توصیه‌های بسیاری از کارشناسان و نهادهای نظارتی همچنان پا در کفش عدم تغییر تعرفه کرده است.

درآمد ۱۹۰‌میلیارد تومانی

بر اساس آماری که چندی پیش منتشر شده بود مخابرات ایران از ابتدای سال تاکنون با احتساب مبادله ۴۵‌میلیون پیامک میان مشترکان تلفن همراه خود، حدود ۱۹۰‌میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

در حال حاضر ۲۹‌میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد که سهم اپراتور اول(همراه اول) بیش از ۲۵‌میلیون مشترک است. در هر ماه ۸۹ پیامک از سوی مشترک تلفن همراه دولتی ارسال می‌شود. یعنی هر ماه بطور متوسط ۱۲۰۰ تومان درآمد برای دولت از این راه حاصل می‌شود. روزانه نیز بطور متوسط ۴۵‌میلیون پیامک در شبکه ارتباطات سیار مبادله می‌شود که این تعداد در برخی از روزها همچون اعیاد افزایش چشمگیری می‌یابد.

مزایای SMS

علی‌رغم آنچه که در ابتدای طرح واگذاری خدمات پیام کوتاه به مشترکان تلفن همراه صورت گرفته بود اما این روزها سرویس پیام کوتاه مشترکان از بدو تحویل سیم کارت فعال است. هر چند روزانه بر تعداد پیامک‌های رد و بدل شده بین کاربران تلفن همراه افزوده می‌شود؛ اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فعال حوزه مخابراتی، پیامک هنوز نتوانسته است بسیاری از کارکردهای اصلی و مثبت خود را در بین کاربران تلفن همراه به دست آورد. به طوری که هر از چند گاهی در گزارش‌ها منتشر شده که عمدتا از سوی موسسات نظرسنجی و یا روابط عمومی‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد می‌خوانیم که بیشترین‌ درصد پیام‌های کوتاه ارسال شده در بین مشترکان جنبه سرگرمی‌ دارند.

مطلع شدن از آخرین وضعیت آب و هوا، پرواز هواپیماها، وضعیت ترافیک، موجودی حساب‌های بانکی از جمله خدماتی است که این روزها از آنها به عنوان خدمات ارزش افزوده یاد می‌شود. امروزه در مکاتبات از راه دور، SMS جایگزین مناسبی برای e- mail شده است و به همین دلیل فرد بدون نیاز به امکاناتی نظیر رایانه، خط تلفن ثابت، مودم، account internet، نرم افزار و سخت افزار‌های لازم بدون در نظر گرفتن زمان و مکان ، پیام خود را کاملا محرمانه و سریع برای فرد مورد نظر ارسال و رسید دریافت می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها و موسسات خدماتی در سراسر جهان، چند سالی است که بخشی از خدمات خود را بر پایه اس‌ام‌اس به مشترکان خود ارائه می‌دهند.

از بین این خدمات می‌توان به استفاده از SMS به عنوان رسانه در امور اطلاع رسانی (ارسال انبوه )، تبلیغاتی، دعوت از اشخاص برای شرکت در سمینار‌ها، همایش‌ها، جشن‌ها و نمایشگاه‌ها، با ذکر مکان و زمان دقیق برگزاری مراسم به طور رسمی‌با اطمینان از دریافت پیام توسط گزارش دریافتی اشاره کرد.

بانک‌ها با بکارگیری سیستم پیام کوتاه، مشتریان خود را از آخرین تراکنش‌های مالی صورت گرفته در حساب‌های خود مطلع می‌کنند. مدارس و دانشگاه‌ها، با ارسال پیام کوتاه وضعیت نمرات دانش‌آموزان و دانشجویان را به والدین و یا خود آنها ارائه می‌دهند.

اس‌ام‌اس، حتی در برخی از حوادث غیر مترقبه نیز به کمک جان مصدومان آمده و در شرایطی که برخی از بسترهای ارتباطی با مشکل روبرو شده است به حادثه دیدگان کمک کرده است.

پیامک در ایران

اما همان طور که در ابتدای گزارش نیز به آن اشاره شد، متاسفانه یا خوشبختانه پیام کوتاه در ایران بیشتر جنبه سرگرمی‌ و تبلیغاتی پیدا کرده است تا اطلاع‌رسانی و کاربردی. همین امر باعث شده تا پیام‌های بی‌ارزشی در قالب لطیفه به تعداد بسیار در بین کاربران رد و بدل شود که سود سرشاری را نیز عاید مخابرات ایران کرده است.

هرچند که در حال حاضر برخی از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی همچون بانک‌های خصوصی به‌کارگیری از این فناوری را در ارائه خدمات به مشتریان خود در دستور کار قرار داده‌اند اما هنوز با تعاریف استفاده‌های جهانی از این فناوری فاصله بسیاری وجود دارد.

آنچه مسلم است استفاده از این سرویس، کاهش ترافیک شبکه تلفن همراه را در بر داشته و در نتیجه رضایت‌مندی مشترکان را علی‌رغم مشکلات موجود افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، با ارائه خدمات متنوع در بستر پیام کوتاه جلوی اتلاف وقت و انرژی نیز به میزان قابل توجه‌ای گرفته می‌شود.

در هر حال استفاده از فناوری‌های جدید در هر دوره علی‌رغم جذابیت‌ها و راهگشایی‌های بسیار مشکلاتی را برای جامعه به وجود می‌آورد که متولیان امر را اغلب با چالش‌هایی روبه‌رو می‌سازد که برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.