رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، از برنامه‌ها و طرح‌های در دست اقدام انجمن متبوع خود خبر داد تا در صورت صلاحدید مسوولان و اعمال طرح‌های اعلامی، با تعرفه ۲۵درصد نیز واردات گوشی و وضعیت بازار کنترل شود. افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با «سیتنا»، اظهار داشت: اعمال تعرفه ۲۵‌درصدی جهت واردات گوشی تلفن‌همراه، در صورتی که تمهیدات قانونی دیگری مانند رجیستر گوشی‌ها نیز همزمان صورت گیرد، تعرفه مناسب و خوبی است. فروتن لاریجانی، تاکید کرد: با توجه به تصویب تعرفه ۲۵‌درصدی جهت «گوشی‌های قانونی» وارداتی، این امر را باید در نظر داشت که کاهش قیمت در حوزه گوشی‌های قانونی صورت می‌گیرد. وی در عین حال گفت: با توجه به آن‌ که هنوز گوشی‌های موجود در بازار، با تعرفه مقرر پیشین (۶۰‌درصدی) وارد کشور شده، برای تغییر و کاهش قیمت، به مدتی زمان نیاز است.

بررسی اقدامات مشاور اپراتور سوم

معاون وزیر ارتباطات گفت: بررسی اقداماتی که توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان مشاور پروژه اپراتور سوم تلفن‌همراه انجام شده است، در دستور کمیسیون تنظیم مقررات قرار گرفت.

محمود خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: چهارچوب پروانه اپراتور سوم آماده شده و به اتمام رسیده است.

خسروی با بیان این مطلب که پوشش جمعیتی و جغرافیایی برای این اپراتور مشخص شده است، گفت: این اپراتور باید در سال اول فعالیت خود، شهرهای بزرگ کشور را تحت پوشش قرار دهد.

ابلاغ تعرفه‌ جدید تماس مشترکان با ایرانسل

شرکت ارتباطات زیرساخت تعرفه‌ تماس مشترکان ثابت و همراه پس‌پرداخت Postpaid شرکت مخابرات ایران را با ایرانسل دقیقه‌ای ۶۲۵‌ریال ابلاغ و اجرا کرده است.

این تعرفه‌ برای تماس با تمامی مشترکان شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل اعم از سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی تعیین شده است و تاریخ اعمال این تعرفه در تمامی مراکز مخابراتی شرکت ارتباطات زیرساخت از دهم تیرماه سال‌جاری است.

بر‌اساس این گزارش، شمار پالس‌های تماس برای مشترکان ثابت و همراه پس‌پرداخت Postpaid شبکه مخابرات ایران با ایرانسل ۱۴ پالس در دقیقه در تمامی ساعات شبانه‌روز اعلام شده است.

مروری بر نرخ‌های تماس میان اپراتورها

نرخ تماس از اپراتورهای مختلف تلفن همراه و کاهش یا افزایش آن‌ها موضوعی است که همچنان بحث‌برانگیز است.

در‌حال‌حاضر نرخ تماس از اپراتور اول تلفن همراه به همان اپراتور ۵/۴۴۷‌ریال در شهری و تعرفه‌ بین‌‌شهری آن ۷۶۹ریال است.

همچنین نرخ تماس از تلفن‌‌همراه اعتباری اپراتور اول به تلفن ثابت در ساعت پیک ۶۷۰‌ریال و در ساعات معمولی ۵۳۶‌ریال در شهری و ۱۱۳۹‌ریال در بین شهری است که در ساعات غیرپیک ۸۰۳‌ریال محاسبه می‌شود و تعرفه‌ تماس از تلفن همراه دائمی اپراتور اول به تلفن‌‌همراه اعتباری همین اپراتور مانند نرخ تماس با تلفن ثابت این اپراتور است.

تعرفه‌ تماس با سیم‌کارت‌های اپراتور دوم یا همان ایرانسل که به تازگی ابلاغ شده ۶۲۵‌ریال است. نرخ تماس از سیم‌کارت ایرانسل به ایرانسل ۶۲۵‌ریال و تماس از همین اپراتور به سیم‌کارت‌های اپراتور اول همان ۶۲۵‌ریال است. تعرفه‌ تماس از سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول به همان اپراتور یا به تلفن‌های ثابت شهری از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ شب ۱۰ پالس محاسبه می‌شود که برابر با ۴۴۷‌ریال در شهری و در بین‌ شهری ۱۷ پالس برابر با ۷۶۰‌ریال محاسبه می‌شود، در تماس‌هایی که از ساعت ۲۱ شب تا هشت صبح روز بعد انجام می‌شود، این تعرفه در شهری هشت پالس و تعرفه آن ۳۵۸‌ریال و در بین‌ شهری ۱۲ پالس برابر با ۵۳۶‌ریال است.

لازم به ذکر است که هر جا به تعرفه‌ سیم‌کارت‌های اعتباری شرکت ارتباطات سیار اشاره شده، شامل سیم‌کارت‌های تالیا نیز می‌شود.

در حالتی که مشترک تلفن‌همراه از محل اولیه تلفن خود به نقطه دیگر منتقل و با سایر مشترکان ارتباط برقرار کند، به‌ازای هر دقیقه مکالمه مشمول مبلغ ۲ پالس مکالمه علاوه‌بر تعرفه‌های خود می‌شود.

با توجه به اینکه نرخ تعرفه‌ سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی می‌تواند ‌۳۰‌درصد بالاتر از سیم‌کارت‌های دائمی باشد، بنابراین باید میزان فعلی تعرفه‌ سیم‌کارت‌های اعتباری ‌۲۰‌درصد کاهش می‌یافت که طرح آن پیش از این به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده بود که به گفته‌ معاون این سازمان طرح پیشنهادی دارای اشکالاتی بوده و مورد تایید سازمان نبوده است که سازمان با برگزاری جلساتی با مخابرات به بررسی این موارد در جهت اصلاح آن‌ها می‌پردازد.